Jak napisać scenariusz filmu na YouTube?

0
716
film na youtube scenariusz skrypt

85% internautów chciałoby oglądać więcej materiałów wizualnych przygotowanych przez firmy – to jedna ze statystyk, która przekonuje przedsiębiorców do prowadzenia wideo marketingu. Najchętniej wykorzystywaną do tego platformą jest od wielu lat YouTube. Zdobycie popularności w serwisie, będzie wymagać od Ciebie czegoś więcej niż tylko założenie kanału. Pomysł na nagranie to wciąż za mało. Kluczem do sukcesu będzie scenariusz filmu – jak go napisać, by przyciągnąć uwagę klientów? Przeczytaj i sprawdź! 

Jak zrobić film w serwisie YouTube? Podstawy

Nie od dziś wiadomo, że wideo stanowi jedną z najbardziej angażujących dla internautów form treści. Nie dziwi więc, że aż 86% przedsiębiorców wykorzystuje materiały wizualne jako narzędzia marketingowe. Tworzenie filmów jest jednak zadaniem niełatwym – szczególnie na tak konkurencyjnej platformie, jaką jest YouTube. 

Planowanie, edytowanie i produkcja materiałów wideo składa się z wielu kroków, a każdy z nich jest ważny. Większość twórców dba o odpowiednie oświetlenie, dźwięk, sprzęt, obsadę oraz ekipę. Kontrola wszystkich wymienionych elementów również może okazać się wyzwaniem. W planowaniu treści niezwykle pomocne może okazać się pisanie scenariuszy.

Przygotowując konkretny film na kanał YouTube, warto napisać skrypt, który sprawi, że cały proces przebiegnie sprawnie i bezproblemowo. Tego rodzaju materiał zawiera cele oraz działania dotyczące Twojego nagrania. W scenariuszu należy zawrzeć wskazówki, planowane wyniki oraz oś czasu, dzięki której zaplanujesz każde działanie z wyprzedzeniem. To ważne narzędzie dla całego Twojego zespołu.   

W naszej ocenie film musi opowiadać historię, a skrypt będzie dla tej historii niezbędny. 

Sprawdź, jak wypromować firmę na lokalnym rynku
Przeczytaj również:  Jak tworzyć skuteczne tytuły filmów na YouTubie? Poradnik

Skrypt wideo na YouTube – jak stworzyć scenariusz filmowy? 

Nie wiesz, jak napisać scenariusz filmowy? To niezwykle twórcze i przyjemne doświadczenie. Zdajemy sobie jednak sprawę, że dla przedsiębiorców, którzy rozpoczynają swoją przygodę w serwisie YouTube, stworzenie takiego materiału może okazać się trudnym zadaniem. Dlatego przygotowaliśmy instrukcję, jak stworzyć skrypt do treści wideo. Przeczytaj i zacznij nagrywać!

Ustal cel w opisie filmu

Główną korzyścią z napisania scenariusza jest ułatwienie procesu postprodukcji, czyli np. montażu filmów. Aby tak się jednak stało, musisz znać cel swoich filmów YouTube. To pomoże Ci w realizacji kolejnych działań. Nie zaczynaj tworzyć skryptu, jeśli nie masz pewności, co chcesz przekazać swoim odbiorcom. Znając przeznaczenie, możesz wskazać dane, które należy wziąć pod uwagę przy mierzeniu skuteczności materiału po jego opublikowaniu. 

Wskaż grupę docelową, dla której tworzysz wideo

W przypadku wielu działań marketingowych jednym z kluczowych kroków jest zidentyfikowanie odbiorców. Tak samo jest w przypadku materiałów wizualnych. Bez względu na to, czy tworzysz reklamy wideo, czy zwiastun kanału, musisz najpierw określić swoją grupę docelową. Aspekt ten należy uwzględnić przy pisaniu scenariusza, ponieważ wpływa na takie elementy jak:

  • czas, w którym publikujesz nagranie, 
  • długość, format, ton, tempo i język filmu, 
  • oświetlenie, sceneria i bohaterowie.     

Oczywiście, wskazani przez Ciebie odbiorcy również będą mieli wpływ na treści filmu. Niezwykle ważne okaże się więc wybranie właściwych słów kluczowych – możesz je zaplanować już na etapie przygotowywania skryptu wideo (to również wpływa na pozycjonowanie filmów na YouTube).  

Określ słowa kluczowe i temat, aby zrobić film 

Przed stworzeniem scenariusza wideo często przeprowadza się tzw. burzę mózgów. Celem jest przygotowanie listy pomysłów na kolejne materiały – od zwiastuna kanału, po reklamy YouTube. Skuteczne propozycje dla firm znajdziesz pod tym linkiem. Musisz jednak pamiętać, że dobry film ma konkretny temat, dzięki czemu odbiorca nie pogubi się w ilości zdobytych informacji. 

Jak wynika z naszych doświadczeń, ważne jest również, aby dla każdego wątku zebrać kilka popularnych słów kluczowych. Warto je później wykorzystać np. w tytule filmu. Nie zapomnij o tym, przygotowując skrypt wideo na YouTube.  

Przeczytaj również:  Google My Business dołącza wideo do zdjęć w wizytówkach przedsiębiorców!

Przedstaw narrację oraz głównych bohaterów

Stworzenie scenariusza angażującego filmu nie jest łatwym zadaniem. Co do zasady, musisz przekazać główny temat swojego materiału już w ciągu  pierwszych sekund. Dlatego tak ważne jest ustalenie narracji oraz najważniejszych postaci. Na tym etapie zdecyduj, jak powinna przebiegać Twoja opowieść.  

Masz już głównych bohaterów swoich treści? Świetnie, ułatwi Ci to napisanie scenariusza skupionego na opowiedzeniu historii. To również ogromna korzyść dla widzów – oglądając filmy na Twoim kanale w serwisie YouTube, będą mogli się łatwiej zaangażować i utożsamić z przekazem firmy. 

Przygotuj brief, który ułatwi pisanie scenariuszy filmów na YouTube

Chcesz tworzyć filmy, które zdobędą uznanie społeczności? W takim razie do przygotowania wysokiej jakości materiałów wideo musisz wykorzystać brief. To zbiór informacji, które są niezbędne w prowadzeniu kampanii reklamowej np. w YouTube Ads. Musisz zawrzeć tam odpowiedzi na najważniejsze pytania projektowe. 

Jak wygląda pisanie scenariuszy na podstawie briefu? Przede wszystkim cały proces jest znacznie uproszczony. W jednym dokumencie masz szczegółowe informacje o temacie wideo YouTube, najważniejsze wnioski, jakie mają płynąć z filmu oraz wezwania do działania, czyli CTA do akcji, które widzowie mają podjąć po obejrzeniu materiału. 

Wykorzystaj konspekt, aby napisać scenariusz filmowy

Różne rodzaje filmów wymagają scenariuszy o określonej strukturze czy długości. W tym miejscu musisz zdecydować, o przebiegu swojego wideo YouTube. Warto podzielić konspekt na części, aby maksymalnie uprościć proces nagrywania i montowania materiału

Co zawiera scenariusz, który pozwala zrobić dobry film? Otóż w skrypcie wideo YouTube muszą się znaleźć takie sekcje jak: 

  • haczyk – element, który przyciąga uwagę widzów i zachęca do dalszego oglądania np. krótki zwiastun;
  • wprowadzenie – w tym czasie przedstawiasz problem i przybliżasz odbiorcom temat, który został zawarty w tytule filmu; 
  • kulminacja – to najdłuższy fragment skryptu zawierający kontekst, czyli wszelkie informacje, które chcesz przedstawić społeczności przed ujawnieniem rozwiązania;
  • rozstrzygnięcie – każdy krótszy i dłuższy film ma również część poświęconą odpowiedziom i rozwiązaniom zarysowanego w wideo problemu;
  • wezwanie do działania – kanał na YouTube wykorzystasz do promocji swojej firmy, jeśli w filmach wykorzystasz CTA, czyli wezwania, dzięki którym skierujesz widzów do swojej oferty.    
Przeczytaj również:  Wideo marketing – 5 wskazówek, jak skutecznie działać na YouTube

Zaplanuj sekwencje i ujęcia

Nagrywając i montując film, musisz wiedzieć, na które elementy scenariusza warto zwrócić szczególną uwagę. Dlatego też w skrypcie video na YouTube nie może zabraknąć informacji, jakie konkretne sekwencje i ujęcia należy uwiecznić w materiale. Czy będą to dynamiczne sceny z realizacji usługi, proste kadry pokazujące produkt czy może ujęcia z lotu ptaka? Zapisz swoje pomysły w formie krótkich opisów lub szkiców.

Uwzględnij wszelkie aspekty produkcji

Chcesz, aby na Twoim kanale YouTube pojawiali się nowi subskrybenci? Stwórz scenariusz filmu, w którym uwzględnisz dostępność kluczowych zasobów oraz możliwości techniczne. Pamiętaj przy tym o ograniczeniach budżetowych, dostępności sprzętu oraz umiejętnościach – Twoich i zespołu, z którym współpracujesz. O jakości materiałów wideo świadczy nie tylko treść, ale również realizacja.  

Poprawiaj, aby nagrywać filmy o lepszej jakości

Działając na YouTube, musisz pamiętać również o ostatnim kroku w tworzeniu skryptu wideo, czyli o wszelkich poprawkach. Przeczytaj cały tekst i dokonaj niezbędnych poprawek. Właśnie na tym etapie możesz uzupełnić lub skrócić opisy, aby skłonić widza do wzmożonego skupienia. Zwróć uwagę na dynamikę narracji czy spójność historii. 

Tworząc wideo YouTube, musisz jeszcze podzielić się scenariuszem z innymi (np. pracownikami) i zebrać ich opinie. To pomoże Ci spojrzeć na Twój pomysł z różnych perspektyw i zidentyfikować ewentualne obszary do poprawy.

Jak napisać scenariusz, aby tworzyć filmy wysokiej jakości? Wskazówki 

Nie chcesz marnować czasu, montując wideo? Twoim celem jest lepsze pozycjonowanie filmów YouTube? Przygotuj scenariusz, dzięki któremu usprawnisz proces twórczy i zaplanujesz działania z wyprzedzeniem. Aby stworzyć skrypt, który będzie nie tylko wciągający, ale także wartościowy dla odbiorców, musisz zastosować się do poniższych wskazówek:

  • ustal optymalną długość swojego filmu, 
  • wypróbuj różne szablony scenariuszy, 
  • nie zapomnij dodać wezwania do działania, 
  • przyciągnij widzów na początku, aby oglądali do końca, 
  • pisz zwięźle (krótkimi akapitami) i obrazowo, 
  • wskaż kluczowe ujęcia oraz sekwencje, 
  • dodaj wskazówki dla narratora czy głównej postaci, 
  • zawrzyj materiały wizualne, aby wyróżnić wideo, 
  • urozmaicaj i testuj różne sekwencje czy efekty, 
  • szukaj inspiracji w wielu źródłach (również u konkurencji). 

Choć obecnie Twoim celem jest napisanie skutecznego skryptu wideo na YouTube, to już teraz musisz myśleć o przyszłości. Może warto wypromować wideo na innych platformach społecznościowych? Jeśli potrzebujesz pomocy w prowadzeniu Social Mediów, to już teraz skontaktuj się z doradcą internetowym WeNet. Specjaliści wiedzą, jak promować małe i średnie firmy, aby te docierały do klientów. Postaw na doświadczenie i już teraz sprawdź, co możesz zyskać.

e-book 18 wskazówek, które rozwiną Twój kanał na YouTube
5/5 - (1 vote)
UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułWyszukiwanie zaawansowane w Google – 18 przydatnych komend 
Następny artykułZmniejszanie rozmiaru filmu – jakich programów użyć?

Nasz ekspert:

Karolina Roksela
Absolwentka studiów na kierunku Dziennikarstwo i medioznawstwo. Dołączyła do WeNet w 2021 roku. Specjalistka ds. Contentu, która w swojej pracy stara się dostarczać użytkownikom wartościowe treści internetowe. Dzięki śledzeniu najnowszych trendów oraz ciągłym doskonaleniu się może skutecznie angażować społeczność marki na Facebooku i Instagramie. W swojej pracy korzysta również z zaawansowanych narzędzi oraz nowinek technologicznych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here