microphone

Przestań odstraszać klientów, czyli jak uniknąć najbardziej irytujących błędów na stronie WWW

Przestań odstraszać klientów, czyli jak uniknąć najbardziej irytujących błędów na stronie WWW
podcasts logo

Warto uczyć się na błędach, a najlepiej na błędach innych. Poznaj 10 najbardziej irytujących błędów na stronach WWW i przekonaj się, czy dotyczą Twojej witryny. Posłuchaj podcastu e-fektywna firma!

listen on apple podcastslisten on spotify podcastslisten on google podcasts

  • 01:00Czy szybkość ładowania strony ma znaczenie?
  • 03:47„Ta strona nie istnieje”, czyli czym jest błąd 404?
  • 05:53Dlaczego lepiej unikać reklam pełnoekranowych?
  • 06:41Strona responsywna, czyli jaka?
  • 07:54Bezpieczeństwo, czyli czy warto mieć certyfikat SSL?
  • 09:06Czy warto dbać o jakość tekstów na stronie?
  • 09:48Czytelność, czyli jaką czcionkę i jaki font wybrać?
  • 10:38Aktualne dane, czyli dlaczego herbaciarnia jest zamknięta?
  • 11:44Jak powinna wyglądać Twoja strona, czyli grafiki i design
  • 13:18Jak powinna działać Twoja strona, czyli User Experience

Przestań odstraszać klientów, czyli jak uniknąć najbardziej irytujących błędów na stronie WWW

Strona internetowa potrafi odstraszyć w kilka sekund. Dlatego postanowiłem zrobić odcinek o błędach na stronach internetowych, żeby ci, którzy jeszcze nie mają strony, wiedzieli, na co uważać, a ci, którzy już ją mają, żeby sprawdzili, czy te błędy, o których mówię dzisiaj, nie znajdują się przypadkiem na ich stronie.

10 najbardziej irytujących błędów na stronach WWW

Do tego odcinka wybrałem 10 – moim zdaniem – najbardziej irytujących błędów na stronach internetowych. Oto to TOP10 w kolejności losowej.

1. Powolne ładowanie strony

Załóżmy, że Pan X szuka prezentu dla żony. W tym celu przegląda różne strony internetowe. Zagląda na strony z perfumami, z ubraniami, biżuterią.

Jak to wygląda, jeśli jakaś ze stron, na którą wejdzie Pan X, otwiera się zbyt wolno? Niestety, po prostu ją porzuca, bo wie, że ma bardzo duży wybór. Przecież jest cała masa stron z biżuterią lub z odzieżą i z prezentami, które go interesują. Tak więc strona, która zamula i nie chce się otworzyć, zostaje odrzucona i Pan X przechodzi do innej zakładki.

Tak to wygląda w praktyce. A jak to wygląda, jeśli chodzi o statystyki?

Okazuje się, że dłuższe wczytywanie się strony ma duży wpływ na współczynnik porzuceń tej strony.

Na przykład:

  • jeśli czas wczytywania wydłuży się z jednej do 3 sekund – współczynnik porzuceń wzrasta już do 32%,

  • jeśli czas wczytywania strony wydłuży się od 1 sekundy do 6 sekund – współczynnik porzuceń wzrasta już o 106%1.

Dlatego szybkość ładowania strony to jeden z najważniejszych czynników mających wpływ na to, czy ktoś pozostanie na Twojej stronie czy nie.

Zresztą, jeśli zajrzymy do innych statystyk, możemy dowiedzieć się, że 40% użytkowników już po 3 sekundach opuści stronę, która będzie ładować się zbyt wolno2.

W dzisiejszym Internecie wszystko musi działać od ręki. Jest to ważny czynnik dla użytkowników, którzy chcą odwiedzić Twoją stronę, ale również dla wyszukiwarki Google, która ocenia wyżej strony, które wyświetlają się szybko.

Dlaczego strona ładuje się zbyt wolno?

Przyczyn może być naprawdę bardzo wiele. Najpopularniejsze to:

  • brak odpowiedniej optymalizacji strony,

  • wady działania serwera (wówczas warto pomyśleć o lepszym hostingu),

  • zbyt duże pliki (najczęściej graficzne), które obciążają stronę WWW,

  • nagły wzrost ruchu na stronie.

To, jak radzi sobie Twoja strona możesz sprawdzić dzięki takiemu narzędziu jak PageSpeed Insights lub robiąc SEO Audyt, czyli taką analizę, która pozwoli Ci dowiedzieć się więcej o swojej stronie internetowej, wyłapać różnego rodzaju błędy i dowiedzieć się, co warto poprawić, a co działa całkiem zacnie.

Zamów budowę strony!

2. Błąd 404, czyli „ta strona nie istnieje”

Drugim błędem na naszej liście jest błąd 404, za którym kryje się takie zdanie jak „page not found” albo „ta strona nie istnieje”.

Klient wchodzi na stronę Twojego sklepu internetowego. Poszukuję prezentu dla swojego syna, znajduje fajny zestaw szachowy, który zainteresował go przez zdjęcie i – powiedzmy – cenę. Klika i niestety – strona się nie wyświetla.

Dlaczego wyświetla się błąd 404?

Błąd 404 oznacza, że przeglądarka nie otrzymuje odpowiedzi od serwera na wprowadzone zapytanie. Tym zapytaniem jest kliknięcie w link. W tym przypadku w podstronę z zestawem szachowym.

Przyczyna błędu 404 może leżeć po stronie osoby, która właśnie szuka tego prezentu w Twoim sklepie, ale jeśli powód leży po Twojej stronie, możliwe, że:

  • Twoja strona została zaatakowana przez złośliwe oprogramowanie,

  • pliki, z których składa się podstrona, zostały usunięte lub przeniesione,

  • podstrona zmieniła adres.

To, czy błąd 404 występuje często na Twojej stronie, możesz sprawdzić takim narzędziem jak: Google Search Console.

3. Reklamy pełnoekranowe

Reklamy pełnoekranowe to irytujące reklamy, które zajmują cały ekran. Nie wiadomo, skąd wyskakują, utrudniając użytkownikowi przeglądanie danej strony.

Był czas, że były one popularne i wyświetlały się nawet na największych portalach internetowych. Teraz na szczęście są rzadkością i Ty na swojej stronie też powinieneś unikać wszelkich wyskakujących okienek. Szczególnie wtedy, kiedy dopiero strona się załadowała.

Reklamy pełnoekranowe są irytujące dla użytkowników, jak również są źle oceniane przez wyszukiwarkę Google.

4. Strona nieprzystosowana do różnych szerokości ekranu

Wyobraź sobie, że Pani Y poszukuje jakiegoś produktu lub usługi, jadąc autobusem i wtedy ma dostęp jedynie do swojego telefonu. Znalazła interesującą ją usługę i klika link.

Niestety, strona fatalnie wygląda na urządzeniu mobilnym, nie jest do niego przystosowana. Czcionki nie pasują, Pani Y ciągle musi coś powiększać, przesuwać – jest to kłopotliwe, więc Pani Y szybko porzuca tę stronę, żeby przejść do strony konkurencyjnej.

Strona, która źle wyświetla się na urządzeniach mobilnych, nie jest responsywna, nie jest przystosowana do różnych wielkości ekranu.

Responsywność ma obecnie kolosalne znaczenie, ponieważ jak pokazują statystyki, już 76% osób kupujących w sieci robi zakupy, korzystając ze smartfona3.

Warto dodać, że responsywność to również czynnik rankingowy. Oznacza to, że Google lepiej ocenia strony, które są przystosowane do różnych szerokości ekranu.

Nowe wezwanie do działania

5. Brak certyfikatu SSL

Klienta może odstraszyć również brak certyfikatu SSL, który jest obecnie podstawowym zabezpieczeniem strony internetowej. Zabezpiecza połączenia pomiędzy przeglądarką a serwerem. Dzięki niemu wiadomo, że nie wyciekną żadne dane Twoich klientów, ani dane Twojej firmy.

Certyfikat SSL poprawia bezpieczeństwo i wizerunek Twojej firmy. Jeśli nie masz certyfikatu SSL, to zaraz po wejściu na Twoją stronę użytkownik dostaje komunikat o niebezpiecznym połączeniu.

Poza tym Google wyżej ocenia witryny, które mają takie zabezpieczenia i dbają o to, żeby użytkownicy mogli bez większych obaw powierzać dane Twojej firmie.

6. Teksty z błędami

Nieprzyjemne w odbiorze są teksty z błędami. Chodzi tu o wszelkiego rodzaju błędy: ortograficzne, stylistyczne, interpunkcyjne i tym podobne.

Błędy zmniejszają wiarygodność firmy, świadczą o braku dbałości. Warto zwrócić na to uwagę. Jeśli nie jesteś profesjonalistą, możesz zastanowić się nad zatrudnieniem copywritera, kto profesjonalnie zredaguje teksty albo napisze je od zera.

7. Niewidoczne czcionki i dziwne fonty

Równie nieprofesjonalnie mogą wyglądać dziwne lub niewidoczne czcionki lub fonty. Czasami oryginalność w tej kwestii nie popłaca.

Czcionka może być za mała lub za duża. Czasami chcąc wyróżnić się na tle innych, wybiera się dziwne fonty, które nie są obsługiwane przez przeglądarkę albo wydłużają czas ładowania strony.

Dlatego, szukając najfajniejszych rozwiązań dla swojej strony, lepiej wybrać coś standardowego lub skontaktować się z kimś, kto zna się na tym, jak powinna wyglądać strona internetowa i dopytać, czy akurat ten font, czy ta czcionka nie będzie utrudniać odbioru treści na stronie.

8. Brak aktualnych danych

Numer 8 na naszej czarnej liście to brak aktualnych danych.

Niestety, zdarza się to często. Nie wiem, czy przez nieuwagę, czy przez to, że nie zawsze mogą firmy aktualizować dane na stronie.

Ostatnio chciałem wybrać się do pobliskiej herbaciarni. Okazało się, że jest zamknięta w poniedziałki. Nie pisano o tym na stronie internetowej. Dopiero znalazłem taką informację na Facebooku.

Oznacza to, że właściciel tej firmy zaktualizował dane w swoich mediach społecznościowych, ale nie zaktualizował ich na stronie herbaciarni, co wprowadziło mnie w błąd.

Dlatego warto pamiętać, gdy aktualizujemy dane, żeby aktualizować je we wszystkich miejscach i być w tym konsekwentnym.

Mówię tutaj o godzinach i dniach otwarcia, ale także o: adresie firmy, adresie e-mail, numerze telefonu i wszystkich innych informacjach, które powinny być jak najświeższe i zgodne z rzeczywistym stanem.

Zapisz się na newsletter. Dostaniesz e-book w prezencie >>>

9. Źle dobrane grafiki i kiepski design

Ludzi oceniamy w kilka sekund, podobnie jest ze stroną internetową.

Jeśli jest ona ładna i cieszy wzrok, to klienci chętniej z niej korzystają i przeglądają kolejne zakładki.

Ale jeśli coś na niej zgrzyta, nie pasuje, grafiki nie są tak dobrej jakości, nie są fajnie rozmieszczone, nie ma dominującego koloru, który by tę stronę jakoś określał, wówczas niechętny klient może z tego powodu porzucić daną stronę.

Często wygląd strony to kwestia gustu, ale są strony, które absolutnie nie pasują do swojej branży. Na przykład, wyobraź sobie, czarna strona z papugami lub czarna strona z kwiatami egzotyczny.

To oczywiście jest temat rzeka. Musiałbym tutaj wchodzić w szczegóły dotyczące wyglądu strony internetowej. Nie będę robił tego teraz, ale myślę, że jakiś odcinek w przyszłości powinien się pojawić na ten temat, bo jest to ważna sprawa.

10. Słabe User Experience

User Experience (UX) to doświadczenie użytkownika korzystającego ze strony WWW. UX ma duży wpływ na to, jak klient będzie zachowywał się na stronie, czy chętnie będzie podejmował różnego rodzaju interakcje, na przykład wypełniał formularze, kupował produkty, wpisywał komentarze, czy oceniał produkty.

Na UX wpływa wiele czynników. Na przykład to, jak jest rozmieszczona nawigacja na stronie internetowej, czy jest ona uproszczona, czy intuicyjnie łatwo odnaleźć konkretne informacje, które mogą interesować Twojego potencjalnego klienta. Czy proces zakupowy jest też intuicyjny i sprawnie można go przeprowadzić.

Dowiedz się więcej o User Experience.

Źródła: Google Search Console, NEILPATEL, Raport e-commerce 2021. Gemius