Szanowni Państwo,

informujemy, że z dniem 29 lutego br. Grupa Semergy, w której skład wchodzą spółki: Sunrise System, Artefakt, Grupa TENSE, Semahead i Widzalni.pl, dołączyła do WeNet Group S.A. Dotychczasowe warunki współpracy wynikające z podpisanych umów nie ulegają zmianie. Jednocześnie zapewniamy, że priorytetem naszych działań jest kompleksowa i profesjonalna obsługa naszych Klientów oraz dostarczenie wysokiej jakości rozwiązań dla ich biznesów. W przypadku pytań prosimy o kontakt z biurem obsługi klienta.

Zarząd WeNet Group S.A.

microphone

Prowadź użytkownika po swojej stronie, czyli czym jest linkowanie wewnętrzne

Prowadź użytkownika po swojej stronie, czyli czym jest linkowanie wewnętrzne
podcasts logo

Sprawdź, na czym polega linkowanie wewnętrzne, jak wpływa na poruszanie się użytkowników po stronie WWW, czy linki wewnętrzne wpływają pozytywnie na SEO oraz co się kryje za pojęciem anchor.

listen on apple podcastslisten on spotify podcastslisten on google podcasts

  • 00:39Co to jest link i gdzie odsyłają linki wewnętrzne?
  • 01:24Co to jest anchor link i do czego służy?
  • 02:23Jakie są rodzaje anchorów?
  • 03:42W jakich miejscach umieszczać linki?
  • 08:14Dlaczego warto stosować linkowanie wewnętrzne?
  • 10:04Jak przeanalizować linki na stronie?

Prowadź użytkownika po swojej stronie, czyli czym jest linkowanie wewnętrzne

Prowadź użytkownika po swojej stronie, czyli czym jest linkowanie wewnętrzne

Kontynuujemy temat SEO. Dzisiaj zapraszam na odcinek na temat linków wewnętrznych, bardzo ważnego elementu, który wpływa na tych, którzy odwiedzają Twoją stronę, ale także na pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania.

[Tekst, który czytasz, jest transkrypcją podcastu]

 

Co to jest link i linkowanie wewnętrzne?

Zacznijmy od przypomnienia. Link to po prostu odsyłacz, który znajduje się na stronie internetowej i – jak sama nazwa wskazuje – odsyła w inne miejsce w sieci. Link może być  umieszczony w tekście (może to być jedno słowo, dwa, może to być nawet jedna litera), ale link może być ukryty także w grafice.

Takie przekierowania znajdują się właściwie na każdej stronie internetowej i odsyłają w różne miejsca, jak wspomniałem. Dzisiaj będziemy mówić o specyficznych linkach, czyli o linkach wewnętrznych, czyli tych które odsyłają do podstron w obrębie tego samego adresu – strony internetowej albo sklepu internetowego.

Zrób audyt SEO

Co to jest anchor?

Jednak zanim przejdziemy dalej warto wspomnieć jeszcze o takim zagadnieniu, jak anchor, czy inaczej anchor tekst lub tekst zakotwiczony. Anchor jest to treść linka widoczna na stronie. Zazwyczaj jest on wyróżniony odmienną kolorystyką, pogrubieniem lub podkreśleniem. Po kliknięciu w anchora zostajemy przeniesieni pod inny adres.

I teraz uwaga, ważna rzecz: słowa zawarte w anchorach mają bezpośredni wpływ na pozycjonowanie. To dzięki nim wyszukiwarka rozpoznaje, o czym jest dana strona, rankinguje ją właśnie w oparciu o anchory. Dlatego anchorami powinny być najważniejsze słowa kluczowe dla Twojej branży. Te, pod które się pozycjonujesz, te – po których chcesz być wyszukiwany w wyszukiwarce.

Tak więc: znaczenie ma nie tylko to, gdzie odsyłają Twoje linki, ale także to, pod jakimi anchorami są umieszczone.

Anchor i jego rodzaje

  • Anchor zawierający słowa, na które się pozycjonuje anchor sprzedażowy. Na przykład: „buty damskie”. Są też anchory pół sprzedażowe, które zawierają rozbudowaną formę słowa kluczowego lub odmienioną: na przykład w kontekście zdania „sportowych butów damskich”.

  • Są również anchory brandowe. Jest to zazwyczaj nazwa firmy. Na przykład: „agencja marketingowa WeNet” lub serwisu internetowego. Ten rodzaj pomaga budować rozpoznawalność marki w Internecie.

  • Są również anchory tła. One nie zawierają żadnych słów kluczowych, natomiast najczęściej zachęcają użytkownika do podjęcia jakiejś akcji lub wskazują, gdzie znajdują się dodatkowe informacje na dany temat. Na przykład: „dowiedz się więcej o naszych produktach” lub „sprawdź także artykuł o linkowaniu zewnętrznym”

  • Do tego zestawu warto dorzucić także anchor URL, który jest po prostu adresem. Jest linkiem, na który odsyła, czyli na przykład: www.wenet.pl.  Najczęściej można spotkać je w przypisach, w źródłach, z których korzystał autor podczas pisania artykułu.

Nowe wezwanie do działania

Gdzie na stronie znajdują się linki wewnętrzne?

Często nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele linków wewnętrznych znajduje się na stronie.

Linki wewnętrzne to na przykład wszystkie pozycje w menu głównym, wszystkie elementy, które można kliknąć, żeby przejść do innej podstrony. Na przykład: strony „O firmie”, strony „Kategorie”, „Produkty”, „Kontakt” i tak dalej. Tych linków na stronie jest zazwyczaj dość dużo.

 Linki w menu głównym na stronie internetowej są pewną oczywistością i zawsze się tam znajdują. Niestety wielu użytkowników zapomina o linkach wewnętrznych w tekstach, które publikuje na przykład na firmowym blogu.

Dajmy na to, że jesteś właścicielem sklepu, który sprzedaje laptopy. Wówczas na swoim blogu piszesz o różnego rodzaju sprzęcie komputerowym, w tym o laptopach. Jeśli napisałeś artykuł o laptopach – przypuśćmy – do prac biurowych, warto żebyś w tym tekście dał odsyłacz do jakiegoś innego artykułu, który jest pokrewny tematycznie, czyli na przykład do tekstu o laptopach do gier albo laptopach do prac graficznych.

Wówczas użytkownik sprawnie porusza się po Twojej stronie, szybko odnajduje informacje, które mogą go interesować, a co więcej – roboty wyszukiwarek sprawniej skanują Twoją stronę. Dzięki czemu szybciej kolejne podstrony, które powołujesz do życia, znajdują się w wynikach wyszukiwania.

Innymi słowy: tworzenie linków wewnętrznych tworzy system, który łączy podstrony w obrębie Twojego adresu internetowego, dając moc w kontekście SEO, ale dając też użytkownikowi wiele ścieżek dotarcia do konkretnego artykułu, produktu lub innej jeszcze podstrony.

Poza linkami wewnętrznymi w opisach produktów, w artykułach można je też spotkać pod produktami, które przegląda dany użytkownik. Czyli przeglądając laptopy firmy X, na dole strony mogą pojawić się produkty podobne, czyli laptopy firmy Y. Które również mogą zainteresować Twojego potencjalnego klienta.

Nawigacja okruszkowa – na czym polega?

Linki wewnętrzne służą również do nawigacji na stronie internetowej. Wówczas mówimy o tak zwanej nawigacji okruszkowej, czyli breadcrumbs.

Nazwa pochodzi z bardzo popularnej bajki „Jaś i Małgosia”. Kiedy Jaś i Małgosia wchodzili do lasu, Jaś zaczął upuszczać na ziemię okruszki chleba, aby, w razie gdyby zabłądzili, mogli z łatwością odnaleźć drogę do domu.

Tak samo jest na stronie internetowej. Gdy klikasz w kolejne linki, pod danym adresem na górze wyświetla się pasek, który informuje, w jaki sposób dotarłeś do strony, na której się znajdujesz.

Poniżej graficzny przykład przejścia od strony głównej BiznesFinder („Start”) do zakładki „Formy prawne działalności” – przez podstronę „Firma” i „Zakładanie firmy”.

Gdzie jeszcze znajdują się linki wewnętrzne?

Zapewne znalazłyby się jeszcze jakieś miejsca, gdzie stosowane są linki wewnętrzne. Na pewno są to tagi.

Linki wewnętrzne znajdują się również w stopce strony internetowej, na dole, gdzie często są umieszczone takie informacje jak: „Kontakt”, „Regulamin sklepu internetowego” czy informacje o „RODO”.

Dlaczego linkowanie wewnętrzne jest ważne?

Już trochę na ten temat powiedziałem mimochodem wcześniej, ale myślę, że warto wytłuścić korzyści, jakie niesie stosowanie linkowania wewnętrznego.  

  • Po pierwsze roboty wyszukiwarek podążają za linkami i wówczas lepiej skanują Twoją stronę, szybciej rozpoznają jej tematykę, najważniejsze zagadnienia i łączą w całość wszystkie podstrony.

  • Po drugie linki wewnętrzne ułatwiają życie użytkownikowi, który odwiedził Twoją stronę. Nieważne, czy przegląda produkty, czy czyta artykuły na Twoim blogu na dany temat, czy szuka jakichś informacji na temat Twojej firmy – zawsze linkowanie wewnętrzne ułatwia mu poruszanie się pomiędzy jedną podstroną a kolejną.

  • Po trzecie korzystając z linkowania wewnętrznego, możesz prowadzić klienta do tego, żeby dokonał konwersji: czyli wypełnił formularz, dokonał zakupu. Bo jeśli przegląda produkt, który mu nie do końca odpowiada, na dole zostanie umieszczony odnośnik do innej propozycji, która może mu się spodoba.

  • Po czwarte linkowanie wewnętrzne sprawia, że klient zostaje dłużej na stronie, co zwiększa jej wartość, a poza tym klient zżywa się z Twoją marką, a to również ma znaczenie w przyszłości, gdy będzie robił kolejne zakupy lub szukał kolejnych usług z zakresu, który Ty oferujesz. 

    Zapisz się na newsletter. Dostaniesz e-book w prezencie >>>

Jak sprawdzić linkowanie wewnętrzne na stronie?

Jeśli chcesz sprawdzić, jak ma się linkowanie wewnętrzne na Twojej stronie internetowej, odwiedź stronę www.audytseo.wenet.pl.  Z audytu dowiesz się, jaka jest liczba linków wewnętrznych na Twojej stronie i jak wykorzystujesz moc linkowania wewnętrznego.

 

Posłuchaj także, na czym polega audyt SEO.