microphone

Czym jest User Generated Content i jak wykorzystać go w biznesie?

Czym jest User Generated Content i jak wykorzystać go w biznesie?
podcasts logo

Czym jest User Generated Content i dlaczego warto z niego korzystać? Poznaj korzyści płynące z treści tworzonych przez użytkowników!

Zapraszamy do słuchania!

listen on apple podcastslisten on spotify podcastslisten on google podcasts

  • 01:07Czym jest User Generated Content?
  • 01:52Jakie są zalety UGC?
  • 02:49Jak pozyskiwać User Generated Content?
  • 04:41Jak User Generated Content wpływa na SEO?
  • 05:31Czy warto stosować UGC – podsumowanie

Czym jest User Generated Content i jak wykorzystać go w biznesie?

Jeśli prowadzisz własną firmę i tworzysz treści chociażby na firmowe media społecznościowe, z pewnością zdajesz sobie sprawę z tego, jak ważne jest, aby były one interesujące dla odbiorcy. Nie bez powodu przyjęło się powiedzenie Content is king. Ale czy słyszałeś o nieco innej formie treści, a mianowicie o User Generated Content? Innymi słowy jest to content tworzony przez klientów i warto zaznaczyć, że jest on najbardziej wiarygodny dla odbiorców. W dzisiejszym podcaście przyjrzymy się mu nieco bliżej.

[Tekst, który czytasz, jest transkrypcją podcastu]

Cześć, ja mam na imię Oskar, a to jest podcast e-fektywna firma – cykl firmy WeNet, dzięki któremu pomagamy przedsiębiorcom rozwijać swój biznes w sieci. Zapraszam Cię na odcinek pięćdziesiąty piąty, w którym opowiem o tym, czym jest User Generated Content, jakie są jego zalety oraz jak można go pozyskiwać. Jeśli jesteś ciekawy jak taka forma treści wpływa na SEO, mam dla Ciebie dobrą wiadomość – to również omówimy w dzisiejszym podcaście! Mam nadzieję, że będzie to dawka przydatnej wiedzy. Proponuję więc od razu przejść do rzeczy. Zapraszam!

Czym jest User Generated Content?

Na samym początku chciałbym przedstawić Ci bliżej samo określenie User Generated Content. W dosłownym tłumaczeniu są to treści generowane przez użytkowników. Co ciekawe, mamy z nimi do czynienia naprawdę bardzo często, a nawet więcej – bardzo często jesteśmy twórcami takiego contentu. Jak? Otóż User Generated Content to między innymi zdjęcia, filmy, posty na blogach i w Social Mediach, komentarze, opinie i wiele więcej.

Mam więc do Ciebie pytanie – czy zdarzyło Ci się wystawić opinię po zakupie produktu lub napisać komentarz na stronie firmy lub marketplace, gdzie produkt ten został wystawiony? Jeśli odpowiedź brzmi tak, to znaczy, że jesteś twórcą omawianego właśnie contentu! No dobrze, ale czy taka forma treści naprawdę jest aż tak istotna? Żeby lepiej to zrozumieć, przejdźmy do omówienia jej zalet.

Zrób audyt SEO

Jakie są zalety UGC?

User Generated Content jest przede wszystkim autentyczny i rzetelny. Bardziej przekona nas do siebie firma, która ma same pozytywne komentarze, a jej klienci wyrazili zadowolenie ze współpracy z nią, aniżeli firma, która sama o sobie pisze w samych superlatywach. Działa tu zasada social proof, czyli społeczny dowód słuszności – jeśli dotychczasowi klienci są lojalni wobec firmy i mogą z czystym sumieniem polecić ich usługi lub produkty, jesteśmy bardziej skłonni do tego, by również zostać jej klientem.

Nie da się ukryć, że content generowany przez jednych użytkowników jest dla pozostałych bardziej naturalny, wiarygodny i przekonujący. Co więcej, takie treści szybciej zapadają także w pamięć, ocieplają wizerunek marki i pomagają budować relacje.

I zanim przejdziemy do omawiania tego, jak pozyskiwać User Generated Content, warto jeszcze wspomnieć, że taka forma treści jest relatywnie tania w produkcji. Firmy muszą jedynie zachęcać użytkowników do dzielenia się swoimi zdjęciami, doświadczeniami i opiniami.

Nowe wezwanie do działania

Jak pozyskiwać User Generated Content?

No dobrze, ale zastanawiasz się pewnie, jak można pozyskiwać generowany przez klientów content. Na myśl przychodzą niemal od razu media społecznościowe i jest to oczywiście słuszna myśl. Dodając posty, zapraszaj odbiorców do dyskusji w komentarzach. Przeprowadzaj na swoich profilach Q&A, czyli pytania i odpowiedzi dotyczące Twoich usług i produktów. No i właśnie – jeśli sprzedajesz produkty fizyczne, możesz także zapraszać klientów do publikowania zdjęć z Twoim produktem. Z własnych obserwacji mogę powiedzieć, że takie zabiegi często są stosowane przez firmy, które dostarczają catering, napoje, lub inne gotowe produkty spożywcze, natomiast oczywiście nie jest to żadna reguła! Daj znać, jeśli taka forma contentu nie jest Ci obca.

Nie możesz jednak zapominać o tym, że taką formę treści nie zawsze łatwo jest śledzić. O ile komentarze i opinie znajdziesz bezpośrednio w swoich mediach społecznościowych, o tyle zdjęcia udostępnione przez klientów na przykład na Instagramie mogą łatwo umknąć Twojej uwadze. Aby tego uniknąć, stwórz dedykowane hashtagi związane z Twoją marką i poproś użytkowników o dodawanie ich w swoich wpisach. Co więcej, możesz pójść o krok dalej i zbudować wokół danej usługi lub produktu konkurs, aby zachęcić jeszcze większą liczbę użytkowników do wzięcia udziału w zabawie, co oczywiście przełoży się na większą ekspozycję w Social Media.

Przechodząc dalej, nie mogę nie wspomnieć także o współpracy z mikro influencerami, która w ostatnim czasie bardzo zyskała na popularności. Wysłanie próbek swoich produktów do wybranego grona osób, których grupa odbiorców prawdopodobnie polubiła Twoją markę i skorzystała z Twoich produktów, może być dobrym rozwiązaniem.

I aby podsumować temat pozyskiwania treści tworzonych przez odbiorców, dodam tylko, że warto zaznajomić się z narzędziem Brand24. Dzięki niemu dużo łatwiej będzie Ci monitorować wzmianki o Twojej firmie w Internecie, co pozwoli Ci na podejmowanie skutecznych i sprecyzowanych działań marketingowych. Brzmi świetnie, prawda?

Jak User Generated Content wpływa na SEO?

A jak User Generated Content może wpłynąć na SEO? Oczywiście przede wszystkim trzeba zadbać o to, aby treści generowane przez użytkowników znajdowały się nie tylko w mediach społecznościowych firmy, ale także na jej stronie internetowej. Dodaj sekcję komentarzy na stronach produktowych i dodaj sekcję na stronie głównej ze zdjęciami udostępnionymi przez Twoich klientów.

Pamiętaj, że wyszukiwarki uwielbiają unikalne treści, dlatego witryny z dużą ich ilością mają większe szanse na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Ponadto, dzięki nim strona internetowa staje się bardziej aktualna i interaktywna, co również przekłada się na jej wartość dla użytkowników i dla wyszukiwarek.

I zamykając temat SEO, pamiętaj, że artykuły na temat Twojej firmy publikowane przez blogerów i innych użytkowników są naturalnym link buildingiem, co może w pozytywny sposób wpłynąć na pozycję Twojej strony WWW w wyszukiwarkach.

Zapisz się na newsletter. Dostaniesz e-book w prezencie >>>

Czy warto stosować UGC – podsumowanie

I to tak naprawdę wszystko na dzisiaj. Mam nadzieję, że ten podcast był dla Ciebie dawką nowej, przydatnej wiedzy. Pamiętaj, że utrzymywanie dobrych relacji z użytkownikami i klientami Twojej firmy, może przynieść same dobre korzyści. Zachęcaj ich do tworzenia contentu, rozmawiaj z nimi, twórz konkursy i monitoruj to, co mówi się o Twojej firmie w sieci. Pamiętaj także o SEO i zadbaj o to, aby treści te były również dostępne w obrębie Twojej witryny.

No właśnie, wspomniałem Ci dzisiaj co nieco o SEO. I chciałbym zadać Ci pytanie – w jakim stopniu rozumiesz pozycjonowanie firmy w Internecie? To szereg działań, dzięki którym firma zyskuje dużą ekspozycję w sieci, co przekłada się na ilość nowych klientów. Aby je wdrożyć, trzeba jednak posiadać sporą wiedzę w tej dziedzinie i mówiąc bezpośrednio – być po prostu specjalistą. Jeśli więc chcesz wynieść swoją firmę na nowy poziom i wyprzedzić konkurencję, ale temat SEO jest Ci obcy, z pomocą przychodzą doradcy internetowi WeNet, którzy mogą przygotować dla Twojego biznesu rozwiązanie szyte na miarę.

A jeśli chcesz również samodzielnie rozwinąć swoją wiedzę na temat tworzenia treści, już teraz pobierz naszego darmowego zatytułowanego ‘’Jak tworzyć treści, które przyciągną Twoich klientów’’. Dowiesz się z niego między innymi jak powinien wyglądać tekst, żeby odbiorca chciał go czytać, czy też jak znaleźć słowa kluczowe oraz jak napisać tytuł czy metadane. Brzmi zachęcająco? Link do pobrania znajdziesz w opisie. A z mojej strony to już wszystko! Dziękuję Ci za wysłuchanie i do usłyszenia niebawem!