Logistyka i zarządzanie magazynem w e-sklepie. Jak szybko doręczać przesyłki?

0
9

logistyka_esklep

Logistyka jest podstawą działania każdego sklepu internetowego. To również obszar, który bardzo dynamicznie się rozwija. Na rynku pojawia się coraz więcej form dostawy, jednocześnie rosną oczekiwania klientów. O czym pamiętać, prowadząc sprzedaż online? Jak szybko i sprawnie doręczać przesyłki? Przeczytaj nasz poradnik.

Spis treści

1. Zadbaj o przepływ informacji między sklepem a magazynem

2. Przeprowadź analizę XYZ

3. Zaplanuj magazyn i dbaj o jego zatowarowanie

4. Wybierz odpowiedni model logistyczny

5. Program magazynowy zintegrowany z e-sklepem może pomóc

6. Na co zwrócić uwagę na etapie wysyłki zamówień?

7. Metody i koszty dostawy

 

Zadbaj o przepływ informacji między sklepem a magazynem

Najważniejszym czynnikiem wpływającym na terminowe dostarczenie paczek jest odpowiedni przepływ informacji na wielu poziomach.  Pierwszym z nich jest deklaracja, jaką sprzedawca składa klientowi. Jeśli obiecujesz dostawę przesyłki w 24 godziny, paczka powinna zostać doręczona (a nie wysłana!) właśnie w tym czasie.

Ważny jest również przepływ informacji między sklepem a magazynem. Stany magazynowe powinny być aktualizowane w czasie rzeczywistym i właśnie taka informacja powinna docierać do klienta. Przydatne będzie w tym celu odpowiednie oprogramowanie do zarządzania magazynem. Nowoczesne systemy łatwo integrują się z platformami e-commerce, dzięki czemu klienci mogą mieć zawsze aktualne informacje o dostępności danego produktu.

Przeprowadź analizę XYZ

Analiza XYZ pozwoli ci zadecydować o ilości i rodzaju magazynowanych towarów. Dzieli ona produkty ze względu na ich rotację na:

  • X – towary szybko rotujące – czyli produkty, które są podstawą działalności sklepu i które klienci kupują w dużych ilościach niezależnie od pory roku, są to artykuły, które zawsze powinny być w magazynie,
  • Y – towary średnio rotujące – czyli produkty wybierane przez klientów nieco rzadziej, ale wciąż często. Rekomenduje się utrzymywanie nieco niższych zapasów artykułów tego typu w magazynie,
  • Z – towary słabo rotujące – czyli produkty wybierane bardzo rzadko. Ich przechowywanie w magazynie generuje koszty, dlatego warto zdecydować się na inny model dostarczania ich do klienta.
Przeczytaj również:  Jak działają platformy Marketplace?

Zaplanuj magazyn i dbaj o jego zatowarowanie

Produkty cieszące się największą popularnością powinny być przechowywane w łatwo dostępnych miejscach. Dzięki temu sprawniejszy będzie ich odbiór od dostawcy, jak i kompletacja oraz wysyłka. Dbając o ten drobny szczegół, sprawisz, że duża część zamówień będzie bardzo szybko realizowana.

Jednak lokalizacja nawet tych najmniej popularnych artykułów nie powinna stanowić problemu. Ich znalezienie i dołączenie do zamówienia nie może trwać dłużej niż kilka minut. W przypadku sklepów internetowych dobre planowanie i organizacja jest koniecznością.

Warto też w miarę możliwości zaopatrzyć pracowników magazynu w narzędzia wspomagające i przyśpieszające pakowanie oraz zmniejszające ryzyko błędów, takie jak skanery kodów kreskowych, wózki czy maszyny ułatwiające pakowanie.

Mając informacje, jakie towary kupują twoi klienci, możesz też regularnie dbać o ich zatowarowanie. Pamiętaj, że nawet chwilowy brak bestsellerów zostanie z pewnością odnotowany przez klientów, którzy z niecierpliwością oczekują na zakup konkretnej rzeczy.

Wybierz odpowiedni model logistyczny

Samodzielne pakowanie i magazynowanie produktów jest dobrą decyzją, kiedy twój sklep dopiero zaczyna się rozwijać i zamówień jest stosunkowo niewiele. Kiedy firma zacznie się rozrastać, prowadzenie własnej logistyki może stać się nieefektywne.  Pozyskanie wykwalifikowanych pracowników i budowa hal to inwestycje, które niosą za sobą duże nakłady pieniężne.

Jaki model logistyczny wybrać?

  • Własna logistyka – strategia oparta o magazyny, które należą do sklepu, jest często spotykana wśród firm z niewielką skalą zamówień i jest dobrym pomysłem na początek
  • Dropshipping – polega na wysyłce towaru z magazynu zewnętrznego. Sklep internetowy pełni funkcję pośrednika, który zajmuje się wyłącznie ekspozycją towaru i zachętą do zakupu
  • Fullfillment – pełen outsourcing logistyki obsługi zamówień. Dzięki niemu możliwe jest zwiększenie liczby zamówień bez obaw o problemy z doręczeniem paczek. Sklep może skupić się na rozwoju swojej działalności, pozyskiwaniu klientów i generowaniu zysków
Przeczytaj również:  Produkty w sklepie internetowym - ekspozycja i promocja

Program magazynowy zintegrowany z e-sklepem może pomóc

Aby zyskać jeszcze wyższą wydajność pracy w magazynie, zdecyduj się na wdrożenie specjalnego systemu informatycznego. Może on m.in. zarządzać kolejką zadań dla magazynierów, aby mogli oni jak najszybciej kompletować zamówienia. Zamówienia mogą być też dzielone na kilku pracowników w celu przyśpieszenia ich kompletacji.

System informatyczny pomoże też w informowaniu klienta o statusie zamówienia – czy zostało przyjęte do realizacji, czy jest już przygotowywane, czy może właśnie przekazane kurierowi. Jednocześnie znajomość statusu każdego zamówienia pozwoli pracownikom obsługi klienta udzielić odpowiedzi na pytania o status zamówienia, diagnozować problemy i przyczyny ich powstawania.

Dopasowany i zintegrowany z e-sklepem program magazynowy jest dużym ułatwieniem w e-biznesie. Odpowiednie oprogramowanie pomoże w zadbaniu, aby procesy związane z wysyłką zamówień były na jak najwyższym poziomie.

Stworzymy dla Ciebie profesjonalny e-sklep, który przyciągnie klientów i będzie generował zyski. Sprawdź >>

Na co zwrócić uwagę na etapie wysyłki zamówień?

Na etapie wysyłki zamówień koniecznie sprawdź, jak zabezpieczone są przedmioty w paczce. W zależności od asortymentu do ich pakowania mogą być potrzebne folie bąbelkowe i wypełniacze. Przyjrzyj się też estetyce paczek – do pakowania możesz użyć kartonów, foliopaków lub kopert.

Jeśli paczek jest dużo, sprawdź dostępne na rynku narzędzia do automatyzacji nadawania zamówień i rozważ ich wdrożenie w swojej firmie. Takie narzędzie automatycznie zbiera dane z wielu źródeł sprzedaży i generuje listy przewozowe właściwe dla odpowiedniej firmy kurierskiej. Dzięki temu nie ma potrzeby ręcznego ich wypełniania, a to z kolei zmniejsza liczbę pomyłek adresowych.

Przeczytaj również:  Co słychać na rynku e-commerce? Podsumowanie nowego raportu Gemius

Zadbaj też o odpowiednią komunikację z klientem. Podstawowa wiadomość, którą powinien otrzymać kupujący, to informacja o tym, że jego paczka została nadana.

Metody i koszty dostawy

Obecnie klienci oprócz sprawdzenia cen produktów i komentarzy dotyczących sklepu patrzą również na rodzaj i koszty wysyłki. Dobrym rozwiązaniem jest oferowanie dużej ilości opcji wysyłki, aby użytkownik mógł wybrać tę, która najbardziej mu odpowiada.

Trzeba jednak pamiętać, że zbyt długa lista wyboru w koszyku może działać też na niekorzyść procesu zakupowego. Po dłuższym czasie warto zrezygnować z form wysyłki wybieranych najrzadziej i pozostać jedynie przy tych, które faktycznie są wybierane.

Najpopularniejszymi formami dostawy są obecnie Paczkomaty InPost a także wysyłka kurierska DHL, InPost lub UPS. Rzadziej wybierana jest Poczta Polska, za pomocą której przesyłka jest dostarczana dużo dłużej, niż w przypadku innych dostawców. Warto udostępnić również pobrania – są one często wybierane przez osoby kupujące w sklepie po raz pierwszy.

Jeśli masz reprezentatywny, fizyczny punkt w mieście możesz zaproponować klientom również odbiór osobisty.

jak założyć sklep internetowy - pobierz e-booka
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here