Szanowni Państwo,

informujemy, że z dniem 29 lutego br. Grupa Semergy, w której skład wchodzą spółki: Sunrise System, Artefakt, Grupa TENSE, Semahead i Widzalni.pl, dołączyła do WeNet Group S.A. Dotychczasowe warunki współpracy wynikające z podpisanych umów nie ulegają zmianie. Jednocześnie zapewniamy, że priorytetem naszych działań jest kompleksowa i profesjonalna obsługa naszych Klientów oraz dostarczenie wysokiej jakości rozwiązań dla ich biznesów. W przypadku pytań prosimy o kontakt z biurem obsługi klienta.

Zarząd WeNet Group S.A.

article background

Co to jest domena?

Co to jest domena?

Żadna strona internetowa nie będzie istniała bez domeny. Czym jest domena? W skrócie jest to unikalny, internetowy adres witryny. Wybór odpowiedniej nazwy jest bardzo ważny. Domena buduje bowiem wizerunek firmy i wpływa na jej rozpoznawalność. Jak powinna wyglądać domena i czym kierować się przy jej wyborze? Jak zarejestrować domenę? Podpowiadamy w artykule.

Hosting i domeny Hosting i domeny

Co to jest domena internetowa?

Domena to obok hostingu i projektu witryny kolejny element, który jest niezbędny do powstania i prawidłowego funkcjonowania strony WWW. Domena jest unikalnym adresem danej strony internetowej. Każda domena składa się z nazwy głównej i rozszerzenia (np. mojafirma.pl).

Nazwa główna to zwykle nazwa firmy, produktu lub hasło związane z daną marką czy branżą. Rozszerzenie natomiast to inaczej końcówka po kropce – najczęściej jest to .pl lub .com. Często rozszerzenie informuje o cechach danej strony.

Zamów budowę strony!

Jakie są rodzaje domen?

Domeny ze względu na rodzaj rozszerzenia dzielą się na:

  • Top-Level Domains – domeny najwyższego stopnia (m.in. .pl, .com),

  • Second-Level Domains – domeny drugiego stopnia (np. .com.pl, org.pl).

Domeny najwyższego stopnia dzielimy na:

  • domeny krajowe – świadczą o działalności na danym obszarze geograficznym, np. .pl, .uk, .de,

  • domeny globalne – świadczą o tym, że firma działa globalnie – np. .com, .eu, .net,

  • sponsorowane – służą tylko do określonych celów, np. .post, .tel, .aero.

Domeny drugiego stopnia informują o tematyce strony i lokalizacji. Dzielą się na:

  • domeny funkcjonalne – określają rodzaj bądź przeznaczenie danej strony, np. .gov.pl – strony rządowe, .biz.pl – biznesowe, .edu.pl – związane z edukacją, .org.pl – organizacje i stowarzyszenia, .sklep.pl – sklepy online.

  • domeny regionalne – zawierają nazwy miejscowości lub regionów, np. .warszawa.pl, .pomorskie.pl.

Jak wybrać domenę?

Domena buduje wizerunek firmy. Jest długowieczna, pozostanie ta sama i stale pracuje na sukces przedsiębiorstwa. Jej wybór jest więc bardzo ważny. Najlepiej, jeśli nazwa domeny jest taka sama jak nazwa firmy (dzięki temu łatwiej jest skojarzyć stronę z firmą). Taka domena daje gwarancję unikalności, wyróżnienia się na tle konkurencji i sprawia, że firma staje się bardziej rozpoznawalna. Poza tym taka domena jest lepiej chroniona przed nieuczciwymi praktykami.

Wybierając domenę, należy pamiętać, że kluczem do sukcesu jest prostota. Internauta, słysząc adres Twojej strony WWW powinien od razu wiedzieć, co na niej znajdzie.

Jaka powinna być nazwa domeny?

  • krótka,

  • chwytliwa i unikalna,

  • łatwa do zapamiętania i wymówienia,

  • kojarząca się z daną marką lub branżą.

Czego unikać w domenie?

  • cyfr,

  • myślników i innych znaków specjalnych,

  • polskich znaków,

  • abstrakcyjnych, trudnych nazw.

Podczas wyboru rozszerzenia domeny kieruj się zaś tematyką witryny oraz skalą swojego biznesu. Coraz częściej na rynku pojawiają się różne rozszerzenia, takie jak chociażby .online czy .company. Znaleźć można też bardziej nietypowe rozwiązania, przeznaczone dla konkretnych branż (np. .art – firmy związane ze sztuką czy .coffee – kawiarnie). Niektóre końcówki w zestawie z nazwą firmy mogą dać unikalne i dobre połączenie (np. tok.fm czy twoj.hosting).

Jak widać, opcji jest sporo. Wszystko zależy od rodzaju działalności oraz rynku docelowego. Rozszerzenie przekazuje odbiorcom ważne informacje na temat biznesu, ale trzeba pamiętać, że to nazwa główna domeny jest zapamiętywana jako pierwsza.

Potrzebujesz pomocy przy wyborze domeny? Specjaliści WeNet pomogą Ci wybrać i zarejestrować najlepszą domenę w atrakcyjnej cenie.

Domena strony internetowej - co to jest

Gdzie kupić domenę?

Jak zarejestrować domenę? Na rynku jest wiele firm, które się tym zajmują. Trzeba więc poszukać odpowiedniego dostawcy. Zastanawiasz się też, ile kosztuje domena? Otóż jej cena zależy głównie od firmy rejestrującej oraz wybranej nazwy domeny i rozszerzenia. Rejestracja domeny działa na zasadzie abonamentu np. wykupionego na okres 12 miesięcy. Po zakończeniu cyklu można oczywiście go przedłużyć.

Warto tutaj mieć na uwadze, że niestety w przypadku wielu firm przedłużenie domeny kosztuje dużo więcej niż pierwsza rejestracja (która bywa bardzo tania). Czasami dostawcy zachęcają atrakcyjnymi promocjami, np. domena za 0 zł przez rok. Po tym okresie może się jednak okazać, że trzeba będzie płacić dwa razy więcej, niż początkowo. Zawsze warto więc dokładnie przyjrzeć się wszystkim warunkom.

Rozwijaj firmę z nową stroną, jak Robert Korzeniowski >>>

Gdy znajdziesz już dostawcę, możesz skorzystać z wyszukiwarki i sprawdzić, czy wybrana przez Ciebie domena jest dostępna. Jeśli okaże się, że jest już zajęta, otrzymasz listę z innymi podpowiedziami, które zawierają np. inne rozszerzenia.

Inną opcją jest też wykupienie domeny na rynku wtórnym. W takim przypadku należy jednak wcześniej sprawdzić historię domeny i profil linkowy. Jest to ważne ze względu na SEO. Niestety, może się przytrafić, że trafisz na domenę, która ma ,,złą reputację’’, co będzie miało wpływ na negatywny odbiór Twojej strony przez algorytmy, a co za tym idzie też gorszą jej widoczność w Internecie.

Chcesz zarejestrować swoją domenę? Wejdź na WeNet.pl i skorzystaj z naszej wygodnej wyszukiwarki. Dowiedz się, czy Twoja domena jest wolna. Znajdź, a następnie zarezerwuj najlepszą opcję dla Twojej firmy.

Chcesz zadbać o promocję Twojej firmy w sieci?

Sprawdź nasze pozostałe rozwiązania dla biznesu.