Oczekiwania użytkowników stron WWW oraz Google ewoluują z roku na rok. Chcąc pozostać w walce o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, musisz znać wszelkie nowości i kierunki rozwoju branży. Specjaliści od dłuższego czasu analizują już, jak zmieni się marketing cyfrowy w najbliższych miesiącach. Dziś przyjrzymy się trendom w pozycjonowaniu. Jak zoptymalizować serwis, by zostać dostrzeżonym przez Google? O tym, co nowego czeka na nas w SEO w 2022 roku, dowiesz się z poniższego artykułu.
Pozycjonowanie stron w 2022 roku
Branża SEO rozwija się nieustannie. To, co jeszcze kilka miesięcy temu pozwalało stronom internetowym uzyskać wysoką widoczność w wynikach wyszukiwania, już wkrótce może przestać pozytywnie wpływać na indeksowanie witryny. Dziś skupimy się więc na tym, co przed nami – a tutaj bez większych niespodzianek – w 2022 roku inwestycja w działania SEO będzie miała kluczowe znaczenie dla rozwoju Twojej marki w sieci.
Można powiedzieć, że pozycjonowanie to już nie tylko konieczność a właściwie priorytet. Zapewnia widoczność strony internetowej w wyszukiwarkach, dzięki czemu możesz skuteczniej docierać do swoich odbiorców i potencjalnych klientów. Warto więc już teraz dokładnie przyjrzeć się trendom w SEO na 2022 rok – by nie dać się zaskoczyć, dotrzymać kroku konkurencji i zdobyć wysokie pozycje w Google.
W branży SEO możemy spodziewać się wprowadzenia lub rozwinięcia kilku nowości. Zmiany będą dotyczyć przede wszystkim pracy Googlebota oraz sposobów wyszukiwania informacji przez użytkowników sieci. To w zasadzie nic zaskakującego – wyszukiwarka stale wprowadza poprawki w swoich algorytmach i aktualizacje czynników rankingowych. Oto subiektywny przegląd trendów w pozycjonowaniu na nadchodzące miesiące.
1. Przede wszystkim jakość treści
Choć może się wydawać, że nie jest to odkrywcze stwierdzenie, to wartościowe treści na stronach internetowych mają ogromny wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania. W 2022 roku należy jakość oraz unikalność publikowanych materiałów przełożyć nad ich ilość. To kontynuacja trendu, który pojawił się już w 2018 roku wraz z aktualizacją nazywaną „Medical Update”. Właśnie w tym czasie na znaczeniu zyskał E-A-T. Jest to skrót od angielskich słów, które można przetłumaczyć jako:
- E – Expertise (wiedza specjalistyczna),
- A – Authoritativeness (autorytet),
- T – Trustworthiness (wiarygodność/zaufanie).
Zgodnie ze schematem content na strony WWW powinien być tworzony w określony sposób. Przede wszystkim musi opierać się na fachowej wiedzy i zaufanych źródłach, wzbudzać zaufanie użytkowników oraz wyszukiwarki, a także być unikatowy i opracowywany przez ekspertów lub z ich pomocą. Dzięki E-A-T można ocenić, czy witryna udostępnia zgodne ze standardami SEO i przydatne dla internautów treści.
2. SXO – kluczowe wskaźniki sieciowe
Z pewnością zdajesz sobie sprawę, że czasy optymalizacji strony pod kątem słów kluczowych i budowania linków jako głównego sposobu na wysokie pozycje w wyszukiwarce już minęły. Choć SEO nadal zależy od działań on- i off-site, to dziś na indeksowanie wpływ ma o wiele więcej czynników. Już teraz wiemy, że ze względu na najnowsze zmiany w algorytmach, UX w 2022 roku nabierze zupełnie nowego znaczenia.
Obecnie jednym z głównych czynników rankingowych jest jakość strony. To efekt między innymi aktualizacji Google o nazwie Page Experience. Jej najważniejszą częścią jest Core Veb Vitals, czyli zestaw wskaźników, które mierzą szybkość ładowania strony z perspektywy doświadczeń użytkownika. Wprowadzona w 2021 roku zmiana dotyczyła urządzeń mobilnych. W pierwszych miesiącach tego roku – pomiędzy lutym a marcem 2022 ma wystartować również na komputerach stacjonarnych.
Google łączy podstawowe wskaźniki internetowe z innymi czynnikami, które mają wpływ na doświadczenia użytkownika podczas korzystania ze strony WWW. Połączenie UX oraz SEO, czyli SXO będzie miało ogromne znaczenie w 2022 roku. W pozycjonowaniu zorientowanym na wygodę internautów należy tak zoptymalizować witrynę, aby spełniała zalecenia Core Web Vitals oraz była przyjazna dla urządzeń mobilnych (responsywność), bezpieczna (protokół https), czytelna i łatwa w obsłudze (brak pełnoekranowych reklam).
Czynniki Core Web Vitals a komputery i usługi mobilne – źródło: Google
3. Wyszukiwanie głosowe, czyli Google chce z Tobą porozmawiać
Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom takim jak Alexa od Amazona, Asystent Google czy Siri firmy Apple, technologia wyszukiwania głosowego przeszła już długą drogę. Wraz z nieustającym rozwojem stawała się również coraz bardziej popularna. Według analiz już nawet 58% konsumentów korzysta z tej opcji w celu znalezienia informacji o lokalnych firmach[1].
Google jest dopiero w trakcie zmiany swoich algorytmów pod technologie głosowe. Firma zaprezentowała już jednak LaMDA, czyli model uczenia maszynowego zaprojektowany do dialogu. W kolejnych miesiącach i latach możemy spodziewać się następnych modeli sztucznej inteligencji, które będą wykorzystywać zapytania konwersacyjne do znajdowania i oceniania stron. Jak się do tego przygotować?
Zarówno dla firm, jak i marketerów zajmujących się działaniami SEO wzrost znaczenia wyszukiwania głosowego oznacza konieczność koncentracji na marketingu konwersacyjnym. Opiera się on na tłumaczeniu treści pisanych na język naturalny. Tego typu content ma mniej formalną strukturę i kładzie mniejszy nacisk na słowa kluczowe. W tym przypadku dużo lepiej sprawdzą się na przykład frazy long tail.
Warto zaznaczyć, że wspomniana nowinka technologiczna nie tylko odegra ważną rolę w 2022 roku, ale może z czasem wyprzeć normalne i znane do tej pory wyszukiwanie.
4. Content video przyszłością SEO
Video marketing to coraz ważniejszy element komunikacji promocyjnej firm. Potwierdzają to różne statystyki zarówno z perspektywy klientów – aż 85% osób chciałoby oglądać więcej filmów od marek, jak i biznesu – już 86% firm wykorzystuje materiały wizualne jako narzędzie marketingowe[2]. Jednak rola content video pod kątem SEO dostrzegana jest zaledwie od niedawna. W przyszłym roku zyska natomiast wyraźnie na znaczeniu.
A to wszystko dlatego, że marketing video to świetne narzędzie do pozyskiwania ruchu i generowania leadów. Wykorzystywane jest głównie do budowania zaangażowania oraz konsumpcji treści przez użytkowników. Aby zwiększyć widoczność filmów w wyszukiwarce, warto zwrócić uwagę na dwa ustrukturyzowane typy danych wprowadzone niedawno przez Google.
Znaczniki klipów oraz znaczniki wyszukiwania, bo o nich mowa umożliwiają tworzenie sygnatur czasowych i etykiet dla materiałów zarówno tych na YouTube, jak i na Twojej stronie internetowej. Te dwie z pozoru niewielkie zmiany sprawią, że filmy zaczną odgrywać ogromną rolę w pozycjonowaniu witryn w wynikach wyszukiwania.
5. Automatyzacja w działaniach SEO
Nie chcesz pozostać w tyle za konkurencją? W takim razie w 2022 roku musisz skorzystać z dobrodziejstw nowoczesnej technologii i zautomatyzować procesy SEO. W grę wchodzą narzędzia do analizy danych, wszelkie audyty techniczne oraz narzędzia umożliwiające porównywanie się do innych graczy na rynku. Choć są to usprawnienia, które już teraz odgrywają ważną rolę w pozycjonowaniu, to wkrótce staną się wręcz koniecznością.
Celem automatyzacji jest skrócenie czasu pomiędzy pozyskiwaniem danych a podjęciem działań na podstawie przeprowadzonych obserwacji. Zaawansowane narzędzia SEO są w stanie przetwarzać ogrom informacji jednocześnie. Są przy tym niezwykle dokładne i potrafią wskazać problemy i błędy, które można natychmiast naprawić.
Automatyzację w działaniach SEO warto wykorzystać na różnych poziomach. Sprawdzi się w:
- monitoringu i wyszukiwaniu anomalii np. w wynikach SERP,
- ręcznym SEO np. do zaawansowanego badania intencji słów kluczowych,
- działaniach automatycznych np. w przypadku dużych i wielokrotnych audytów witryn.
- https://www.youtube.com/watch?
Działania SEO w 2022 roku – przewidywania
Powyżej zaprezentowaliśmy najważniejsze trendy SEO na 2022 r. Nie oznacza to jednak wszystkich nowości, jakie czekają na marketerów w kolejnych miesiącach. Zmienią się bowiem w tym czasie zarówno algorytmy Google, jak i czynniki wpływające na pozycjonowanie w wyszukiwarce. Jeśli chcesz przygotować odpowiednią strategię, to zwróć uwagę na pozostałe tendencje:
- Wzrost znaczenia social listening – monitorowanie obsługi mediów społecznościowych, czyli śledzenie opinii klientów, wzmianek o firmie, dyskusji i podjęcie działań w tym zakresie.
- Integracja SEO z płatnym wyszukiwaniem i cyfrową technologią – w 2022 roku, aby uzyskać większą widoczność strony w Google oraz wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania należy wesprzeć pozycjonowanie poprzez działania płatne i odwrotnie. Kampanie PPC (Pay Per Click, czyli płatność za kliknięcie) oraz optymalizacja off- i on-site muszą być ściśle dopasowane, aby realizować cele biznesowe. Poza tym działania SEO powinny stać się centralnym punktem wszelkich kampanii cyfrowych.
- Intencja użytkownika kluczem do sukcesu – wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania uzyskają treści, które lepiej odnoszą się do zapytania. Na znaczeniu zyska wyszukiwanie semantyczne. A to wszystko ze względu na MUM, czyli model sztucznej inteligencji, który może zrozumieć uczucia i kontekst, tak aby dostarczyć unikalne oraz trafne dla użytkownika odpowiedzi. Szczególnie ważne mogą okazać się więc frazy long tail czy optymalizacja obrazów, audio i wideo.
- Większa rola dostępności – możliwość bycia widzianym i znajdowanym przez wszystkich. Wymaga zapewnienia dostępności treści, oferty i innych elementów strony internetowej dla każdego użytkownika, w tym osób z wadami wzroku czy innymi niepełnosprawnościami.
- Jeszcze więcej analityki – dane wyszukiwania stanowią źródło niezbędnej wiedzy dla biznesu. Dostarczają informacji o zachowaniach konsumentów, innowacjach cyfrowych czy trendach w tworzeniu treści. Dlatego gromadzone i analizowane dane SEO mogą dać marketerom szeroki wgląd w konsumenta, a to pozwoli stworzyć skuteczne strategie marketingowe.
Jak widzisz, SEO zmienia się i ewoluuje. Jeśli chcesz zyskać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, to musisz śledzić najnowsze zmiany, aktualizacje i przyszłe trendy. Z naszym przewodnikiem możesz skutecznie przygotować się na kolejne miesiące. Przeczytaj również, jak bardzo słowa kluczowe będą ważne dla SEO w 2022 roku.
Źródła:
[1] https://www.brightlocal.com/research/voice-search-for-local-business-study/
[2] Wyzowl: Video Marketing Statistics 2021
Czy nie macie wrażenia, że co roku tego typu zestawienia wyglądają podobnie?