Internet to obecnie niezwykle popularny kanał sprzedaży. Już nawet 77% użytkowników decyduje się na robienie zakupów tą drogą[1]. Nic więc dziwnego, że powstaje coraz więcej sklepów internetowych. Sprzedawca, który chce dziś wyróżnić się na tle konkurencji i zdobywać klientów, musi podążać za trendami. W najbliższym czasie na znaczeniu zyska przede wszystkim eko e-commerce. Chcesz przejść na zieloną stronę mocy? Wszystko, co musisz wiedzieć o ekologicznym e-handlu, znajdziesz poniżej. Zapraszamy do lektury!
Trendy w branży e-commerce w 2022 roku
Czy wiesz, że z roku na rok rośnie kwota, jaką wydają Polacy na zakupy w sieci? Nie dziwi więc, że coraz więcej sprzedawców decyduje się na własny sklep internetowy w rozmaitych branżach – nawet w tych, które jeszcze nie tak dawno trudno było sobie wyobrazić na rynku online.
Rozwój e-handlu generuje coraz to nowe potrzeby, a te wymagają innowacyjnych rozwiązań. Dlatego, aby docierać do konsumentów i skutecznie rywalizować z konkurencją, musisz już nie tylko działać w sieci, ale również stale podążać za zmieniającą się branżą. Trendy, które obecnie kształtują rynek e-commerce to m.in.:
- q-commerce (szybka sprzedaż) – produkty powinny być dostarczane klientowi najpóźniej kilkadziesiąt minut po złożeniu zamówienia;
- m-commerce (handel mobilny) – proces zakupowy musi zostać dopasowany do użytkowników, którzy kupują w sieci za pomocą telefonów;
- live commmerce (zakupy na żywo) oraz social commerce (zakupy za pośrednictwem mediów społecznościowych);
- omnichannel (wielokanałowość) – strategia, która zakłada wykorzystanie wszystkich dostępnych kanałów sprzedaży, zarówno online, jak i offline;
- buy now, pay later – kup teraz, zapłać później, czyli odroczenie płatności.
Wymienione wyżej trendy to jeszcze nie wszystko! Jedną z tendencji, która w najbliższym czasie zyska na znaczeniu, jest zielony e-handel. Wszystko dlatego, że konsumenci coraz większą uwagę zwracają na ekologię – zarówno w kwestiach logistycznych, jak i produktowych. W ramach rosnącej roli zrównoważonego rozwoju na znaczeniu zyskuje moda na eko e-commerce.
Ekologia w e-commerce – dlaczego warto?
W ostatnim czasie nabiera na sile trend związany z ochroną środowiska w biznesie. Dotyczy to również handlu – zarówno zachowań konsumentów, jak i sprzedaży produktów oraz usług.
Z pozoru wydaje się, że prowadzenie e-commerce jest bardziej ekologiczne niż sprzedaż tradycyjna. W końcu podczas zakupów online ograniczamy ruch na ulicach i korzystamy z mniejszej ilości opakowań. Potwierdzają to również badania – handel stacjonarny generuje od 1,5 do 2,9 razy więcej CO2 niż jego elektroniczny odpowiednik[2].
Mimo to już nawet 76% klientów zauważa podczas zakupów internetowych różne nieekologiczne praktyki[3]. To duży błąd zważywszy na fakt, że konsumenci coraz bardziej przywiązują wagę do kwestii ochrony środowiska i tego samego oczekują również od firm. Dowodzą tego różne statystyki – według raportu firmy Kantar nawet 42% polskich kupujących jest w stanie zapłacić więcej za produkt, jeśli jest on ekologiczny[4].
Prowadzisz handel w sieci? A może założenie sklepu internetowego dopiero przed Tobą? W takim razie zdecyduj się na ekologiczne rozwiązania – to zdecydowanie się opłaca. W ten sposób dbasz o naszą planetę i zyskujesz świetny sposób na prowadzenie komunikacji marketingowej. W końcu marka, która działa z poszanowaniem środowiska i odpowiada na potrzeby konsumentów, budzi tylko pozytywne skojarzenia.
Jak zaprojektować ekologiczny e-commerce?
Branża e-handlu podąża za trendami i oczekiwaniami coraz bardziej świadomych konsumentów. Jak już wspomnieliśmy, jedną z najważniejszych obecnie tendencji jest działanie w zgodzie ze środowiskiem naturalnym. Zjawisko to znamy pod pojęciem eko e-commerce. Jest to taki rodzaj sprzedaży, której celem jest kompromis pomiędzy zachowaniem równowagi w ochronie natury a zaspokajaniem potrzeb kupujących.
Zastanawiasz się, jak wprowadzić ekologiczne rozwiązania w swoim sklepie internetowym? Zrównoważony rozwój platform e-commerce zapewnia 7 działań rozpoczynających się na literę R: Rethink, Recycle, Reduce, Recover, Reuse, Repurpose oraz Refuse.
1. Rethink, czyli przemyśl
Z perspektywy kupującego zasada ta odnosi się do dokonywania bardziej przemyślanych zakupów. W końcu „rethink” znaczy „przemyśl”. Taką tendencję widzimy już wśród polskich konsumentów – nawet 42% badanych przestało kupować jakiś produkt z powodu jego negatywnego wpływu na społeczeństwo lub środowisko[5].
Jeżeli chcesz, aby Twój e-sklep był ekologiczny, to musisz opracować strategię, dzięki której zbudujesz wizerunek marki troszczącej się o ochronę planety. Bardzo ważnym elementem komunikacji będzie więc edukacja odbiorców. Można wykorzystać w tym celu strony WWW, media społecznościowe czy newsletter. Informuj o podejmowanych inicjatywach – zyskasz w ten sposób zaufanie wśród potencjalnych klientów.
Przykład komunikacji ekologicznej marki MIYA Cosmetics na Facebooku
2. Recycle, czyli segreguj
W Twoim e-sklepie można znaleźć produkty, które mogą negatywnie wpływać na środowisko? Nadal możesz jednak wprowadzić ekologiczne rozwiązania, które będą dotyczyć np. sposobu pakowania. To ważny punkt zasady 7R, który dotyczy segregacji.
Dlatego przygotowując paczki dla swoich klientów, wybieraj pudełka z recyklingu i odpowiedzialne materiały. Ogranicz również ilość opakowań lub wybierz rozwiązania przyjaźniejsze naturze. Weź przykład z takich marek jak np. Answear i pakuj zamówienia w taki sposób, aby przy zwrocie konsument mógł wykorzystać karton ponownie.
3. Reduce, czyli ograniczaj
Zakupy online wiążą się nierozłącznie z koniecznością dostarczenia zamówienia do klienta. Jednak czy wiesz, że również na tym etapie możesz wprowadzić ekologiczne rozwiązania? Wystarczy, że udostępnisz kupującym tzw. zieloną dostawę. Co ważne, od lat wiele firm kurierskich wprowadza działania na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Jak się okazuje, najbardziej proekologiczną alternatywą dla klasycznych dostaw mogą być Paczkomaty i punkty odbioru. Według badania Gemius ten sposób dostarczania przesyłek zmniejsza emisję CO2 nawet o 75%[6].
4. Recover, czyli odzyskuj
Czy słyszałeś już o innowacyjnej usłudze „Oddaj i zyskaj” wprowadzonej przez markę IKEA? Koncepcja ta opiera się na ponownym wprowadzeniu do sprzedaży mebli, które nie mogą być już traktowane jako nowe, ale ich odpowiednie przygotowanie sprawi, że zostaną umieszczone w dziale Circular Hub. W zamian otrzymasz środki na karcie refundacyjnej firmy.
Dokładnie na takim podejściu opiera się zasada Recover. Jest ona odpowiedzią na rosnącą konsumpcję oraz ważnym elementem kolejnego trendu w e-handlu, czyli recommerce. Reverse commerce to ogół działań, które dotyczą sprzedaży używanych produktów. Strategia ta nie tylko zmienia sposób postrzegania marki, ale również zmniejsza koszty i zwiększa obroty.
Przewiduje się, że konsumenci coraz chętniej będą dawać drugie życie towarom takim jak sprzęt elektroniczny, ubrania czy produkty luksusowe. Musisz więc pamiętać, że postawa proekologiczna to obecnie ważny czynnik zakupowy.
5. Reuse, czyli użyj ponownie
Kolejna zasada w dużym stopniu łączy się z opisanymi już praktykami. Punkt Reuse skłania nas nie tylko do wykorzystywania wielorazowych opakowań i produktów, ale również do stosowania wspomnianych elementów w innej niż oczywista roli.
Świetnym przykładem może być współpraca firmy InPost z marką Modivo, w ramach której prowadzone są testy opakowań wielokrotnego użytku dla e-sklepów. Ekologiczne rozwiązania mogą przybrać również postać offline – marka YOPE z powodzeniem promuje refillomaty, dzięki którym wykorzystany już kosmetyk można uzupełnić u dystrybutora.
Przykład ekologicznych rozwiązań stosowanych przez markę YOPE
6. Repurpose, czyli modyfikuj
W opisywanej koncepcji 7R wiele działań skupionych jest wokół dawania drugiego życia produktom czy opakowaniom i ich ponownego wykorzystywania. Tak też jest w przypadku zasady Repurpose, czyli modyfikuj. Prowadząc zrównoważony e-biznes, musisz już nie tylko edukować konsumentów, ale i dawać im przykład.
Tak jak firma H&M, która już w 2013 roku zainaugurowała program „Let’s close the loop”. W ramach akcji można oddawać do sklepu starsze ubrania (niezależnie od marki), które są wykorzystywane na trzy sposoby: trafiają na rynek jako odzież second-hand, przetwarza się je na kolekcje upcyklingowe lub stosuje do produkcji materiałów izolacyjnych.
7. Refuse, czyli odmawiaj
Czy wiesz, że zwroty w e-commerce negatywnie wpływają na środowisko? Niestety do tej pory wiele sklepów internetowych zachęcało klientów do zamawiania dużej liczby rzeczy poprzez łatwą i wygodną formę odesłania produktów z powrotem. Tendencja ta powoli ulega zmianie zgodnie z zasadą Refuse, czyli odmawiaj.
Jeśli chcesz wprowadzić ten punkt do swojego e-sklepu, to przekonuj konsumentów do robienia bardziej świadomych zakupów. W tym celu świetnie sprawdzi się optymalizacja treści – przygotuj dokładne opisy produktów oraz oferty. Możesz zdecydować się również na materiały video, dzięki którym klient poczuje się prawie jak w tradycyjnym sklepie.
Eco e-commerce – trend czy konieczność? Podsumowanie
Jak widzisz, istnieje wiele sposobów, aby Twój e-sklep stał się bardziej ekologiczny. Oczywiście to jeszcze nie wszystkie dostępne możliwości. W swojej działalności możesz postawić na zrównoważony transport, zrezygnować z papierowych faktur czy wyeliminować plastik w towarach.
Pamiętaj, że wspomniane praktyki, to nie tylko krok w stronę ochrony środowiska, ale przede wszystkim działania, które mogą wpłynąć na podjęcie decyzji zakupowej przez klienta. Budują bowiem pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa oraz wzbudzają zaufanie. Eco e-commerce to więc nie tylko trend, ale swego rodzaju obowiązek marki wobec konsumentów i planety.
Jeżeli chcesz stworzyć własny sklep internetowy, ale nie znasz się na kwestiach technicznych, to skorzystaj z pomocy specjalistów. Agencja marketingowa WeNet, która jest certyfikowanym partnerem PrestaShop w Polsce, od lat pomaga małym i średnim przedsiębiorcom zaistnieć w sieci. Oferuje bogaty pakiet usług i dostęp do inteligentnych rozwiązań sprzedażowych.
Chcesz dołączyć do zadowolonych sprzedawców, którzy pozyskują klientów online? Wejdź na WeNet.pl i zamów darmową konsultację.
Źródła:
[1] https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce-w-polsce-2021.html
[2] https://www.oliverwyman.com/content/dam/oliver-wyman/v2/publications/2021/apr/is-ecommerce-good-for-europe-polish.pdf
[3] https://eizba.pl/wp-content/uploads/2020/01/GreenGeneration_WspolnieNaRzeczZiemi.pdf
[4] https://www.kantar.com/campaigns/sustainability-the-european-story
[5] https://www.kantar.com/campaigns/sustainability-the-european-story
[6] https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce-w-polsce-2021.html