Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że tytuł (H1, headline) ma olbrzymie znaczenie. Nieważne, czy mówimy o książce czy artykule – tytuł jest wabikiem i informatorem, pierwszym elementem, z którym styka się odbiorca. Twórca tekstów internetowych ma nieco utrudnione zadanie podczas pisania. Poza czytelnikiem musi brać pod uwagę również zasady SEO i inne zasady panujące w sieci. Dziś skupimy się na tytule, czyli nagłówku H1. Dowiedz się, jak tworzyć skuteczne nagłówki H1 zgodne z zasadami SEO i wzmocnić swój content.
Co to jest nagłówek H1?
Już wiesz, że nagłówek H1 to po prostu tytuł. Jednak nie myl go z title w meta danych, który wyświetla się w wynikach wyszukiwania wraz z description (opisem). H1 to nadrzędny nagłówek na konkretnej podstronie, tak jak tutaj:
Albo tutaj:
Gwoli ścisłości wypada dodać, że H1 to znacznik HTML. Wskazuje on nagłówek poziomu pierwszego, czyli nagłówek, który widnieje na szczycie strony. Jest pierwszy w hierarchii nagłówków, których jest aż 6: H1, H2, H3… itd. Natomiast najczęściej używa się 3 pierwszych.
H1 w dokumencie HTML wygląda następująco:
Dlaczego nagłówki H1 są takie ważne?
Czasy, gdy nagromadzenie słów kluczowych dawało efekty SEO, już dawno minęły. Algorytmy Google w ostatnich latach coraz bardziej doceniają wartościową treść. Można w uproszczeniu powiedzieć, że nagłówki są ważne nie ze względu na roboty wyszukiwarek, ale ze względu na użytkownika.
W ostatnim czasie wyszukiwarki mocno zmieniły swoje funkcjonowanie. Teraz na podstawie poruszania się internautów w sieci reagują na to, czego chcą użytkownicy. Dlatego to, w jaki sposób odwiedzający korzystają z Twojej strony, ma wpływ na jej ranking.
Podstrony, które są chętnie odwiedzane przez użytkowników – zyskują rangę. Podstrony z dobrym H1 przekuwają uwagę i wzbudzają ciekawość – zachęcają odwiedzających do interakcji. Dzięki czemu strona buduje autorytet i swoją pozycję w sieci. Dlatego nagłówki H1 to jeden z najważniejszych elementów Twojej strony.
Zresztą znaczna większość adresów z pierwszej strony wyników wyszukiwania używa H1. Powody są co najmniej 2:
- nagłówki pomagają indeksującym botom i czytelnikowi orientować się w tekście (mowa tu również o nagłówkach niższej hierarchii: H2, H3),
- gdy robot wyszukiwarki nie może odnaleźć tagu tytułu, najprawdopodobniej skorzysta z nagłówka H1.
Czyli mówiąc w skrócie, nagłówki H1 przede wszystkim porządkują treść na stronie z perspektywy człowieka i robota.
Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>
Jak tworzyć nagłówki H1?
Ilu nagłówków H1 użyć w artykule?
Szkół pisania nagłówków jest wiele. Rozbieżności pojawiają się już kwestii samej liczby. Używać tylko jednego H1? Czy może dwóch? Trzech? A może pięciu?
Wydaje się, że najrozsądniejszym podejściem jest używanie jednego nadrzędnego nagłówka, który opisuje zawartość danej podstrony i daje wyobrażenie czytelnikowi, czego może spodziewać się po tekście.
Choć wypada zaznaczyć, że niektórzy stosują strategię odwrotną i używają nawet kilku nagłówków H1. A są też tacy, którzy zupełnie rezygnują z tego znacznika, wierząc, że dobry content sam wywalczy dobre miejsce w wynikach wyszukiwania.
Jak długi powinien być H1?
Często padające pytanie: ile znaków powinien mieć H1? Wbrew pozorom to nie najważniejsza kwestia. Jednak zakłada się, że optymalna długość tytułu to: od 20 do 70 znaków. Ważne, żeby tytuł zwięźle i interesująco prezentował to, co jest w tekście.
Ponadto warto zadbać, żeby tytuł był widocznym i wyróżniającym się elementem na stronie. Warto pamiętać, że jego estetyka i forma graficzna nie jest mniej ważna niż sama treść.
Czy w H1 używać słów kluczowych?
O słowach kluczowych już wspominałem. Upychanie ich w H1 nie jest najlepszym pomysłem. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w H1 znalazła się fraza kluczowa, dzięki której użytkownicy i roboty, będą wiedzieć, o czym mówi dana strona.
Dobrą opcją jest użycie słowa kluczowego z długim ogonem, czyli takiego, które zawiera trzy lub więcej słów. Doprecyzowujesz wówczas temat i generujesz na swojej stronie jakościowy ruch użytkowników zainteresowanych konkretnym tematem.
Jednak nie twórz słów kluczowych z długim ogonem na siłę. Naturalność ponad wszystko!
Jak sformułować nagłówek H1?
Żeby sformułować skuteczny nagłówek H1, warto wczuć się w użytkownika. Zastanów się, co sam być wpisał w wyszukiwarkę, poszukując informacji na dany temat. Przypuśćmy, że planujesz nauczyć się grać w szachy. Co wpiszesz w pasek Google? Zapewne zapytanie: „jak nauczyć się grać w szachy?”. Ta empatyczna metoda to świetna droga, aby skroić H1 na miarę najczęściej wpisywanych fraz.
Jak powinien wyglądać nagłówek H1? Podsumowanie
Z tego artykułu warto przede wszystkim zapamiętać, że czasy pisania tytułów „atrakcyjnych” dla robotów wyszukiwarek odeszły w zapomnienie. Nadeszły czasy pisania dla czytelników. I to o ich atencję warto teraz zabiegać. Wówczas wujek Google doceni Twoje starania i Twoja pozycja w wynikach wyszukiwania na pewno będzie rosnąć.
jak zawsze pomocni! dzięki!