Śmiało można bronić tezy, że dwoma najważniejszymi czynnikami wpływającymi na pozycje strony www w wynikach wyszukiwania Google są linki kierujące do tej witryny internetowej oraz treść, która się na niej znajduje.
Przez treść należy tu rozumieć nie tylko samą zawartość tekstową (choć jej jakość i również obszerność mają znaczenie absolutnie kluczowe) widoczną na stronie głównej, na podstronach oraz w załączonych dokumentach do pobrania, ale także inne ważne czynniki wpływające na pozycje w wyszukiwarce internetowej, jak np. metatagi Title czy opisy obrazków.
Zdecydowanie najważniejsze znaczenie w osiąganiu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania (ale również zwiększające szeroko rozumianą konwersję witryny) są teksty zawarte na stronie – ważne, aby były:
- oryginalne (kopie tekstów z innych witryn są absolutnie niedopuszczalne),
- zawierały odpowiednie słowa kluczowe oraz ich synonimy (dobrane ze względu na branżę/temat witryny i częstotliwość wyszukiwania w wyszukiwarce),
- najważniejsze słowa kluczowe pojawiały się z większą częstotliwością w treści od innych wyrażeń, jednak mając na uwadze, by nie przekroczyły progu przesycenia – najczęściej do kilku % całości tekstu,
- zawierały słowa kluczowe w odpowiedniej kolejności,
- bardzo ważna jest także struktura nagłówków, szczególnie H1 oraz H2, odzwierciedlająca wagę słów kluczowych,
- teksty powinny być jak najbardziej obszerne, dogłębnie przedstawiające opisywany temat – witryna zawierająca śladową zawartość tekstową na swojej stronie głównej, która dodatkowo zawiera tylko kilka podstron z mało rozbudowaną treścią, najprawdopodobniej będzie miała poważne problemy z uzyskaniem dobrych pozycji w wynikach wyszukiwania, nawet pomimo świetnego profilu linków przychodzących.
Do pozostałych czynników wpływających na zawartość semantyczną witryny można zaliczyć:
- metatagi Title oraz Description strony głównej oraz podstron – nadal skuteczną metodą jest zawarcie najważniejszej frazy na samym początku Title,
- frazy zawarte w URL podstron, w tym szczególnie podstron wyższego rzędu, np. kategorii produktów czy usług. Stronie www, w adresie której widnieje określone słowo kluczowe łatwiej osiągnąć wysokie pozycje na to słowo kluczowe w wynikach zapytania Google (www. domenaxyz.pl/kredyt/kredyt-konsolidacyjny będzie bardziej efektywna od www. domenaxyz.pl/kategoria-3/produkt-2),
- opisy (parametr ALT) oraz wyświetlające się użytkownikowi po najechaniu wskaźnikiem myszy tytuły wykorzystanych na stronie plików graficznych i multimediów; znaczenie mają również frazy zawarte w nazwach wykorzystywanych w witrynie plików graficznych i multimedialnych,
- bardzo ważne są frazy zawarte w linkach wewnętrznych (w tym zwłaszcza w menu witryny), jak i w odnośnikach zewnętrznych, kierujących do innych witryn, najlepiej tematycznie powiązanych,
- istotne są również frazy zawarte we właściwościach dokumentów np. PDF lub DOC – a więc tytuł oraz temat dokumentu przedstawiony we właściwościach pliku także powinien zawierać frazy kluczowe.
Wszystkie powyższe czynniki powinny być ze sobą maksymalnie spójne – nieco rozwijając ten wątek, najbardziej korzystny jest stan, kiedy w Title strony głównej pojawia się wyrażenie kluczowe najczęściej pojawiające się w całej witrynie, a w Title podstrony pojawia się fraza najczęściej występująca na tej podstronie. Dodatkowo najważniejsze słowo kluczowe zawarte w Title podstrony powinno pojawić się w jej URL.
Do innych powiązanych z treścią czynników pozytywnie wpływających na pozycje witryny w wynikach wyszukiwania należą częstotliwość zmian w treści oraz skala tych zmian. Im więcej zmian w treści (szczególnie jeśli wiąże się to z dodaniem nowych tekstów, oczywiście zoptymalizowanych ze względu na zawartość słów kluczowych), a także do tych zmian dochodzi częściej, tym łaskawszym okiem spogląda Google na taką witrynę, widząc w niej źródło wartościowej i aktualnej informacji dla użytkowników.
Czego należy się obawiać i unikać na stronie:
- treści skopiowanej z innych witryn, nawet po pewnych stylistycznych przeróbkach,
- zduplikowanej treści bez prawidłowego wskazania w kodzie źródła oryginalnej treści w obrębie tej samej witryny,
- przesycenia słowami kluczowymi (zarówno w tekście na stronie, jak i w jej Title oraz Description, w opisach i tytułach obrazków, w załączonych dokumentach i ich właściwościach, etc.),
- pustych podstron, gdzie niemal lub wcale nie ma jakiejkolwiek treści, które jednak posiadają metatagi Title i Description wskazujące na obecność zawartości, której w istocie nie ma,
- nie warto również wpisywać Keywords – Google już dawno nie bierze ich pod uwagę.
Świetny artykuł, content is the king :)
Bardzo przydatne rady, zwłaszcza nacisk na oryginalność tekstów. Dodałbym jeszcze łatwość w odbiorze, ponieważ wtedy mają większą szansę na rozprzestrzenienie się w internecie. Akurat o tym pisałem ostatnio na swoim blogu – podobnie, choć w zupełnie innym stylu ;)
http://maciejwojtas.pl/google/
Każdy, to chciałby zająć się pozycjonowaniem swojego bloga, musi o tym pamiętać :P Pisanie to sprawa pierwszorzędna!
Nie miałem szczerze mówiąc pojęcia, że znaczniki key words nie są już dzisiaj w ogóle brane pod uwagę przez algorytmy Google. Czy to na pewno sprawdzona informacja?