Domena internetowa – kupić czy stworzyć od zera? Poznaj za i przeciw

0
579

Domena_internetowa_kupic_czy_stworzyc_od_zera

Dopiero zaczynasz promować firmę w sieci i nie masz doświadczenia w marketingu online? Musisz więc wiedzieć, że sukces możesz osiągnąć ze stroną internetową, na którą składa się co najmniej kilka filarów: atrakcyjny projekt, angażujące treści, stabilny hosting i unikalny adres WWW. Zły wybór ostatniego z elementów może utrudnić Ci dalszą działalność. Zastanawiasz się, czy lepiej stworzyć nową, czy kupić domenę z historią? Na to i wiele innych pytań odpowiadamy poniżej. Poznaj najważniejsze wady i zalety obu rozwiązań.     

Spis treści

1. Czym jest domena internetowa?
2. Domena nowa czy używana – co wybrać?
2.1 Wolna domena
2.2 Używana domen
3. Stworzenie nowej domeny – za i przeciw
4. Zakup używanej domeny – za i przeciw
5. Jaką domenę dla strony internetowej wybrać? Podsumowanie

Czym jest domena internetowa?

Z krótkiego wstępu wiesz już, że budowa witryny dla firm opiera się na kilku istotnych fundamentach. Jednym z nich jest dobra domena, czyli unikalny adres WWW, pod którym można znaleźć konkretną stronę internetową. Umieszczony w pasku wyszukiwarki pozwala podejrzeć zawartość serwisu. Warto pamiętać, że jest to często pierwszy element, z którym ma do czynienia użytkownik.

Skoro to właśnie domeną posługują się internauci, to dzięki niej możesz zbudować tożsamość Twojego biznesu w sieci. Nic więc dziwnego, że jej staranny dobór jest niezwykle ważny dla dalszych działań marketingowych Twojej firmy. Poza wyborem nazwy głównej i rozszerzenia musisz jeszcze zdecydować, czy postawić na używany, czy nowy adres WWW.   

Domena nowa czy używana – co wybrać?

Wiesz już, że bez domeny nie można uruchomić strony internetowej. Właśnie dlatego w ramach prowadzenia i obsługi firmowej witryny należy wykupić wybrany adres u odpowiedniego rejestratora. 

Musisz przy tym wiedzieć, że domenę najpierw rejestrujesz, a później dzierżawisz. To zaś oznacza, że adres jest Twój, aż nie wygasną wykupione przez Ciebie prawa. Jeśli nie zdecydujesz się na przedłużenie ważności, to po upływie abonamentu, domena trafi na rynek wtórny. Właśnie dlatego nie posiadasz jej formalnie na własność.  

Przeczytaj również:  Joomla! – wprowadzenie do systemu CMS

Jeśli decydujesz się na rejestrację adresu, to masz dwie opcje – domena może być całkiem nowa albo używana (jeśli jest już zajęta). 

Wolna domena

Wybór adresu, który nie został wcześniej wykorzystany przez żadną stronę WWW lub e-sklep zobowiązuje do zbudowania od zera autorytetu witryny. Pozyskana z rynku pierwotnego domena jest dostępna do rejestracji, a Ty zostajesz jej pierwszym założycielem. Nie musisz się martwić więc o jej historię czy linkowy spam.  

Używana domena

Możesz też postawić na adres, który został już zarejestrowany, ale właściciel nie zdecydował się z różnych względów na odnowienie abonamentu. Wybierając pochodzącą z rynku wtórnego domenę, musisz wziąć pod uwagę ryzyko związane z jej historią czy zbudowanym przez poprzedniego abonenta profilem linkowym. 

Nadal nie wiesz, na którą opcję się zdecydować? Przyjrzyjmy się więc wadom i zaletom obu opcji. 

Stworzenie nowej domeny – za i przeciw

Choć możesz nie zdawać sobie z tego sprawy, to stworzenie nowej domeny, może okazać się procesem dużo bardziej czasochłonnym niż jej zakup. Wynika to z faktu, że wiele atrakcyjnych i prostych adresów jest już zajętych, a wymyślenie nazwy, która spełni wszystkie warunki, wymaga nakładu pracy. 

Jeśli jednak wybierzesz odpowiednią nazwę główną i rozszerzenie, to możesz tanio zarejestrować nową domenę – w ten sposób zostaniesz jej pierwszym i jedynym autorem. Zyskujesz więc czysty start, dzięki czemu nie musisz martwić się o treści czy linkowanie, które mogłoby utrudnić prowadzenie działań marketingowych w przyszłości.

Dzięki wolnej domenie budujesz od zera wizerunek marki. A to oznacza, że tylko od Ciebie zależy, jak przedstawisz swoją ofertę klientom w sieci. Chwytliwa nazwa już na etapie wyszukiwania adresu poinformuje użytkowników o prowadzonej przez Twoją firmę działalności. Wszystko to sprawi, że podkreślisz swoją indywidualność, wyróżnisz się na tle konkurencji i zapadniesz w pamięć grupy docelowej

Przeczytaj również:  Strona WWW. Czy warto zlecić jej zrobienie agencji?

Musisz wziąć również pod uwagę kilka minusów. Przede wszystkim decydując się na rejestrację nowej domeny, musisz przygotować się na długotrwały proces budowania pozycji strony WWW w wynikach wyszukiwania Google oraz konieczności popularyzacji adresu wśród odbiorców. 

Czy_warto_zarejestrowac_nowa_domene

Zakup używanej domeny – za i przeciw

Istnieje kilka okoliczności, dzięki którym brak pomysłu na nową nazwę nie okaże się dla Ciebie problemem. Aby wykupić istniejący już adres WWW, możesz skorzystać z następujących opcji: 

  • giełda domen – miejsce, gdzie wystawiane są na sprzedaż istniejące już domeny, co do których otrzymujesz informacje np. o aktualnym ruchu;
  • przejęcie domeny – możesz nabyć prawo do adresu, który nie został przedłużony przez poprzedniego dysponenta poprzez opcję na domenę, czyli usługę pierwszeństwa rejestracji dla zajętej nazwy;  
  • zakup domeny od właściciela – dzięki wyszukiwarce WHOIS możesz sprawdzić, kto obecnie dysponuje interesującym Cię adresem i zwrócić się do tej osoby w celu odkupienia nazwy. 

Zanim jednak zdecydujesz się na rejestrację używanej domeny, musisz sprawdzić jej dotychczasową historię. Możesz skorzystać w tym celu ze strony archive.org, dzięki czemu zyskasz dostęp do takich danych jak np. wiek, liczba modyfikacji zawartości, okresy nieaktywności, ewentualne filtry nałożone przez Google czy elementy widniejące pod danym adresem. 

Wśród zdecydowanych zalet powyższego rozwiązania można wymienić przede wszystkim szybsze wejście na rynek. Jeżeli adres ma długą historię i zróżnicowane linkowanie, to Twoja strona WWW szybciej uzyska lepsze wyniki w rankingu Google. Poza tym możesz ograniczyć wydatki na budowanie świadomości marki – domena jest bowiem znana odbiorcom.   

Niestety rozwiązanie ma też swoje wady. Przede wszystkim dostępność domen jest ograniczona, a wybrana przez Ciebie nazwa nie będzie w 100% oddawać charakteru marki. Ponadto używany adres to dużo większy wydatek niż stworzenie nowego. Ryzyko związane z powyższą opcją jest również nieporównywalnie wyższe np. ze względu na nałożone w przeszłości kary od Google. 

Przeczytaj również:  Ranking stron internetowych – lipiec 2024

Czy_warto_kupic_uzywana_domene_internetowa

Jaką domenę dla strony internetowej wybrać? Podsumowanie

Chcesz docierać do użytkowników szukających produktów, usług lub treści, które Twoja firma ma do zaoferowania? W takim razie pamiętaj, że to odpowiednia domena buduje rozpoznawalności witryny wśród internautów i algorytmów wyszukiwarek. Właściwy wybór adresu internetowego pozwoli Ci trafić do odbiorców, na których najbardziej Ci zależy

Niezależnie, czy postawisz na używaną, czy też nową domenę, zadbaj o to, aby: 

  • była krótka oraz łatwa do zapamiętania i wymówienia, 
  • kojarzyła się z Twoją firmą lub branżą i działalnością, 
  • nie zawierała myślników, cyfr czy polskich znaków, 
  • miała rozszerzenie dobrane do obszaru aktywności. 

Kolejną ważną decyzją jest wybór dostawcy. Pamiętaj, aby dokładnie sprawdzić umowę i zwrócić uwagę na to, jakich opłat będzie się od Ciebie oczekiwać w przyszłości. 

Jeśli zaś szukasz kompleksowej oferty dopasowanej do Twoich potrzeb, to podejmij współpracę z WeNet. Doradcy internetowi w ramach jednego pakietu zapewniają zgodną z trendami i oczekiwaniami stronę WWW oraz atrakcyjną domenę, sprawny hosting i możliwość rozbudowy witryny w przyszłości. Zamów darmową konsultację i dołącz do zadowolonych fachowców.  

5/5 - (2 votes)
UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułJak tworzyć skuteczne tytuły filmów na YouTubie? Poradnik
Następny artykuł8 trendów w mediach społecznościowych na 2023 rok

Nasz ekspert:

Karolina Roksela
Absolwentka studiów na kierunku Dziennikarstwo i medioznawstwo. Dołączyła do WeNet w 2021 roku. Specjalistka ds. Contentu, która w swojej pracy stara się dostarczać użytkownikom wartościowe treści internetowe. Dzięki śledzeniu najnowszych trendów oraz ciągłym doskonaleniu się może skutecznie angażować społeczność marki na Facebooku i Instagramie. W swojej pracy korzysta również z zaawansowanych narzędzi oraz nowinek technologicznych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here