Szanowni Państwo,

informujemy, że z dniem 29 lutego br. Grupa Semergy, w której skład wchodzą spółki: Sunrise System, Artefakt, Grupa TENSE, Semahead i Widzalni.pl, dołączyła do WeNet Group S.A. Dotychczasowe warunki współpracy wynikające z podpisanych umów nie ulegają zmianie. Jednocześnie zapewniamy, że priorytetem naszych działań jest kompleksowa i profesjonalna obsługa naszych Klientów oraz dostarczenie wysokiej jakości rozwiązań dla ich biznesów. W przypadku pytań prosimy o kontakt z biurem obsługi klienta.

Zarząd WeNet Group S.A.

microphone

Jaki powinien być Twój sklep internetowy? Poznaj preferencje polskich klientów.

Jaki powinien być Twój sklep internetowy? Poznaj preferencje polskich klientów.
podcasts logo

Sprawdź, czego oczekują klienci od sklepów internetowych. Zapoznaj się z najświeższymi statystykami i trendami rynku e-commerce. Dowiedz się, z jakich powodów coraz chętniej robimy zakupy w Internecie.

listen on apple podcastslisten on spotify podcastslisten on google podcasts

  • 00:47Czym jest WeNet? Słowo wyjaśnienia
  • 01:24Jak wygląda obecnie rynek w Polsce?
  • 02:22Dlaczego Polacy coraz częściej kupują online?
  • 03:20Jakie elementy sklepu internetowego doceniają kobiety?
  • 03:41Co najchętniej kupujemy przez Internet?
  • 04:56Jak przekonać internautów do zakupów online?
  • 05:42Jakie formy dostawy są najchętniej wybierane?
  • 06:28Jakie formy płatności są najchętniej wybierane?
  • 07:07Czy Twój e-sklep powinien być responsywny?
  • 08:15Co najbardziej irytuje kupujących w Internecie?

Jaki powinien być Twój sklep internetowy? Poznaj preferencje polskich klientów.

Czy znasz najnowsze statystyki związane z działalnością sklepów internetowych w Polsce? Jeśli nie, to bardzo dobrze trafiłeś. Bo dziś odcinek z solidną dawką świeżych informacji o świecie e-commerce. Dla tych, którzy już działają online i przede wszystkim dla tych, którzy jeszcze się wahają przed zrobieniem tego kroku do przodu.

Na początku wypada powiedzieć słowo wyjaśnienia. Spostrzegawczy pewnie zwrócili uwagę, że zmieniliśmy nazwę. Od tej pory nasze materiały i usługi sygnowane są logiem WeNet. Twój Doradca Internetowy. Zmiana nazwy to nie tylko zmiana estetyczna. Idzie za nią również zmiana strategii rozwoju i współpracy z naszymi klientami. Wszystkich zainteresowanych odsyłam na świeżutką stronę wenet.pl. Link oczywiście zostawiam w opisie.

Rynek e-commerce w Polsce 2021

Właśnie ukazał się coroczny raport Gemius o rynku e-commerce w Polsce i pomyślałem sobie, że to świetna okazja, żeby ten odcinek poświęcić handlowi internetowemu. Wiadomo, że ostatnie kilkanaście miesięcy sporo namieszało. Takie odczucie ma pewnie każdy z Was. Ale jak to przełożyło się na statystyki?

No, właśnie, czas to sprawdzić, przyjrzeć się detalom i wyciągnąć wnioski.

Pierwsze co rzuca się w oczy, to fakt, że Polacy coraz chętniej robią zakupy w Internecie. W 2021 roku odnotowaliśmy kolejny wzrost kupujących online. Stanowią oni już 77% wszystkich badanych internautów.

Nie jest to wprawdzie najwyższy wynik w Europie. Plasujemy się jakoś pośrodku. Dominuje tu Wielka Brytania, gdzie kupujący internauci to ponad 90%. Jak widać, jest kogo gonić i patrząc na statystyki, zdaje się, że ten pościg za czołówką się właśnie zaczął.

Polacy coraz chętniej kupują przez Internet, bo uważają to:

  • po pierwsze za wygodne,

  • po drugie nieskomplikowane,

  • po trzecie dające większą możliwość wyboru towarów niż w sklepach stacjonarnych.

Te czynniki nie zmieniły się w porównaniu z poprzednim badaniem Gemius z 2020 roku. Jako konsumenci wciąż doceniamy te same 3 cechy zakupów internetowych.

Ponadto do odwiedzania sklepów online zachęca Polaków:

  • dostępność o każdej porze, bo sklepy internetowe są czynne bez przerwy,

  • druga rzecz, przez którą chętniej decydujemy się na zakupy online to wspomniana już wygoda, a to choćby fakt, że nie musimy wychodzić z domu,

  • a trzecia wymieniana wśród respondentów zaleta to niskie ceny, ceny internetowe, które często są bardziej atrakcyjne niż te w sklepach stacjonarnych.

Warto napomknąć jeszcze, że kobiety częściej niż mężczyźni są motywowane do zakupów przez niższe koszty dostawy, kody rabatowe, lepsze zdjęcia produktów na stronie czy spersonalizowane promocje. To szczególnie ważna wskazówka dla firm, które specjalizują się w produktach lub usługach przeznaczonych przede wszystkim dla pań.

Zamów budowę e-sklepu

Co Polacy kupują w Internecie?

Tutaj chyba nie będzie większych zaskoczeń, jak sądzę. Największą popularnością cieszą się sklepy z odzieżą oraz wszelkimi dodatkami do ubrań. Wysoko na liście znalazły się także buty, kosmetyki i perfumy, a także wszelkiego rodzaju elektronika, czyli sprzęt RTV i AGD.

Miłym zaskoczeniem w tym gronie są bez wątpienia książki, co świadczy o tym, że poza ciałem w ostatnich miesiącach dbaliśmy również o rozrywkę intelektualną. Niestety, spadł odsetek osób kupujących bilety do kina lub teatru, co spowodowane było oczywiście tymczasowym zamknięciem tych miejsc. Teraz za to jest czas na nadrobienie pandemicznych zaległości kulturalnych.

Co jeszcze warto wyłowić z raportu e-commerce? Na pewno to, że internauci znacznie chętniej korzystają z polskich sklepów internetowych niż zagranicznych. Tylko 3 na 10 kupujących robi zakupy na stronach zarejestrowanych poza Polską. To dobra informacja dla naszych przedsiębiorców, którzy działają lub planują rozpocząć działania w sieci i na rodzimym rynku.

e-commerce_v1

Jak przekonać klientów do zakupów online?

Ale co zrobić, żeby to właśnie z Twojego sklepu internetowego korzystali internauci? Rzecz jasna nie wystarczy to, że działasz w Polsce. Statystyki pokazują, że przekonać konsumentów możesz między innymi:

  • atrakcyjnymi cenami produktów,

  • wcześniejszymi pozytywnymi doświadczeniami związanymi z zakupami,

  • niskimi kosztami dostawy.

Dodałbym do tego zestawiania jeszcze atrakcyjne przedstawienie produktu i jego opisu. Co w przypadku handlu internetowego jest niezmiernie ważne. Szerzej na ten temat mówiłem w odcinku numer 5.

Jakie formy dostawy i płatności są najpopularniejsze?

Wciąż umacniają się na pozycji lidera paczkomaty, co widać na ulicach naszych miast i miasteczek. Z paczkomatów korzysta już 77% procent kupujących. Ta forma dostawy pozwala odebrać paczkę o dowolnej porze, bez konieczności czekania na kuriera, czy specjalnego umawiania godziny dostawy. Co ciekawe, obecnie tylko połowa klientów wybiera dostawę do domu lub pracy. Warto wziąć te statystyki pod uwagę podczas planowania integracji z firmami kurierskimi w swoim e-sklepie.

Ale żeby otrzymać paczkę, trzeba wcześniej za nią zapłacić. A najchętniej płatności online odbywają się przez tzw. szybki przelew. Z tego rozwiązania korzysta 70% kupujących w sieci. Dużo gorzej, co przyznam, nieco mnie zdziwiło, wypadł BLIK. Z BLIKA korzysta tylko 48%. Co dziwi tym bardziej że przelew tradycyjny wybiera tylko 6% mniej użytkowników.

Jeśli chodzi o firmy związane z e-zakupami, to Allegro niezmiennie jest najlepiej spontanicznie rozpoznawaną marką. I tutaj nie powinno być raczej większego zdziwienia.

Dlaczego responsywność jest taka ważna?

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę, patrząc na ten raport? Na pewno na fakt, że coraz częściej zakupy robimy, korzystając ze smartfona. Już niemal tak często jak przy użyciu komputera.

Aby Twoi klienci mogli bez problemu robić zakupy przy użyciu smartfonów lub innych urządzeń mobilnych, wypada zadbać o tzw. responsywność, czyli o przystosowanie strony (sklepu internetowego) do różnych szerokości ekranu.

Jest to o tyle ważne, że wielu użytkowników narzeka na niewygodne formularze na stronach internetowych (nieprzystosowane do urządzeń mobilnych) czy ogólnie na nieprzystosowanie witryny do ich urządzenia, co może zniechęcić do dalszego przeglądania oferty. Dlatego, jeśli decydujesz się na działalność online, zadaj o to, żeby Twoi klienci bez problemu mogli zamawiać produktu od Ciebie przy pomocy smartfonów, które coraz fajniej są projektowane do przeglądania sieci.

Zapisz się na newsletter. Dostaniesz e-book w prezencie >>>

Co irytuje klientów podczas zakupów online?

Na początku mówiłem o zaletach zakupów online. W gwoli ścisłości warto wspomnieć również o elementach, które irytują konsumentów.

Ludzi, którzy kupili od Ciebie produkt możesz zdenerwować przede wszystkim trzema rzeczami:

  • długim oczekiwaniem na dostawę (to chyba najczęstszy casus w tym zestawieniu),

  • drugi to zbyt wysokie koszty takiej dostawy,

  • a trzeci to natrętne reklamy Twoich produktów w sieci – mowa tu zapewne o tzw. remarketingu, który źle zaplanowany działa – że tak powiem – zbyt intensywnie i te reklamy mogą wówczas rzeczywiście irytować.

Jeśli chcesz posłuchać więcej o działaniu remareketingu, odsyłam Cię do odcinka numer 10 e-fektywnej firmy.

Zapraszam również na stronę wenet.pl, gdzie wszystkie nasze usługi internetowe znajdziesz w jednym miejscu.

Źródło: Gemius. E-commerce 2021