Google Maps wychodzi naprzeciw potrzebom swoich użytkowników – nic odkrywczego, bo wiedzieliśmy o tym na długo zanim powstał ten tekst. Potrzeby te są różnorakie, o czym także wiedzieliśmy bardzo dobrze. O jakie więc potrzeby chodzi tym razem?
Google Maps postanowił „przyjść z pomocą” swoim niepełnosprawnym użytkownikom. W jaki sposób? Dodając do wyników wyszukiwania informację o dostępności danego miejsca właśnie dla osób niepełnosprawnych. Jak dotąd, informacja ta pojawia się dla ponad 40 milionów wyszukań. Mając na myśli dostępność, chodzi nam oczywiście o odpowiednią infrastrukturę i udogodnienia, których brak w miejscach publicznych nadal da się zauważyć i boleśnie odczuć na swojej skórze. Google – brawo za pomysł!
Akcja gromadzenia danych
Rok temu Google zainicjował akcję gromadzenia tych danych umożliwiając swoim użytkownikom dodawanie informacji o tym, w jakim stopniu znane i odwiedzane przez nich miejsca (np. restauracje, sklepy, kina i inne miejsca użyteczności publicznej) są przyjazne dla niepełnosprawnych, tj. czy dysponują podjazdem dla wózków inwalidzkich, windą, toaletą czy wejście do lokalu jest właściwie dostosowane itp. Jak się okazuje, użytkownicy bardzo chętnie łapali za swoje smartfony, oceniając odwiedzone miejsce pod katem kryteriów określonych przez Google.
Dla porównania, w tamtym okresie informacje dla osób niepełnosprawnych dostępne były „tylko” dla ponad 7 milionów wyszukań na całym świecie, niewiele ponad rok później już dla ponad 30 milionów. O czym to świadczy? Google przyznaje, że to, jak wiele danych udało się zgromadzić nie jest tylko zasługą jego działań lecz przede wszystkim lokalnych użytkowników, którzy mieli ogromny wkład w ten proces. Liczby mówią same za siebie, bo od zeszłego roku 7 milionów użytkowników udzieliło odpowiedzi na ponad 500 milionów pytań dotyczących infrastruktury lokali dla osób niepełnosprawnych.
“Od rozpoczęcia naszej kampanii rok temu, lokalni użytkownicy na całym świecie pracowali niestrudzenie dodając do Google Maps informacje o dostępności. Korzystając z lokalnej wiedzy, odpowiadają na pytania typu” Czy jest to miejsce z dostępem dla wózków inwalidzkich?”, “Czy jest dostępna toaleta?” i wiele więcej.” – mówi Google.
Co w przyszłości?
Google nie powiedział jeszcze ostatniego słowa w tej kwestii. Co więcej – ma apetyt na więcej, dlatego w przyszłości planuje podobne informacyjne udogodnienia dla osób niewidomych oraz niesłyszących.
No właśnie, te udogodnienia dla osób niewidomych i niesłyszących to fantastyczny pomysł, oby doszedł do skutku…
Super inicjatywa ze strony Google jak i społeczności która dokłada swoją cegiełkę do tego procesu!