Zastanawiasz się, co może wzmocnić pozycję twojej strony w wyszukiwarce? Mało kto bierze pod uwagę opinie innych użytkowników – a mają one ogromny wpływ na pozycjonowanie stron czy sklepów internetowych. Obecnie konsumenci korzystają ze sprawdzonych usług i chętnie sięgają po przetestowane produkty. W jaki sposób ich recenzje mogą wpłynąć na SEO?
Opinie użytkowników – dlaczego warto o nie zadbać?
Opinie dotyczące produktów lub usług są czynnikiem, który może być potężnym narzędziem marketingowym. Według wielu badań większość osób liczy się bowiem z opinią swojego otoczenia przy robieniu zakupów online. Pozytywne opinie potwierdzają, że produkt jest bezpieczny, dobrze wykonany i zgodny z opisem zamieszczonym na stronie.
Jednak siła perswazji to nie wszystko. Opinie i komentarze mają również wpływ na pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach internetowych, co jest istotną kwestią, jeśli chcesz pozyskać nowych klientów i mieć wpływ na to, jak postrzegana jest twoja firma.
Dzięki dużej liczbie opinii w wizytówce Google Moja Firma możesz poprawić widoczność strony w lokalnych wynikach wyszukiwania, a tym samym zwiększyć ruch na stronie WWW. Wiele rzetelnych i prawdziwych opinii jest bowiem dla algorytmów wyznacznikiem popularności witryny i uznania użytkowników.
Z jakich źródeł możesz pozyskiwać opinie?
- Media społecznościowe (m.in. rekomendacje na Facebooku, komentarze pod postami, InstaStories na Instagramie)
- Sklep internetowy
- Firmowa strona WWW
- Wizytówka Google Moja Firma
- Platformy zbierające opinie (np. Ceneo, Opineo)
- Platformy branżowe (np. Booking, TripAdvisor)
- Serwisy aukcyjne, sprzedażowe i ogłoszeniowe (Allegro, OLX)
Opinie, a SEO. Co łączy te dwie rzeczy?
Dla wielu osób opinie w sklepie internetowym to po prostu czyjeś zdanie na temat produktu. Mało kto zwraca uwagę na fakt, że komentarze to tak naprawdę jeszcze więcej unikalnego tekstu na stronie lub w sklepie WWW. Boty postrzegają te recenzje jako user generated content, czyli unikalną treść wygenerowaną przez klientów. Odbierają one pozytywnie witryny z unikalną i wartościową treścią, a recenzje zadowolonych użytkowników to dodatkowa treść, którą możesz mieć za darmo!
Kiedy klient wystawia opinię dotyczącą twojej usługi lub produktu istnieje też spora szansa, że zupełnie przypadkowo zastosuje w treści frazę kluczową, która jest jednocześnie np. nazwą kategorii czy produktu. Dla robotów Google to dodatkowy wartościowy tekst ze słowem kluczowym. Im więcej zdobywasz opinii – tym większa szansa na treść bogatą w słowa kluczowe. To oznacza, że twoja witryna będzie bardziej wartościowa dla robotów wyszukiwarki. Z kolei dla potencjalnych klientów będzie to cenna wskazówka dotycząca produktu, którym są zainteresowani.
Algorytmy Google często wykorzystują też opinie klientów na stronach produktowych, umieszczając je w wynikach wyszukiwania jako tzw. „fragmenty rozszerzone”, które zawierają recenzje produktów i ich oceny. Duża liczba ocenionych produktów może mieć pozytywny wpływ na efekty twojej kampanii SEO w zakresie promowania produktów. Recenzje widoczne we fragmentach rozszerzonych mogą również zwiększać współczynnik CTR, czyli liczbę wejść na stronę w stosunku do liczby wyświetleń w wynikach wyszukiwania.
Liczne recenzje np. w mediach społecznościowych mają także wpływ na szybsze podejmowanie decyzji zakupowych przez osoby, które odwiedzają twoją witrynę. Duża liczba pozytywnych opinii może również zmniejszać współczynnik odrzuceń na stronie. Recenzje produktów mogą bowiem szybko przekonać twoich odwiedzających do finalizacji transakcji. Poza tym algorytmy Google traktują opinie i recenzje jak linki – im więc więcej rzetelnych i naturalnych recenzji pochodzących od realnych klientów znajduje się na twojej stronie – tym większy będzie jej autorytet.
Jakie opinie mają wpływ na pozycjonowanie?
Nie wszystkie opinie będą miały wpływ na SEO. Komentarze dotyczące produktów, usług lub artykułów blogowych mogą poprawić tę kwestię pod warunkiem, że:
- posiadają unikalną treść,
- odnoszą się do tematu,
- nie zawierają spamu ani wulgaryzmów.
Obecność nic nieznaczących treści będzie oceniana negatywnie. Z kolei unikalność jest jedną z ważniejszych kwestii, jaką pod uwagę biorą algorytmy.
W jaki sposób odpowiadać na opinie klientów?
Aby dobrze wykorzystać pojawiające się na twojej witrynie opinie, powinieneś cały czas monitorować pojawiające się komentarze i dbać o dwustronną relację z klientami. Jeśli mają oni jakieś wątpliwości, ważne jest jak najszybsze reagowanie i odpowiadanie na ich komentarz. Dzięki temu nie tylko nawiążesz więź z użytkownikami, ale również zadbasz o budowę wizerunku firmy wychodzącej naprzeciw ich potrzebom.
Moderacja jest też niezbędna do odsiewania komentarzy nie wnoszących nic do tematu. Usuwanie wulgarnych wpisów oraz spamu powinno odbywać się na bieżąco, aby nie wpływały one negatywnie na pozycjonowanie strony oraz na decyzje zakupowe pozostałych osób. Pamiętaj, duża liczba naturalnych i rzetelnych opinii pochodzących od twoich klientów to szansa na zbudowanie dobrego wizerunku marki w Internecie i poprawę efektów pozycjonowania.
Ważną kwestią jest także reakcja na negatywne komentarze w wizytówce Google wystawione przez klientów. Dzięki temu możesz budować pozytywny wizerunek marki, która dba o klientów oraz ich zadowolenie, potrafi przyznać się do błędów i chce je naprawiać. Zamiast kłócić się z negatywnymi komentarzami, zainteresuj się więc problemem klienta i zaproponuj zniżkę. Odpowiadając na negatywne opinie, możesz sprawić, że użytkownik usunie swoją nieprzychylną recenzję.
O pozytywne opinie zwykle trzeba się prosić, warto poszukać jakiejś zachęty (rabat lub inna korzyść).