recruitment guide background

Rozmowa online – jak przebiega i co musisz wiedzieć by dobrze wypaść na spotkaniu zdalnym.

Rozmowa online – jak przebiega i co musisz wiedzieć by dobrze wypaść na spotkaniu zdalnym.

Czeka cię rozmowa rekrutacyjna w wersji online? Stresujesz się przed spotkaniem i chcesz dowiedzieć się, jak się zachować,by dobrze wypaść w oczach rekrutera i zwiększyć swoje szanse na dostanie wymarzonej pracy? Przeczytaj nasz poradnik, w którym zawarliśmy najważniejsze zasady wirtualnego savoir vivre`u i kilka technicznych porad dotyczących rozmów online. 

Rekrutacja zdalna staje się coraz chętniej wybieranym etapem procesów rekrutacyjnych w wielu polskich i zagranicznych firmach. Wideospotkania są wygodną formą na połączenie się i przeprowadzenie wstępnej rozmowy rekrutacyjnej kandydatów z całego świata. Niezależnie jednak od tego, który rodzaj rekrutacji obowiązuje w danej ofercie pracy, w każdym trzeba przestrzegać właściwych zasad savoir vivre`u. 

Co to jest rekrutacja zdalna?

Rekrutacja zdalna daje możliwość przeprowadzenia rozmów online z potencjalnymi kandydatami do pracy. Wygląda podobnie do rekrutacji przeprowadzanej bezpośrednio w firmie. Jedyną różnicą jest forma rozmowy, czyli zamiast osobistej wizyty przeprowadzana jest wideo rozmowa. I choć przebiega ona wirtualnie to często wzbudza większy niepokój i dodatkowo stresuje. Przed spotkaniem online rekruter poinformuje Cię lub potwierdzi wcześniej ustaloną godzinę oraz termin spotkania, wysyłając najczęściej e-maila z linkiem do wideorozmowy. Jak rozpoznać oferty z rekrutacją zdalną? Większość portali z ogłoszeniami o pracę stosuje dodatkowe oznaczenia, które są wyraźnie widoczne jeszcze przed kliknięciem w link z ofertą, np. ikona telefonu lub laptopa. Informacje o rodzaju rekrutacji znajdują się również w treści ogłoszenia, głównie w sekcji z dodatkowymi informacjami. 

O czym pamiętać szykując się do wideo rozmowy? 

Przede wszystkim należy pamiętać, że rozmowa online jest tak samo ważna jak spotkanie w firmie i należy się do niej dobrze przygotować. I nie chodzi jedynie o odpowiedni wygląd, przygotowanie  merytoryczne i punktualność, ale również o właściwe zaplecze techniczne, które pozwoli na przeprowadzanie wideorozmowy. Nie należy również zapominać, że choć nie spotykamy się bezpośrednio z rekruterem, to należy okazać mu szacunek np. punktualnie dołączając do spotkania. Warto mieć w zasięgu wzroku również swoje CV, aby móc do niego zerknąć w trakcie rozmowy. Przygotuj także notatnik i coś do pisania, a także wcześniej zanotowane pytania, które chcesz zadać podczas rozmowy. Na wypadek, gdyby zaschło Ci w gardle postaw niedaleko szklankę lub butelkę z wodą. Niedopuszczalne jest natomiast jedzenie lub żucie gumy podczas spotkania.

Przed rozmową online:

- zaloguj się punktualnie lub kilka minut przed czasem,

- upewnij się, że mikrofon i kamera są włączone,

- przywitaj się z rekruterem,

- sprawdź czy dobrze się nawzajem słyszycie i widzicie.

Na koniec spotkania nie zapomnij podziękować rekruterowi za rozmowę.

Wybierz spokojne miejsce

Wybierając miejsce do rozmowy online usiądź w jasnym i widnym pomieszczeniu, w którym nikt nie będzie Ci przeszkadzał. Poproś domowników, aby podczas spotkania nie przechodzili za Twoimi plecami i nie hałasowali, a najlepiej gdyby po prostu wyszli na spacer. Jeśli jednak zdarzy się, że akurat w trakcie Twojej rozmowy, sąsiad koniecznie musi wiercić dziurę w ścianie, zwyczajnie przeproś rekrutera i postaraj się przejść do innego, cichszego pomieszczenia. Pamiętaj, że nie wszystkie sytuacje da się zawsze przewidzieć.  

Z całą pewnością jednak, warto pamiętać, aby nie prowadzić rozmów online siedząc m.in. w łazience lub toalecie, a także:

- w zatłoczonych pomieszczeniach np. w obecnej pracy,

- w miejscach publicznych takich jak: restauracje, kawiarnie, galerie handlowe,

- na świeżym powietrzu np. w parku lub ogrodzie.

Z jakich narzędzi do wideorozmów korzystają rekruterzy?

Na rynku dostępnych jest wiele programów i aplikacji do przeprowadzania rekrutacji zdalnych, które działają na różnych urządzeniach np. na laptopie, komputerze stacjonarnym lub smartfonie. Większość z nich do połączenia potrzebuje kamery oraz mikrofonu. Do najczęściej używanych należą oczywiście Google Meet (wcześniej Hangout), Zoom, Skype, Microsoft Teams oraz Hangout. Umożliwiają one swobodne rozmowy za pomocą łącza internetowego, w których mogą uczestniczyć więcej niż 2 osoby, co jest szczególnie ważne w firmach, które zatrudniają pracowników mieszkających w różnych miejscach na świecie. 

Przeprowadź rozmowę testową i sprawdź łącze internetowe

Aby czuć się komfortowo podczas rozmowy, warto znać choć podstawowe funkcje programu, bądź aplikacji za pomocą, której odbędzie się spotkanie. Szczególnie jeśli rekruter zaproponuje rozmowę poprzez komunikator, z którym nie mieliśmy okazji wcześniej używać. Dobrym pomysłem jest również przeprowadzenie „testowej” rozmowy ze znajomym lub kimś z rodziny. Takie rozwiązanie pozwoli zapoznać się z programem i co ważniejsze sprawdzić, czy ustawienia Twojego komputera są właściwe i czy wszystko działa. Przy okazji zweryfikujesz jakość połączenia, obrazu i dźwięku. Stabilne łącze internetowe o dużej przepustowości pozwoli na prowadzenie dobrej jakości rozmowy bez zacinającego się obrazu lub opóźnień i zakłóceń w dźwięku. 

Jak się ubrać na wideorozmowę?

To zależy właściwie od stanowiska, na które aplikujesz i dress codu, który obowiązuje w firmie. Jeśli nie jest to do końca sprecyzowane, wybierz ubiór w stylu smart casual, który łączy w sobie elementy eleganckiego stylu biurowego z codzienną wygodą. Schludny wygląd dodaje nam pewności siebie, więc warto o niego zadbać, tak jak na bezpośrednie spotkanie w firmie. Pamiętaj, niezależnie jaki strój wybierzesz ważne, aby ubranie zawsze było czyste i wyprasowane. 

Zazwyczaj na wideorozmowie widoczna jest tylko górna część sylwetki, czy warto zatem ubierać się formalnie tylko od pasa w górę? Zdecydowanie nie. Czasem podczas spotkania musisz wstać, aby np. zasłonić okno roletą lub wziąć jakiś dokument z półki. W takich sytuacjach łatwo o wpadkę, gdy rekruter zobaczy Twoje spodnie od dresu lub co gorsza od piżamy. Wówczas możesz wiele stracić w oczach rekrutującego, który uzna, że nie podchodzisz na serio do swojej pracy. Pamiętaj – jak Cię widzą, tak Cię piszą. 

Usuń rozpraszające elementy

Aby dobrze wypaść na rozmowie online trzeba być skupionym i skoncentrowanym. Usuń, więc z zasięgu wzroku rzeczy, które będą zarówno Ciebie, jak i rekrutera rozpraszać. Wycisz telefon, wyłącz telewizor i radio, a także pozamykaj wszystkie zbędne programy, komunikatory i strony internetowe na komputerze, które będą Cię rozpraszały. Przygotuj także wygodne miejsce do siedzenia ze stabilnym oparciem – najlepiej przy stole lub biurku.  

Ustaw odpowiedni kadr

Ustawiając kamerę sprawdź, czy twoja twarz jest dobrze widoczna w całości. W kadrze mogą znaleźć się również ramiona lub górna część klatki piersiowej. Tło widoczne za Twoimi plecami powinno być jednolite i najlepiej w neutralnych kolorach. Jeśli zaś siedzisz tyłem do okna, to pamiętaj o zasłonięciu rolety, aby słońce nie oślepiało rekrutera. Zwróć uwagę, aby kamera była ustawiona na wprost Ciebie mniej więcej na wysokości twarzy. Takie ustawienie będzie nie tylko komfortowe dla Twojej szyi, ale pomoże również stworzyć wizerunek profesjonalisty w oczach rekrutera.

Przeczytaj także...