Szanowni Państwo,

informujemy, że z dniem 29 lutego br. Grupa Semergy, w której skład wchodzą spółki: Sunrise System, Artefakt, Grupa TENSE, Semahead i Widzalni.pl, dołączyła do WeNet Group S.A. Dotychczasowe warunki współpracy wynikające z podpisanych umów nie ulegają zmianie. Jednocześnie zapewniamy, że priorytetem naszych działań jest kompleksowa i profesjonalna obsługa naszych Klientów oraz dostarczenie wysokiej jakości rozwiązań dla ich biznesów. W przypadku pytań prosimy o kontakt z biurem obsługi klienta.

Zarząd WeNet Group S.A.

microphone

Czym jest i na czym polega SEO? Podstawowe informacje

Czym jest i na czym polega SEO? Podstawowe informacje
podcasts logo

Pozycjonowanie – czyli SEO – to jeden z najważniejszych elementów marketingu internetowego. Dowiedz się, na czym polega oraz jak poprawić pozycję firmy w wynikach wyszukiwania.

listen on apple podcastslisten on spotify podcastslisten on google podcasts

  • 00:43Dlaczego SEO jest takie ważne?
  • 01:58Czym jest SEO?
  • 02:15Czym są organiczne wyniki wyszukiwania?
  • 03:30Na czym polegają działania SEO?
  • 04:02Jak poprawić swoją pozycję w wynikach wyszukiwania?
  • 04:11Na czym polegają działania „on-site”?
  • 06:25Czym jest meta title?
  • 06:56Czym jest meta description?
  • 07:33Czym jest linkowanie wewnętrzne?
  • 08:42Czy szybkość ładowania strony, responsywność i certyfikat SSL mają wpływ na SEO?
  • 09:55Na czym polegają działania „off-site”?
  • 11:04Jak sprawdzić stronę pod kątem SEO, czyli co daje SEO audyt

Czym jest i na czym polega SEO? Podstawowe informacje

SEO – nazwa, która pada w materiałach na temat marketingu internetowego niemal zawsze. Jakie działania kryją się za tym pojęciem i o czym jako przedsiębiorca powinieneś wiedzieć? O tym w tym odcinku podcastu e-fektywna firma.

Dlaczego działania SEO są takie ważne?

Dzisiaj odcinek dla tych, którzy słyszeli już nazwę SEO, ale nie bardzo wiedzą, z czym to się je, co się za nią kryje.

Dlaczego każdy przedsiębiorca we współczesnym świecie powinien wiedzieć o SEO? Albo inaczej, czy działając w Internecie, można obyć się bez działań SEO? Można. Ale nikt rozsądny z tego nie rezygnuje, jeśli chce, żeby jego aktywność była widoczna dla jak największej liczby użytkowników (czytaj: potencjalnych klientów). Wyjątkiem są sytuacje, w których nie ma zbyt wiele czasu i chcemy osiągnąć szybko zauważalny efekt.

Jednak długofalowe działania SEO stosują największe internetowe portale, blogerzy-amatorzy, blogerzy-profesjonaliści, właściciele stron internetowych i sklepów, YouTuberzy, a nawet podcasterzy i wszyscy inni, którzy chcą zainteresować internautów swoimi treściami.

Posiadanie strony internetowej czy sklepu internetowego to jedno, walka o ich pozycje w wynikach wyszukiwania to osobna historia. A historia ta zatytułowana jest SEO – właśnie.

Zrób audyt SEO

Czym jest SEO? Definicja

Czym jest SEO w definicji słownikowej? SEO to optymalizacja stron internetowych pod wyszukiwarki, czyli szereg działań, które mają na celu zwiększenie widoczności danej strony w organicznych wynikach wyszukiwania.

Każdy fryzjer w Opolu, właścicielka kwiaciarni w Spocie czy właściciel księgarni w Kielcach chce, żeby po wpisaniu podanych wyżej fraz odsyłacze do informacji o ich firmie wyświetlały się na samej górze. Im lepsza pozycja danej strony w wynikach wyszukiwania, tym większa szansa, że to właśnie na nią wejdą internauci, a co za tym idzie – większa szansa na pozyskanie nowych klientów.

Celem działań SEO jest wywindowanie danej stron na szczyt wyników wyszukiwania. Teraz zapewne zastanawiasz się – na czym te działania polegają?

Na czym polegają działania SEO?

Mam dwie informacje. Dobrą i złą. Przekornie zacznę od złej.

Walka o wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania to długi i żmudny proces, który raczej liczy się w miesiącach niż dniach. Dobra informacja jest taka, że dobrze poprowadzone działania SEO są trwałe i dają wymierne efekty na długo. To szczególnie ważne dziś, gdy liczba internautów stale rośnie, a do zakupów przez Internet przekonują się kolejne osoby.

Nowe wezwanie do działania

Jak poprawić swoją pozycję w wynikach wyszukiwania?

Zmiany trzeba zacząć od siebie, ten zakres działań nazywa się „on-site” i dotyczy zmian na poziomie treści na stronie WWW oraz aspektów technicznych.

Po pierwsze treści wspierające działania SEO powinny zawierać słowa kluczowe. Dlatego umieszczaj je m.in. w artykułach i opisach produktów (np. „białe buty sportowe”). Słowa kluczowe powinny być zróżnicowane, a więc należy wykorzystywać synonimy, wyrazy bliskoznaczne i różne kombinacje podobnych fraz (np. „białe adidasy”, „obuwie sportowe”, „białe buty męskie” itd.). Każda fraza generuje bowiem inne wyniki wyszukiwania. Trzeba brać pod uwagę, że internauci wpisują do wyszukiwarki różne zapytania. Ważne też, aby słowa kluczowe były umieszczone w tekście w sposób naturalny dla użytkownika i umożliwiały przyjemny odbiór treści.

Po drugie zadbaj o to, żeby treści na Twojej stronie internetowej były unikalne. Algorytmy wyszukiwarki Google niżej oceniają strony, które powielają treści, przez co strona nie może liczyć na przyzwoitą pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania.

Po trzecie zadbaj o przejrzystość i uporządkowanie tekstów. Docenią to algorytmy wyszukiwarek, ale na pewno też internauci z krwi i kości. Treści powinny zostać odpowiednio podzielone i zawierać nagłówki nazywane H1, H2, H3. Są to tzw. znaczniki HTML, które pomagają w określeniu struktury tekstu. Znacznik H1 to główny nagłówek/tytuł podstrony, pozostałe zaś to nagłówki niższego rzędu/podtytuły. W każdym z tytułów i podtytułów powinny znaleźć się słowa kluczowe.

SEO a meta dane

Zanim natomiast klient kliknie link znajdujący się w wynikach wyszukiwania, zobaczy tytuł i opis Twojej strony w wyszukiwarce.

Tytuł wyświetlający się w wynikach wyszukiwania nazywamy meta title. To na jego podstawie wyszukiwarka określa tematykę Twoje strony. Jest on bardzo istotny nie tylko ze względów technicznych, ale także ze względów marketingowych, bo tytuł strony powinien zachęcać do odwiedzin danej strony. Nie muszę chyba dodawać, że powinien być unikalny i zawierać słowo kluczowe.

Meta description to krótki opis strony wyświetlany zaraz pod tytułem. Taki opis składa się z około 160 znaków. Jego treść ma być cenną informacją dla użytkownika, a ponadto zachętą do kliknięcia. Opis powinien więc być atrakcyjny i przyciągać uwagę internautów. Dobrze też, jeśli zawiera zachęcające call to action (czyli namowę do działania), w tym celu używa się takich zwrotów jak: „sprawdź”, „dowiedz się” „przeczytaj”, „posłuchaj” itp.

SEO a linkowanie

Dobrze przeprowadzone działania SEO nie mogą opierać się na samej treści. Istotne jest również tzw. linkowanie wewnętrzne, czyli przekierowanie użytkownika z jednego miejsca na stronie do innych miejsc, które użytkownik powinien odwiedzić. Zazwyczaj odbywa się to za pomocą menu tekstowego, czyli nawigacji na stronie. Linki wewnętrzne pozwalają robotom wyszukiwarek lepiej zrozumieć strukturę Twojej witryny i zawartość poszczególnych podstron, a co za tym idzie lepiej ocenić wartość danej strony i umieścić ją wyżej w wynikach wyszukiwania.

Ważne jest też, by wszystkie linki odpowiednio działały i prowadziły do stron, na których nie ma żadnych błędów ani pustej zawartości. Zarówno internauci, jak i roboty wyszukiwarek nie lubią stron zawierających popularny błąd 404, a więc taki, który informuje, że dana podstrona po prostu nie istnieje. Jeśli więc podstrona zostanie usunięta, koniecznie należy ustawić przekierowanie na stronę działającą poprawnie.

Inne podstawy działań SEO, czyli wygoda i bezpieczeństwo

Jak jeszcze można przypodobać się robotom Googla, aby osiągać przyzwoite miejsce w wynikach wyszukiwania?

Warto zadbać również o szybkość ładowania strony („page-speed”), która wymieniana jest wśród najważniejszych czynników SEO.

Nie bez znaczenia pozostaje również to, czy Twoja strona jest responsywna, czyli czy jest przystosowana do różnych rozmiarów ekranów. Nowoczesna strona internetowa powinna wyświetlać się poprawnie na komputerach, ale również na urządzeniach mobilnych, takich jak tablet czy smartfon.

Innym ważnym elementem jest bezpieczeństwo. Wyszukiwarki znacznie lepiej oceniają strony, które posiadają certyfikat SSL – podobnie zresztą jak użytkownicy.

O responsywności i certyfikacje SSL mówiłem szerzej w odcinku o 4 filarach sklepu internetowego.

SEO „off-site”, czyli działania poza stroną WWW

Na ocenę strony mają wpływ również działania „off-site”, czyli działania poza stroną. Na przykład zdobywanie linków zewnętrznych, czyli odnośników z innych serwisów. Mówiąc inaczej, jeśli na Twoją stronę prowadzą linki z wartościowych stron, wartość Twojej witryny również wzrasta.

Zdobywać linki zewnętrzne można dzięki:

  • katalogom firm (np. panoramafirm.pl czy pkt.pl),

  • stronom związanym z Twoją stroną tematycznie,

  • udostępnianiu linków w mediach społecznościowych.

Ponadto Twoją stronę uwiarygodnia obecność w takich miejscach jak Google Maps. To też dodatkowy sposób na pozyskiwanie ruchu na stronie.

Zapisz się na newsletter. Dostaniesz e-book w prezencie >>>

Jak sprawdzić stronę pod kątem SEO?

Na początku obiecałem, że powiem co zrobić, żeby sprawdzić stronę pod kątem SEO. Właśnie nadszedł ten moment.

Wejdź na stronę https://audytseo.wenet.pl/. W wolne pole wpisz adres swojej strony i poczekaj na wynik audytu. Po kilku chwilach na ekranie pojawi się ogólny opis kondycji Twojej strony, a nieco niżej szczegółowe parametry i ich ocena w kontekście SEO. Po takim audycie będziesz znał m.in. potencjał treści zamieszczonych na stronie, przystępność dla robotów wyszukiwarek, czy poznasz liczbę linków prowadzących do Twojej witryny oraz wiele innych informacji.

Dzięki regularnie przeprowadzanemu audytowi dowiesz się, co na Twojej stronie działa sprawnie, a co warto jeszcze poprawić, aby wzmocnić swoją pozycję w sieci.

SEO – podsumowanie

Do wszechobecnego i niezwykle istotnego tematu SEO będziemy na pewno wracać. Dzisiejszy odcinek to zaledwie kropla w oceanie informacji na temat SEO. Jeśli chcesz poznać aktualności związane z pozycjonowaniem, zajrzyj na blog WeNet Group, na którym znajdziesz cały dział poświęcony pozycjonowaniu.