Personalizacja reklam – podejście trzecie! W ostatnich miesiącach napisaliśmy wiele o personalizacji reklam. Najpierw opisaliśmy, czym jest personalizacja reklam i co się nią wiąże. Następnie pochyliliśmy się nad tym, jak użytkownik może zmieniać ustawienia personalizowanych reklam na Facebooku. Dziś czas na kolejnego giganta – Google!
Ustawienia reklam w Google
W Google mamy możliwość częściowo skonfigurować reklamy, które widzimy. W tym celu, po zalogowaniu się do swojego konta Google, należy otworzyć w zakładce „Dane i personalizacja” wybierając opcję „Ustawienia reklam”.
Zanim wybierzemy jakiekolwiek ustawienia, odpowiedzmy sobie najpierw na pytanie, czy chcemy personalizacji reklam, czy też nie. Jeśli nasza odpowiedź brzmi „nie” – ustawienia personalizacji nas nie dotyczą, więc musimy być przygotowani na to, że będziemy widzieć przypadkowe reklamy, generowane przez reklamodawców. Jeśli natomiast chcemy się przyjrzeć personalizowanym dla nas reklamom – włączamy personalizację i przechodzimy niżej, do sekcji „Jak personalizujemy reklamy”.
Personalizacja reklam w Google
W tej sekcji, Google pokazuje bazę skojarzeń dotyczących użytkownika Google – żeby zaktualizować dane skojarzenie, wystarczy w nie kliknąć. Skojarzenia i zainteresowania pojawiają się na podstawie naszej aktywności na wszystkich aplikacjach z grupy Google.
Pokrycie zainteresowań wygenerowane do mojego konta Google mogę ocenić jako znacznie lepsze niż to od Facebooka, ale wciąż tylko 60% skojarzeń jest prawidłowych. Majsterkowanie, koszykówka czy dramaty telewizyjne w tej grupie wciąż pozostają dla mnie zagadką.
Więcej kontroli wyświetlanych reklam od Google
Dokładna instrukcja znajduje się w panelu pomocy Google w sekcji Kontrolowanie wyświetlanych reklam. Dodatkowo, ciekawą może się wydać platforma informacyjna Twoje Wybory, na której dowiemy się, czym jest reklama behawioralna, czym są pliki cookie, które dane o internautach firmy wykorzystują do personalizacji reklam i wiele, wiele innych.
Rezygnacja z personalizacji – za i przeciw
Na koniec najważniejsze – rezygnacja z personalizacji i odmowa przetwarzania danych na swój temat nie oznacza, że użytkowanie Internetu stanie się dla nas wolne od reklam. To oznacza jedynie, że reklamy nie będą dopasowane, a to z kolei wiąże się z wyświetlaniem kompletnie przypadkowych reklam, tj. promocja w księgarni w Brzesku, kiedy jesteś z Zamościa albo reklama butów męskich dla kobiety. Przeciwnicy personalizacji będą podkreślali aspekty związane z zachowaniem bezpieczeństwa w sieci. Zwolennicy natomiast będą mówili o tym, jak męczące jest oglądania losowych reklam, jeśli nie zdecydujemy się na ich personalizację. At the end of the day najważniejsze jest to, że jako użytkownik Internetu – mamy wybór!
Świetny wpis na temat reklam od Google. Zamiana AdWords na Ads zmieniła wiele nie tylko w nazwie narzędzia oraz jego wyglądzie, ale ogólnie jeśli chodzi o jego możliwości, uniwersalność oraz sposób działania. Tak samo jest z personalizacją reklam. Fajnie, że Google wprowadza zamiany, nowości i to w dość przemyślany sposób, a tym samym próbuje poprawić wygodę korzystania ze swoich usług.