Jak przygotować e-sklep na Black Friday? Przydatne porady

1
1143
Black Friday jak przygotować e-sklep

Według raportu ,,E-commerce w Polsce 2023’’ na decyzje zakupowe Polaków wpływa przede wszystkim atrakcyjna cena produktu. Klientów przyciągają okazje cenowe i atrakcyjne promocje. To dlatego mnóstwo osób z niecierpliwością czeka na Black Friday, czyli największe święto zakupowe. Koniec listopada jest więc zawsze gorącym okresem dla wszystkich sprzedawców. Trzeba się do niego odpowiednio wcześniej przygotować. Prowadzisz własny e-sklep i zastanawiasz się, jak zachęcić internautów do zakupów? Zaplanuj skuteczną strategię działania. Sprawdź, co zrobić, aby dobrze przygotować swój sklep internetowy na Czarny Piątek.

Zadbaj o optymalizację e-sklepu

Twój sklep internetowy powinien działać sprawnie, szybko, bez zarzutu oraz umożliwiać klientom intuicyjne, wygodne i bezpieczne zakupy. O co szczególnie warto zadbać, zanim zacznie się najbardziej szalony dla branży e-commerce okres w roku? Poniżej znajdziesz kilka najważniejszych kwestii.

SEO

Pozycjonowanie sklepu internetowego to proces, na którego efekty trzeba trochę poczekać (nawet kilka miesięcy). Jeśli więc chcesz wyświetlać się wyżej w wynikach wyszukiwania Google, pomyśl o tym odpowiednio wcześniej. Optymalizacja strony składa się z szeregu działań – dostrzegalnych dla każdego użytkownika, a także takich, które są widoczne tylko dla wyszukiwarki. Dobra wiadomość jest taka, że część działań, zwłaszcza tych, które są niezwykle istotne z punktu widzenia internautów, zdążysz jeszcze wykonać nawet miesiąc przed Black Friday.

O czym koniecznie należy pamiętać? Przede wszystkim o optymalizacji treści na stronie internetowej. Teksty powinny być atrakcyjne, zawierać język korzyści i zachęcać potencjalnych klientów do skorzystania z oferty. Opisy produktów i kategorii muszą też zawierać odpowiednie dla Twojej branży słowa kluczowe, które mogą przynieść najwięcej ruchu. Przejrzyj więc wszystkie treści i w razie potrzeby wprowadź niezbędne zmiany. Jeśli jest taka konieczność, popraw także meta title i meta description. Meta dane powinny jasno informować odbiorcę, co znajdzie na stronie oraz zachęcać do kliknięcia.

Pamiętaj, że Twój sklep internetowy powinien być intuicyjny i funkcjonalny. Przejdź ścieżkę zakupową swojego klienta i upewnij się, czy wszystko działa tak, jak trzeba. Sprawdź też, czy wszystkie podstrony są widoczne w indeksie i czy nie zawierają żadnych błędów.

Sprawdź, jak Google ocenia Twoją stronę >>>

Dobry hosting

Weź pod uwagę, że podczas Black Friday sklepy online przeżywają ogromne oblężenie. Może to spowodować przeciążenie serwerów. Nie możesz dopuścić do tego, by Twój sklep w którymś momencie przestał działać. Dlatego właśnie tak ważny jest dobry hosting. Sprawdź wcześniej, czy Twój serwer będzie w stanie udźwignąć zwiększony ruch i obsłużyć wielu klientów w jednym momencie. Dopilnuj, aby w razie potrzeby Twój zespół mógł sprawnie naprawić ewentualne błędy na stronie WWW.

Przeczytaj również:  RODO – ostatnia prosta przed wdrożeniem

Szybkość działania sklepu

Kolejnym czynnikiem, o który musisz zadbać, jest prędkość ładowania strony (ang. page speed). Nawet najlepiej zaprojektowany sklep, świetne produkty i atrakcyjne rabaty nie przełożą się na zysk, jeśli Twoja witryna będzie za długo się wczytywać. Najlepiej, jeśli będzie się ładować w ciągu maksymalnie 2 sekund. W przeciwnym razie klient może stracić cierpliwość i odejść do konkurencji. Według badań aż 40% internautów opuszcza stronę, która ładuje się dłużej niż 3 sekundy. Nie pozwól więc, by Twoi klienci się zniechęcili i zrobili zakupy w innym sklepie.

Szybkość działania witryny ma wpływ na jej pozycję w wyszukiwarce, liczbę konwersji oraz współczynnik odrzuceń. Sprawdź więc prędkość ładowania swojego sklepu internetowego. Możesz to zrobić przy pomocy narzędzia Google PageSpeed Insights. Jeśli okaże się, że strona WWW ma pod tym względem słaby wynik, konieczne będzie podjęcie odpowiednich działań.

Zastanawiasz się, jak zwiększyć szybkość wczytywania strony? Jednym z podstawowych sposobów jest optymalizacja obrazów. Istotny jest tutaj wybór prawidłowego formatu i rozmiaru zdjęć czy grafik. Zbyt duże pliki sprawiają, że witryna działa wolniej. Nie zapominajmy, że ważną rolę odgrywa tu także wspomniany już hosting, odpowiadający za sprawne funkcjonowanie strony. Dzięki sprawdzonej usłudze e-sklep działa bezawaryjnie i szybko oraz jest dostępny dla klientów.

Responsywność

Czy wiesz, że według wspomnianego już raportu „E-commerce w Polsce 2023” już 79% internautów robi zakupy online za pomocą swojego smartfona? Ważne więc, by Twój sklep internetowy był responsywny, a więc dostosowany do wszystkich ekranów, niezależnie od ich wielkości. Strona Twojego sklepu powinna dobrze wyświetlać się nie tylko na komputerach stacjonarnych czy laptopach, ale też na smartfonach i tabletach. Będzie wówczas czytelna i funkcjonalna oraz umożliwi Twoim klientom wygodne robienie zakupów na urządzeniach mobilnych również w czasie Black Friday.

Black_Friday_ optymalizacja_sklepu

Przygotuj atrakcyjną ofertę promocyjną

Przygotowanie odpowiedniej oferty promocyjnej to oczywiście kluczowe działanie przed Czarnym Piątkiem. Trzeba wcześniej wszystko dobrze rozplanować. Pomyśl, jakie produkty chcesz sprzedać po obniżonych cenach. Warto skupić się na tych towarach, które na co dzień cieszą się dużą popularnością, ale też na takich, których chcesz pozbyć się z magazynu. Ustal wysokość rabatów na poszczególny asortyment. Możesz zaproponować także darmową dostawę.

Przeczytaj również:  Trendy e-commerce w 2022 roku. Jak rozwija się handel internetowy?

Zdecyduj też, jak długo będzie obowiązywała promocja w Twoim e-sklepie. Warto rozłożyć ją na kilka dni. Pamiętaj, że obecnie Black Friday to już nie tylko jednodniowa akcja. Chwilę później jest też Cyber Monday. Sklepy organizują dłuższe akcje promocyjne takie jak Black Weekend czy Black Week. W niektórych promocje są aktywne nawet przez cały miesiąc. Koniecznie weź to pod uwagę, jeśli nie chcesz zostać w tyle za konkurencją.

Black_Friday_oferta_promocyjna

Zaplanuj promocję

Odpowiednio zoptymalizowana strona i kusząca oferta promocyjna nie wystarczą. Musisz jeszcze zainwestować w marketing. Jeśli tego nie zrobisz, klienci nie dowiedzą się o Twojej akcji. Zaplanuj więc swoją strategię promocyjną. Postaw na reklamy tam, gdzie są Twoi potencjalni klienci (Facebook, Google Ads itd.).

Do informowania o promocjach z okazji Black Friday warto oczywiście wykorzystywać Social Media, w tym korzystać z działań płatnych. Dzięki reklamom trafisz do nowych osób, które mogą być zainteresowane Twoją ofertą. Wykorzystaj również remarketing i docieraj do użytkowników, którzy już byli na stronie Twojego sklepu. Black Friday to też doskonały moment, by wrócić do klientów, którzy już kiedyś skorzystali z Twojej oferty. Dla takich osób warto przygotować specjalne rabaty. Ze swoimi stałymi klientami możesz komunikować się także poprzez e-mail marketing.

Nie zostawiaj działań promocyjnych na ostatnią chwilę. Najlepiej, jeśli z wyprzedzeniem (np. miesiąc wcześniej) zapowiesz, że w Twoim sklepie szykuje się ciekawa akcja na Black Friday. Z biegiem czasu możesz zdradzać coraz więcej szczegółów i budować napięcie. Możesz też odliczać dni do startu promocji. Klienci będą wówczas z niecierpliwością czekać na początek wyprzedaży.

Chcesz założyć e-sklep? To proste! Sprawdź >>>

Wykorzystaj technikę FOMO

Black Friday to jedyna taka okazja w roku, gdy można zrobić zakupy w bardzo atrakcyjnych cenach i zaoszczędzić pieniądze. Niektórzy klienci tygodniami czy nawet miesiącami czekają na ten dzień. Część z nich wcześniej dodaje produkty do koszyka, aby w dzień promocji porównać różne oferty, podjąć ostateczną decyzję i szybciej dokonać zakupu.

Niemal wszystkie sklepy internetowe biorą udział w tej znanej już wszystkim akcji. Wiele z nich ma bardzo korzystne oferty. Konkurencja jest więc dość duża. Jak możesz zatem zachęcić klienta, by kupił właśnie u Ciebie?

Wykorzystaj technikę FOMO (Fear of missing out), która odwołuje się do strachu przed utratą okazji do skorzystania z oferty. W swoim sklepie internetowym na samej górze strony możesz umieścić zegar, który będzie odliczał, ile jeszcze czasu zostało do zakończenia promocji.

Przeczytaj również:  Cross-selling i up-selling w e-commerce, czyli jak zwiększać sprzedaż

Na karcie produktu możesz pokazać dane liczbowe, które poinformują klientów:

  • ile sztuk produktu pozostało w magazynie,
  • ile osób kupiło dany produkt,
  • ile osób w tym momencie ogląda daną rzecz.

Takie statystyki mogą pomóc rozwiać wątpliwości Twojego klienta i zachęcić go do szybszego podjęcia działania, jakim jest zakup.

Black_Friday_strategia_marketingowa

Zapewnij doskonałą obsługę klienta

Nie zapominaj, jak ważna jest również obsługa klienta. Często to ona decyduje o tym, jaką opinię ma na temat Twojego e-sklepu kupujący oraz czy ponownie skorzysta z oferty lub poleci Cię swoim znajomym. Zadbaj więc o dobrą komunikację ze swoimi konsumentami.

Jak wiadomo Black Friday to czas wzmożonego ruchu w e-sklepie. Część klientów może mieć problemy, wątpliwości i pytania, dlatego musisz dać im możliwość szybkiego i wygodnego kontaktu. Świetnym rozwiązaniem jest czat, dzięki któremu możesz pomóc kupującym dokonać wyboru i rozwiać wszelkie wątpliwości. Pamiętaj, by odpowiadać od razu. W ten sposób zwiększysz sprzedaż oraz zdobędziesz zaufanie swoich odbiorców.

czat_esklep_black_friday

Przykład czatu w sklepie internetowym epiecyki.pl – projekt sklepu wykonany przez WeNet

Analizuj swoje działania i wyciągaj wnioski

Pamiętaj też, by monitorować i analizować efekty swoich działań. Na bieżąco kontroluj budżety prowadzonych kampanii. Sprawdzaj, które działania przynoszą najlepsze rezultaty. Korzystaj z narzędzi analitycznych takich jak np. Google Analytics. Śledź ruch w swoim sklepie i monitoruj ścieżkę zakupową klienta. Dzięki temu w przyszłym roku podejmiesz lepsze decyzje, nie popełnisz tych samych błędów i przygotujesz jeszcze skuteczniejszą strategię.

Black_Friday_akcja_promocyjna

Black Friday to dzień, w którym możesz wiele zyskać, a nawet pobić swoje dotychczasowe rekordy sprzedaży. Musisz jednak się do niego odpowiednio przygotować, co wymaga trochę czasu. Nie zostawiaj wszystkiego na ostatnią chwilę, dokładnie zaplanuj swoje działania, aby później móc cieszyć się z wyników.

Zamów budowę e-sklepu

Potrzebujesz pomocy przy promocji swojego biznesu w Internecie? Chcesz zdobyć więcej klientów? Skorzystaj z usług doradców internetowych WeNet, którzy zadbają o lepszą widoczność Twojej oferty w sieci. Wejdź na WeNet.pl i sprawdź, co mogą zrobić dla Ciebie specjaliści.

Źródła:

https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/id-79-internautow-kupuje-online-raport-e-commerce-w-polsce-2023-juz-dostepny.html

https://neilpatel.com/blog/loading-time/

Nowe wezwanie do działania
5/5 - (1 vote)

1 KOMENTARZ

  1. Macie pomysł jak dobrze śledzić wybrany produkt? Chce kupić mega jeden rejestrator z lamaxa dokładnie s9 i chce śledzić co i jak sięda żeby trafić na promocje

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here