Jak wygląda rynek e-commerce w obliczu wyzwań?
Jak wygląda rynek e-commerce w Polsce? Czy warto założyć sklep internetowy właśnie teraz? A jeśli tak, to – czym powinien się wyróżniać? Posłuchaj podcastu i dowiedz się, co słychać w handlu online.
Jak wygląda rynek e-commerce w Polsce? Czy warto założyć sklep internetowy właśnie teraz? A jeśli tak, to – czym powinien się wyróżniać? Posłuchaj podcastu i dowiedz się, co słychać w handlu online.
Jak wygląda rynek e-commerce w obliczu wyzwań?
Co słychać na rynku i e-commerce? Czy warto założyć teraz sklep internetowy? A jeśli tak, to jak ten sklep powinien wyglądać. Nad tymi pytaniami zastanowimy się dzisiaj, przeglądając raport Gemius 2022.
[Tekst, który czytasz, jest transkrypcją podcastu]
Raporty dotyczącej e-commerce przygląda się coraz ciekawiej, ponieważ wcześniej duży wpływ na rynek zakupów internetowych miała pandemia, a teraz przychodzi inflacja i wiele osób zastanawia się, jak to będzie przekładać się na handel w ogóle, ale też szczególnie interesujący nas handel internetowy.
Pierwszy raz w tej 10. edycji raportu Gemius pojawiło się pytanie o inflację. Dane do tego raportu zbierane były na początku czerwca tego roku. Udział w nim wzięło ponad 1500 respondentów.
Jeśli chodzi o ogólne statystyki, są one niezmienne co do roku poprzedniego, bo nadal 77% internautów deklaruje, że robi zakupy online. Co ważne dla polskich przedsiębiorców 3 na 4 kupujących wybiera polskie sklepy.
Co skłania kupujących do robienia zakupów online? To przede wszystkim:
• dostęp 24 godziny na dobę,
• możliwość robienia zakupów bez konieczności wychodzenia z domu,
• niższe ceny niż w sklepach stacjonarnych.
Odpowiedzi były takie:
• 58% kupujących deklaruje, że kupuje tyle samo, co przed okresem inflacji,
• 28% deklaruje, że kupuje mniej,
• 14% stwierdziło, że kupuje więcej niż przez ostatnie miesiące.
Jeśli chodzi o dostawy, wciąż królują paczkomaty.
• 81% respondentów odpowiada właśnie ta forma dostawy,
• 43% wybiera dostawy kurierem do domu lub pracy,
• 17% dostawy do punktu partnerskiego, czyli na przykład kiosku czy stacji benzynowej.
Co ważne, niemal połowa kupujących bierze pod uwagę kwestie związane z ochroną środowiska podczas wyboru formy dostawy.
W kontekście płatności sytuacja wygląda następująco:
• 70% respondentów wybiera szybki przelew przez serwis płatności, czyli na przykład Przelewy24.
• 58% płatności BLIK.
Najmniej popularne są wciąż płatności SMS i te realizowane przez kod QR.
Niezmiennie ważną kwestią są urządzenia, z których korzystają kupujący. Tutaj po raz pierwszy na szczycie znalazły się smartfony. 75% respondentów korzysta właśnie z tego urządzenia, żeby robić zakupy online.
Ale warto tutaj wspomnieć, że aż 80% napotkało trudności związane ze zrobieniem takich zakupów. Często jest to związane z tym, że nie każdy sklep internetowy jest przystosowany do różnych szerokości ekranu i w niektórych przypadkach możemy napotkać problem podczas robienia zakupów. Dlatego ważne, żeby każdy sklep internetowy był responsywny.
Na drugim miejscu znalazły się laptopy – 73%. Na trzecim – 41% komputery stacjonarne. A na samym dole tablety. 19% osób korzysta właśnie z tableta do robienia zakupów internetowych.
Raport Gemius mówi też o tym, na co zwracają uwagę użytkownicy Internetowi. Na pytanie, dlaczego użytkownicy wybierają dany sklep padały najczęściej takie odpowiedzi.
• atrakcyjne ceny,
• niski koszt dostawy,
• pozytywne wcześniejsze doświadczenia związane z zakupami w danym sklepie.
• Opinie o sklepie opinie, które można przeczytać w Internecie lub po prostu usłyszeć od kogoś znajomego,
• możliwość płatności przy odbiorze,
• czytelna informacja o zwrotach i reklamacjach dostępna na stronie sklepu.
Najnowszy raport Gemius pokazuje, że odsetek internautów kupujących w sieci ustabilizował się, popularnością cieszą się polskie sklepy internetowe. Najbardziej te, które mają responsywną stronę internetową, czyli przystosowaną do różnych szerokości ekranu, oferują różne formy dostawy (przede wszystkim paczkomaty) oraz umożliwiają płatność za pośrednictwem serwisów płatnościowych.
Nie bez znaczenia pozostają ceny oraz opinie, jakimi cieszy się (lub nie cieszy się) dany sklep w Internecie.
Źródło: Raport Gemius e-commerce 2022