Korzystasz z zagranicznych stron WWW? A czy zdajesz sobie sprawę, jak Google dobiera odpowiednią wersję językową witryny do użytkownika? Odpowiada za to tag hreflang, który jest jednym z najważniejszych narzędzi, które warto znać i wykorzystywać, jeśli planujesz dotrzeć do widowni z różnych krajów. W artykule przyjrzymy się bliżej temu zagadnieniu – omówimy jego znaczenie dla optymalizacji strony oraz ogólne zasady implementacji.
Co to jest hreflang? Definicja, zastosowanie i znaczenie
Chcesz, aby Twoja firmowa witryna była dostępna dla użytkowników nie tylko z Polski, ale i całego świata? W takim razie musisz poznać narzędzie, które może pomóc Ci dostosować treść do różnych języków oraz ułatwić kierowanie na region. Wskazanie wersji strony WWW odpowiedniej dla odbiorców z konkretnej lokalizacji umożliwia zastosowanie kodu hreflang.
W tym momencie z pewnością zastanawiasz się, czym jest hreflang. Otóż Hypertext Reference Language stanowi atrybut stosowany w kodzie HTML strony internetowej, który informuje roboty indeksujące o tym, że witryna ma kilka wersji językowych lub regionalnych. Dzięki temu Google może wyświetlić odpowiednią wersję serwisu dla użytkowników z wielu krajów, którzy posługują się różnymi językami. Parametr hreflang został wprowadzony przez wyszukiwarkę w 2010 roku i od tego czasu stał się jednym z istotnych czynników wpływających na pozycjonowanie SEO w międzynarodowym kontekście.
Wyszukiwarki wspierające hreflangi – o tym musisz pamiętać!
Chcesz dowiedzieć się, do jakich celów stosuje się hreflang? O tym piszemy w dalszej części tekstu. Weź jednak pod uwagę, że nie wszystkie wyszukiwarki obsługują ten atrybut. Co jednak najważniejsze, do tytułowej grupy poza Yandex i Seznam, należy również Google.
W jaki sposób działa prawidłowo wdrożony hreflang?
Gdy użytkownik wprowadza zapytanie, wyszukiwarka najpierw określa, które adresy URL stron chce umieścić w wynikach wyszukiwania. Dopiero w następnej kolejności sprawdza, czy dla konkretnej domeny istnieją inne wersje strony dostępne w różnych wersjach językowych, spośród których może wybrać najbardziej adekwatną dla internauty. Jak Google widzi i ocenia zawartość strony? W tym celu wyszukiwarka analizuje informacje dotyczące kodu hreflang oraz bierze pod uwagę ustawienia językowe przeglądarki użytkownika i jego lokalizację geograficzną.
Do jakich celów oraz dlaczego warto stosować atrybut hreflang?
Znasz już definicję atrybutu hreflang i zdajesz sobie sprawę, że jest to doskonałe narzędzie dla właścicieli stron internetowych. Poniżej prezentujemy kilka najważniejszych powodów, dla których stosowanie atrybutu jest szczególnie ważne.
Atrybut hreflang a pozycjonowanie
Poprawa pozycji w rankingu Google jest kluczowym celem każdej witryny. Wdrożenie tagu hreflang umożliwia wyświetlanie strony użytkownikom z danego regionu lub posługujących się nie tylko językiem polskim. Dzieje się tak, ponieważ wyszukiwarki wspierające hreflangi, takie jak Google, biorą pod uwagę atrybut podczas indeksowania witryn i wyświetlania ich w wynikach wyszukiwania. W efekcie, jeśli zastosujesz wiele wersji językowych i wdrożysz kierowanie międzynarodowe, to usprawnisz działania SEO.
Znaczenie hreflang dla doświadczenia użytkownika na stronie
Czy warto wdrażać hreflangi? Tak, ponieważ pomagają również poprawić doświadczenie użytkownika. Dostarczają dokładnie tego, czego szukają internauci. Oznacza to, że zawartość językowa strony jest dopasowana do oczekiwań. Dzięki temu zwiększa się zadowolenie odwiedzających i wzrasta szansa na to, że będą dłużej korzystać z zasobów witryny. W efekcie możesz liczyć na niższy wskaźnik odrzuceń.
Dlaczego warto wdrażać hreflangi? Sposób na zwiększenie konwersji
Stosowanie atrybutu hreflang przynosi wiele korzyści. Jedną z zalet jest z pewnością zwiększenie liczby konwersji. Jak to działa? Analiza języka i regionu pozwoli Ci dostosować stronę do jej użytkowników. To zaś znacznie zwiększa szansę na dokonanie przez nich konwersji, takiej jak zakup produktu lub skorzystanie z usługi. Internauci z pewnością docenią, że zadbano o ich potrzeby i dostarczono treści w sposób, który jest dla nich zrozumiały i atrakcyjny.
Różne wersje językowe strony a globalny zasięg
Zamierzasz wdrożyć hreflang? To świetnie! Zastosowanie atrybutu pozwala na osiągnięcie globalnego zasięgu witryny. Dzięki niemu oraz zastosowaniu różnych wersji strony możesz z łatwością przyciągać ruch z wielu regionów świata, co pozwala rozszerzyć swoją obecność na międzynarodowym rynku. Niezależnie od tego, czy prowadzisz biznes lokalny, czy globalny, warto zadbać o to, aby firmowa witryna była dostępna dla jak najszerszego grona odbiorców.
Hreflangi: jak prawidłowo oznaczać wersje językowe strony i jak dodać atrybut?
Wiesz już, że warto stosować hreflang. Chcesz skorzystać z zalet atrybutu i zapewnić swoim odbiorcom najlepsze doświadczenia przy korzystaniu z wyszukiwarek? Pamiętaj o kilku kluczowych kwestiach podczas implementacji tego znacznika na swojej stronie.
Weryfikacja wielu wersji językowych
Skoro definicja pojęcia hreflang jest Ci znana, to wiesz, że ten meta tag wdrożony na stronie głównej i każdej podstronie serwisu ma na celu poinformować roboty indeksujące o dostępnych wersjach językowych witryny.
Właśnie dlatego pierwszym zadaniem w ramach implementacji hreflangów jest zidentyfikowanie wszystkich wersji danej strony (zarówno językowych, jak i regionalnych).
Budowa atrybutu hreflang
Zastanawiasz się, jak wyglądają tagi alternate hreflang? Oto przykład atrybutu w sekcji head strony:
Gdzie:
- „rel=alternate” – wartość tego atrybutu wskazuje istnienie alternatywnych wersji strony; określa relację między dokumentem oryginalnym, a tym o innej lokalizacji;
- „href” to adres URL strony w innym języku (np. strony po angielsku);
- „hreflang” to kod języka (np. pl, en) czy kod regionu, który służy do oznaczenia alternatywnej wersji strony.
Znasz już sposób działania tagów hreflang. Dzięki ich wykorzystaniu, roboty wyszukiwarek mogą lepiej zindeksować i wyświetlać strony w dostępnych wersjach językowych dla użytkowników z różnych krajów, co poprawia dostępność i doświadczenie użytkowników.
Implementacja hreflang na stronie WWW
W jaki sposób zaimplementować tagi hreflang? I jak w tym wszystkim ma się odnaleźć strona internetowa? To pytania, na które zamierzamy już teraz odpowiedzieć.
Musisz wiedzieć, że składnia i budowa tagu będzie się nieco różnić od sposobu, jaki wykorzystasz do oznaczenia wersji strony. A możesz do wdrożenia hreflangów wykorzystać trzy różne metody, które przedstawiamy poniżej.
Hreflangi w sekcji head
Zastanawiasz się, jak korzystać z hreflang? Otóż umieszczanie tagów rel alternate w sekcji head strony internetowej jest najbardziej popularnym i powszechnie stosowanym sposobem implementacji. Ta metoda wymaga dodania znaczników do kodu każdej wersji podstrony oraz strony głównej na Twojej witrynie.
Hreflangi w nagłówku HTTP
Parametr hreflang można także umieszczać w nagłówku strony internetowej, co jest bardziej zaawansowaną techniką implementacji. Jest to szczególnie przydatne w przypadku dużych witryn, gdzie zarządzanie znacznikami na poziomie strony jest trudne lub niemożliwe. Hreflangi w nagłówku HTTP można dodać poprzez zestaw tagów link.
Oto przykład:
Hreflangi w mapie witryny
Jak wdrożyć hreflang? Trzecim sposobem jest umieszczenie informacji o tagu w mapie strony (sitemap). Mapa witryny jest plikiem lub ich zestawem, który pomaga wyszukiwarkom zindeksować zawartość strony.
To podejście może być przydatne, jeśli już korzystasz z mapy strony i chcesz stosować hreflangi w jednym miejscu razem z informacjami o indeksowanych podstronach.
Jak sprawdzić poprawność tagu i o czym warto pamiętać?
Zarządzanie hreflangami wcale nie musi być trudne.
Zacznij od sprawdzenia poprawności znaczników. Jak to zrobić? Możesz w tym celu skorzystać z programów, które wykorzystujesz do optymalizacji strony. W końcu hreflang znaczenie dla SEO ma całkiem spore. Na przykład narzędzie Google Search Console zapewnia monitorowanie indeksowania Twojej witryny oraz wykrywanie problemów i błędów związanych z tagami.
Możesz też ręcznie sprawdzić informacje w kodzie strony, aby upewnić się, że problemy z hreflang nie występują na Twojej witrynie, składnia tagu wygląda odpowiednio, a atrybut rel alternate jest poprawnie zaimplementowany dla głównej i pozostałych wersji językowych.
Potrzebujesz pomocy w tworzeniu firmowej witryny? A może chcesz przeprowadzić optymalizację strony, aby poprawić jej wyniki w wyszukiwarce? Zaufaj specjalistom i nawiąż współpracę z WeNet. Doradcy internetowi oferują kompleksowe usługi – również pozycjonowania SEO. Zamów bezpłatną wycenę i przekonaj się, co może zyskać Twój biznes.