Persona klienta – co to jest i jak ją określić?

0
272
persona co to

Jako przedsiębiorca z pewnością zdajesz sobie sprawę, że sukces w biznesie nie zależy już wyłącznie od jakości produktów czy usług. Niezwykle ważne okazuje się zrozumienie grupy docelowej. Jest to klucz do stworzenia atrakcyjnej oferty dla aktualnych oraz potencjalnych odbiorców. Znając potrzeby i problemy klientów oraz konieczne dane demograficzne można z powodzeniem stworzyć personę, która pomoże osiągnąć zamierzone cele biznesowe. Co daje firmie profil klienta, czym jest i jak go przygotować? O tym przeczytasz w artykule. 

Jaką rolę odgrywa buyer persona w marketingu i e-commerce?

Dziś właściwie każdy właściciel firmy, który chce skutecznie dotrzeć do potencjalnych konsumentów, wykorzystując różne kanały komunikacji, musi wziąć pod uwagę personalizację działań marketingowych. Dopracowana charakterystyka klienta to kluczowy element strategii biznesowej oraz przekazu reklamowego. Właśnie w tym celu powstało narzędzie określane jako „buyer persona”.

Czym jest persona w marketingu i e-commerce? Otóż to fikcyjna postać, która reprezentuje wzorcowego kupującego dla danego przedsiębiorstwa. Profil idealnego klienta powinien stanowić połączenie informacji odnoszących się do osobowości użytkownika oraz danych na temat wieku, płci czy preferencji zakupowych. Poznanie charakterystyki osób, które mogą zainteresować się danym produktem lub usługą, pozwala lepiej odpowiedzieć na potrzeby klientów oraz stworzyć skuteczniejszą komunikację z nimi.

Wykorzystując obraz persony, przedsiębiorca może dokładnie poznać potrzeby i oczekiwania swoich klientów. Opracowanie takiego profilu umożliwia lepsze zrozumienie zachowań konsumenckich oraz preferencji zakupowych potencjalnych klientów. To z kolei pozwala na lepsze przygotowanie oferty oraz wprowadzenie bardziej skutecznych i precyzyjnie ukierunkowanych kampanii reklamowych.

Tworzenie persony to pierwszy krok w budowaniu skutecznej strategii biznesowej. Dzięki dokładnemu poznaniu oczekiwań i frustracji klientów przedsiębiorca ma większe szanse na zdobycie zaufania oraz przyciągnięcie uwagi. W efekcie personalizacja przekazu marketingowego może wpłynąć nie tylko na zwiększenie sprzedaży, ale także na budowanie pozytywnego wizerunku marki.

Przeczytaj również:  Jak docierać do odbiorców w czasach kryzysu? Społeczna odpowiedzialność biznesu
Sprawdź, jak założyć i wypromować sklep online

Stwórz profil klienta, czyli co wchodzi w skład buyer persony? 

Kim dla biznesu jest persona marketingowa? To jedno z najskuteczniejszych narzędzi, które pozwala dokładnie określić model klienta idealnego. Ten kompleksowy opis wykorzystujący cechy wspólne różnych odbiorców, ma pomóc Ci w zrozumieniu i dotarciu do Twojej grupy docelowej. To również kupujący, których chcesz przyciągnąć do swojej firmy. Dzięki niemu dowiesz się, co potencjalnie zainteresuje i jak przekonać do zakupu klienta. 

Warto jednak pamiętać o tym, czym różnią się persony kupujących od publiczności. 

Otóż publiczność to wszystkie osoby, które mają styczność z Twoją marką, bez względu na to, czy dokonali zakupu, czy nie. Natomiast prototyp klienta tworzą odbiorcy, którzy są już w różnym stopniu zaangażowani w proces zakupowy. Dlatego ważne jest, aby dokładnie określić i opisać różne poziomy lejka sprzedażowego – od świadomości do lojalnych konsumentów.

Zamów budowę e-sklepu

Jeśli sprzedajesz produkty lub oferujesz usługi, warto zastanowić się, jak tworzyć persony klientów. Tutaj pojawia się pytanie, z czego składa się buyer persona? Gromadzenie informacji o idealnym odbiorcy musisz oprzeć o kilka elementów. 

Dane demograficzne tworzące obraz persony

Informacje takie jak wiek, płeć, miejsce zamieszkania, wykształcenie, stan cywilny, zawód czy  dochody pozwalają stworzyć opis persony. To zaś umożliwia zrozumienie kontekstu życia konsumenta oraz wpływa na sposoby, w jakie podejmuje on decyzje zakupowe.

Cechy psychograficzne persony marketingowej

Aspekty psychologiczne i zachowania charakteryzujące poszczególne persony pomagają lepiej zrozumieć motywacje oraz plany naszych odbiorców. Warto więc przeanalizować wartości, przekonania, zainteresowania czy preferencje potencjalnych konsumentów. 

Wyzwania i cele klientów 

Takie informacje dotyczące persony klienta pozwalają zrozumieć, z czym zmaga się na co dzień odbiorca oferty oraz zdecydować, które produkty lub usługi mogą być dla niego najbardziej atrakcyjne i przydatne. 

Przeczytaj również:  Docelowa grupa odbiorców – jak ją określić?

Ścieżka zakupowa persony kupującej

Trudno wyobrazić sobie tworzenie persony marketingowej bez analizy sposobu, w jaki klient podejmuje decyzje: od momentu identyfikacji potrzeby, aż do finalizacji transakcji.

Połączenie informacji o wątpliwościach i obiekcjach 

Zastanawiasz się, jakich informacji potrzebujesz, by zbudować personę? Otóż zrozumienie obiekcji oraz frustracji klientów, które mogą pojawić się wobec produktu lub usługi, pozwala na przygotowanie odpowiednich argumentów i strategii przekonywania. 

Doświadczenia tworzące mapę emocji 

Customer Experience Map to doskonały sposób na poznanie sposobu poruszania się internautów po firmowej stronie WWW lub sklepie internetowym oraz towarzyszących im doświadczeń. 

Czy należy połączyć zebrane informacje? Tak, choć warto przy tym pamiętać, że elementy budowy własnej persony użytkownika mogą różnić się w zależności od branży oraz specyficznych potrzeb firmy. Stworzenie i regularna aktualizacja kupującej persony pozwala lepiej zrozumieć oczekiwania konsumentów, co w konsekwencji wpływa na skuteczność działań marketingowych i przyczynia się do sukcesu biznesu.

Dlaczego warto stworzyć personę, czyli model klienta idealnego? 

Jeśli chcesz zbudować skuteczną strategię dla biznesu, to musisz zacząć od poznania swoich odbiorców. Świetnym rozwiązaniem może okazać się stworzenie profilu persony – odkryj kilka argumentów za! 

Jedną z największych zalet, jakie zapewnia tworzenie person potencjalnych klientów, jest lepsze zrozumienie potrzeb i oczekiwań swojej grupy docelowej. Poznanie odbiorców z różnych perspektyw pozwala na dokładniejsze dopasowanie oferty do ich wymagań, co prowadzi do większej satysfakcji. To z kolei wpływa na budowanie długofalowych relacji handlowych (szczególnie ważnych w e-commerce). 

Dzięki personie klienta możesz także w łatwiejszy sposób wskazać, gdzie i jak najlepiej promować swoje produkty lub usługi. Co konkretnie zapewnia profil modelowego klienta? Dzięki takiemu podejściu Twoja kampania reklamowa będzie bardziej precyzyjna i skuteczniejsza, osiągając lepsze efekty przy mniejszych nakładach finansowych.

Zastanawiasz się, jakie są zalety persony? Otóż profil idealnego klienta warto wykorzystać do optymalizacji Twoich produktów lub usług. Przede wszystkim dlatego, że możesz w ten sposób zidentyfikować mocne i słabe strony oferty, co daje wskazówki, które aspekty warto wzmocnić lub ulepszyć. Zadowolenie odbiorców będzie rosło, a Ty sprzedasz więcej.

Przeczytaj również:  Na czym polega marketing mix?

Ostatnią, ale nie mniej ważną korzyścią, jaką gwarantuje tworzenie persony klientów, jest wsparcie procesu decyzyjnego. Gdy musisz podjąć strategiczną decyzję dotyczącą rozwoju Twojej firmy, możesz odwołać się do opisu persony jako punktu odniesienia. Daje to możliwość lepszego zrozumienia, co pozytywnie wpłynie na daną grupę odbiorców.

Własna persona użytkownika – jak ją stworzyć? 

Nie wiesz, w jaki sposób przygotować model idealnego klienta? To nic trudnego! Wystarczy, że wykonasz kilka istotnych kroków.  

Poznaj potrzeby odbiorców 

Zbierz istotne dane o swojej grupie docelowej. Skorzystaj w tym celu z danych demograficznych, wyników badań rynkowych, analizy konkurencji oraz opinii czy rekomendacji. W ten sposób poznasz cele klientów i cechy wspólne, które ich charakteryzują.  

Wykonaj segmentację grup docelowych

Podziel odbiorców na grupy o podobnych cechach, takich jak wiek, płeć, miejsce zamieszkania, zainteresowania czy wykształcenie. Segmentacja może okazać się kluczowa dla określenia potrzeb każdej z nich i identyfikacji, które produkty mogą przyciągnąć konkretnych klientów.

Przeprowadź wywiady i ankiety

Myślisz o rozwoju swojej oferty? W takim razie do tworzenia buyer person dla klientów wykorzystaj odpowiedzi Twoich odbiorców na temat ich celów, wyzwań, preferencji. Przeprowadzenie takich ankiet czy wywiadów pozwoli Ci zrozumieć potrzeby i preferencje, które wykorzystasz do ulepszenia produktów czy usług. 

Stwórz nowe persony kupujących

Na podstawie zebranych danych możesz przejść do tworzenia profilu person, które będą najlepiej odzwierciedlały konkretnych odbiorców. Kreowanie klienta modelowego pomoże Ci prowadzić bardziej skonkretyzowane działania marketingowe i projektowanie produktów, dostosowanych do potrzeb różnych grup docelowych.

Wdróż model klienta idealnego

Ostatnim krokiem jest wykorzystanie utworzonych person marketingowych we wszystkich działaniach firmy – od promocji online i sprzedaży, po projektowanie produktów i obsługę klienta. To pozwoli Twojemu przedsiębiorstwu lepiej dopasować się do potrzeb i wymagań konsumentów.

Pamiętaj, że buyer persona to narzędzie podlegające dynamicznym zmianom. Aby odzwierciedlało ono zmieniające się potrzeby rynku oraz klientów, musisz zadbać o jego ciągłą aktualizację i dostosowanie do aktualnej sytuacji w branży. Poprawne i precyzyjne zdefiniowanie profilu kupującego pozwoli Twojej firmie zbudować wiarygodne relacje z oraz osiągać sukcesy w dynamicznym świecie biznesu.

Nowe wezwanie do działania
5/5 - (2 votes)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here