Wyszukiwarka Google staje się coraz „mądrzejsza” i lepiej rozumie intencje użytkowników. Algorytmy sprawniej odszyfrowują kontekst danego materiału, dzięki czemu wyniki wyszukiwania są zgodne z naszymi oczekiwaniami. Czy w związku z tym słowa kluczowe wciąż mają znaczenie przy tworzeniu treści?
Czym są słowa kluczowe?
Zacznijmy od podstaw: czym właściwie są słowa kluczowe?
Słowa kluczowe (ang. keywords), nazywane także frazami kluczowymi, to wyrazy wpisane do wyszukiwarki, np. „kwiaty doniczkowe”.
Źródło: Google
Aby Twój artykuł na temat kwiatów doniczkowych wyświetlał się na tę frazę, w Twoim tekście powinny pojawić się słowa „kwiaty doniczkowe”. To informacja dla wyszukiwarki: „ten tekst dotyczy kwiatów doniczkowych”.
Oczywiście, w materiale mogą znaleźć się inne rozszerzenia tej frazy, np. „kwiaty doniczkowe domowe”, „sztuczne kwiaty doniczkowe” czy „kwiaty doniczkowe kwitnące”. Jak również nieco odleglejsze frazy: „rośliny w domu” czy „uprawa roślin w domu”.
Wówczas istnieje szansa, że Twój artykuł będzie wyświetlał się wysoko w wynikach wyszukiwania po wpisaniu powyższych fraz.
Oczywiście, jeśli Twoja strona będzie spełniać również inne wymogi związane z SEO.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, posłuchaj podcastu, czym jest SEO i na czym polega.
Do czego służą słowa kluczowe?
Dzięki słowom kluczowym roboty wyszukiwarek rozpoznają indeksowany tekst. Wiedzą, czego dotyczy i do jakiej kategorii go zaliczyć.
Wyszukiwarki są tak skonstruowane, żeby wyświetlać internautom aktualne treści na dany temat. Ponadto zwracają uwagę na to, czy materiał wyczerpująco wyjaśnia podejmowaną kwestię, np. czy zawiera definicje branżowych terminów.
Słowa kluczowe są ważne nie tylko w obrębie jednego artykułu, ale także na przestrzeni całej strony internetowej.
Jeśli prowadzisz stronę dotyczącą roślin domowych, powinieneś poruszać wszystkie popularne tematy związane z roślinami domowymi. Wówczas wyszukiwarka uzna Twoją witrynę za wartościową i będzie wysoko rankingować Twoje artykuły. Innymi słowy: zostaniesz uznany za internetowy autorytet w swojej dziedzinie (tzw. Topical Authority).
Czy słowa kluczowe pomagają zwiększyć ruch na stronie?
Nikogo nie dziwi fakt, że użytkownicy klikają linki, które wyświetlają się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Mało tego, sam pierwszy wynik zgarnia niemal 30%[1] wszystkich wejść.
Dlatego, jeśli poprawisz widoczność swojej strony na słowa kluczowe, na których Ci zależy, masz szansę wygenerować większy ruch, a co za tym idzie – poprawić sprzedaż.
Co ważne, warto walczyć o wysoką pozycję na słowa kluczowe o dużej liczbie wyświetleń. Jeśli Twoja strona wyświetla się wysoko, ale na mało popularne frazy, wówczas nie zanotujesz większej liczby odwiedzin.
Dlatego, przygotowując słowa kluczowe dla swoich treści, koniecznie sprawdzaj ich popularność w narzędziach do tego przeznaczonych (np. Senuto).
Jak dobierać słowa kluczowe?
Podczas dobierania odpowiednich słów kluczowych dla swoich treści warto wziąć pod uwagę:
- narzędzia służące do wyszukiwania popularnych słów kluczowych (aby sprawdzić ilość wyszukiwań słowa kluczowego),
- najczęstsze zapytania klientów.
Zatrzymajmy się na chwilę przy drugim punkcie.
Wczucie się w swojego klienta pozwala lepiej dostosować treść do jego potrzeb. Pamiętaj, że użytkownik zazwyczaj nie jest specjalistą w Twojej branży. Dopiero szuka informacji. Nie zna wielu terminów. Może mieć wiele wątpliwości.
Jeśli w słuchasz się w jego pytania, znajdziesz pomysły na nowe artykułu, np. „czy kwiaty doniczkowe powodują alergię” lub „czy kwiaty doniczkowe są bezpieczne dla dzieci”.
Kiedy słowa kluczowe są bezużyteczne?
Dawno, dawno temu liczba słów kluczowych miała znaczenie. Przez co powstawało wiele absurdalnie brzmiących tekstów, które nie wnosiły żadnej wartości. Na szczęście ten czas mamy już za sobą.
Trzeba sobie jasno powiedzieć: gęstość słów kluczowych w jednym artykule nie ma znaczenia.
W 2022 roku należy skupić się przede wszystkim na zaspokojeniu informacyjnych potrzeb użytkowników. Warto odpowiadać na najczęściej zadawane pytania, pisać wyczerpująco i tłumaczyć skomplikowane terminy – oto droga do wysokich pozycji w rankingach.
Czy słowa kluczowe wciąż mają znaczenie? Podsumowanie
Odpowiedź brzmi: tak, jeśli umiejętnie ich używamy.
Odpowiednio stosowane słowa kluczowe:
- zwiększają wartość strony,
- dostarczają ruch,
- poprawiają konwersję
- i sprzedaż.
Warto walczyć o wysokie pozycje z popularnymi frazami kluczowymi i pisać wysokiej jakości teksty, które zadowolą nie tylko algorytmy wyszukiwarek, ale również Twoich czytelników.
Przeczytaj również, kiedy Core Web Vitals pojawi się na komputerach stacjonarnych.
przydatny artykuł, dużo ważnych informacji
Myślę, że nadal wartu używać słów kluczowych. Może nie w takich ilościach jak kiecdyś, ale kilka razy trzeba je powtórzyć