
Czy wiesz, o czym marzy każdy marketer i twórca internetowy? Z pewnością o stworzeniu viralu. W końcu nie ma osoby, która działa w Social Mediach lub przygotowuje materiały wizualne i jednocześnie nie chce, aby jej content stał się popularny i dotarł do wielu użytkowników Internetu. Jeśli interesuje Cię marketing wirusowy, to w tym artykule odkrywamy sekrety viralowego wideo. Poznaj kilka kluczowych zasad, które pozwolą Ci nagrać angażujący film na TikToka i inne platformy społecznościowe.
Viral marketing – co to jest marketing wirusowy i viralowe wideo?
Działa jak każdy inny wirus – szybko się rozprzestrzenia, dzięki czemu może błyskawicznie docierać do nowych odbiorców. Zdobywa duże zainteresowanie za sprawą internautów, którzy przesyłają go znajomym czy rodzinie. Mowa o viralu, którego mianem możemy określić różnego rodzaju treści np. hasła, memy czy filmy, które w krótkim czasie osiągają popularność i są chętnie udostępniane dalej przez użytkowników Internetu.
Jeśli chcesz tworzyć treści viralowe, to musisz wiedzieć też, czym jest marketing wirusowy. Tego rodzaju strategia promocyjna opiera się na reklamach, filmach czy postach społecznościowych rozpowszechnianych w sposób, który zachęca odbiorców do dzielenia się nimi. Celem jest dotarcie do jak największej grupy odbiorców.
Dużą popularność za pośrednictwem udostępniania przez samych użytkowników może zdobyć w szczególności viralowe wideo, które jest zabawne, ciekawe, kontrowersyjne lub niekonwencjonalne. Dziś tego rodzaju treści możemy znaleźć w głównej mierze na platformie TikTok.
Aby wybić się wśród innych twórców, musisz więc tworzyć takie filmy, które przyciągają uwagę odbiorców od pierwszych sekund. Jak to zrobić? Czytaj dalej i przekonaj się już teraz!

Jak zrobić viral wideo? 7 zasad skutecznego marketingu wirusowego
Cele viral marketingu są jasne – promowanie treści reklamowych na dużą skalę, ale w krótkim czasie. Odpowiedni przekaz i angażujący film to skuteczny przepis na zwiększenie świadomości marki w Internecie. A choć nie jesteśmy w stanie przedstawić Ci gotowej instrukcji, która zapewni powodzenie Twojej kampanii viralowej, to odkryjemy kilka sekretów, które pomogą Ci odnieść sukces.
Research + Real Time Marketing = dotarcie do grupy docelowej
Co charakteryzuje skuteczny viral marketing? Z pewnością dobry research. Przed rozpoczęciem tworzenia filmu wideo – tak jak każdej innej treści – musisz dokładnie zrozumieć swoją grupę docelową.
Kim jest Twój odbiorca w mediach społecznościowych? Jakie ma problemy, cele i potrzeby? Co chcesz sprzedawać poprzez kampanię reklamową? Odpowiedzi na te pytania pozwolą Ci nie tylko zdobyć wiele informacji na temat odbiorców, ale również dostosować przekaz i styl Twojego filmu viralowego do upodobań oraz potrzeb.
Research pomoże Ci też odkryć najnowsze trendy – weź pod uwagę, że duży potencjał pod względem rozpowszechniania ma Real Time Marketing (marketing czasu rzeczywistego). Tego rodzaju popularne filmy czy grafiki opierają się na nawiązywaniu do aktualnych wydarzeń w ciągu kilku, czy kilkunastu minut od ich pojawienia. Wszystko to, co interesuje użytkowników TikToka, Instagrama czy Facebooka możesz śledzić np. w Google Trends.
Scenariusz wskaże, jak stworzyć viral
Chcesz tworzyć viralowe filmy? W przygotowywaniu treści szczególnie pomocne może okazać się tworzenie scenariuszy – tych na kanał YouTube nauczysz się pisać pod tym linkiem. W skrypcie warto umieścić takie informacje jak: cele, działania, oś czasu, wskazówki czy planowane wyniki dotyczące Twojego nagania.
Zaplanowany viral marketing, to ułatwienie dla całego Twojego zespołu. Choćby dlatego, że znacznie skraca proces tworzenia filmu. Przy pisaniu scenariusza warto zaplanować nie tylko treści, ale również poszczególne kwestie – tak, aby nie „lać wody”. Postaraj się uniknąć jednego z błędów, który przeczy założeniom marketingu wirusowego – zadbaj o poprawną strukturę nagrania (przeczytasz o tym w dalszej części artykułu).
Profesjonalne nagranie to podstawa
Znasz przykłady skutecznego marketingu wirusowego słabej jakości? To wyjątki od reguły! Dziś uwagi użytkowników nie przykuwają treści, które, choć są angażujące, to nie spełniają pewnych wymogów.
Jeśli więc interesuje Cię viralowość, to musisz zainwestować w odpowiedni sprzęt. Nie trzeba kupować najdroższego oświetlenia, mikrofonów czy kamer, wystarczy postawić na dobry telefon komórkowy. Aby tworzyć treści viralowe, musisz poza jakością obrazu i dźwięku, zadbać też o dobry program do montażu.

Oprzyj kampanie viralowe o wartościowe treści
Viral marketing zyskuje na popularności wśród przedsiębiorców, którzy coraz częściej tworzą reklamy wirusowe, aby zwiększyć rozpoznawalność swojej marki. Nie można jednak zapominać, że filmy viralowe muszą nieść za sobą przede wszystkim wartość dla odbiorców.
Zamiast skupiać całą swoją uwagę na hashtagach, godzinach publikacji czy czcionkach, zadbaj o dwa niezwykle ważne elementy popularnych filmów, czyli problem i potrzebę. Przygotuj materiał, w którym spróbujesz rozwiązać trudność odbiorcy i stworzysz pragnienie posiadania Twojego produktu czy usługi.
Odpowiednia struktura to sposób na dobry viral wideo
Chcesz tworzyć wirusowe wideo, które zachwyci Twoją publiczność? W takim razie pamiętaj o prawidłowej strukturze. W przypadku wielu platform społecznościowych sprawdzi się złota zasada 3-8-30.
- Masz 3 sekundy na złapanie uwagi użytkownika. Możesz to zrobić poprzez różnorodne chwyty (charakterystyczne dla treści wirusowych), np. anomalie. Twoich odbiorców z pewnością zainteresuje Rolka, Shorts czy TikToki pt. „Jak założyć firmę w tydzień”.
- Do 8 sekundy musisz zapewnić odbiorcę, że Twoje viral wideo zawiera ciekawe informacje oraz rozwiązanie problemu, który pojawił się na początku nagrania.
- 30 sekund to w naszej ocenie optymalna długość materiału w Social Mediach (wyjątkiem jest w tym przypadku YouTube). Pamiętaj, że liczy się każde słowo.
Filmy viralowe muszą przekazywać emocje
Istnieją pewne elementy, bez których nawet najlepsze strategie marketingu wirusowego nie przyniosą oczekiwanych efektów. Zastanawiasz się, co musi mieć dobry viral? Przede wszystkim nie może zabraknąć w nim emocji!
Aby przygotować film wideo, warto więc zadbać o muzykę – niech będzie dopasowana do treści. Nie musisz w tym przypadku zawsze kierować się trendami. Pamiętaj, że równie ważny jest sposób, w jaki przekazujesz wiedzę – lektor czy mowa ciała powinny być przekonujące i ekspresyjne. To wszystko zapewni łączność z widzem, który łatwiej zapamięta Twój przekaz.
Internetowy viral marketing na różnych platformach
Wiesz już, jak działa viral marketing. Jeśli chcesz, aby stworzona przez Ciebie reklama wirusowa dotarła do szerokiej publiczności, to musisz udostępnić ją na różnych platformach. Z naszych wniosków wynika, że warto publikować wszędzie – filmy powinny trafiać zarówno na TikToka, Facebooka, jak i Instagrama: wypróbuj zarówno Reelsy, jak i TikToki. Wykorzystaj też swój kanał YouTube – tam opublikuj jednak wersję rozszerzoną lub w formie Shorts.
Pamiętaj, że treści viralowe rozprzestrzeniają się bardzo szybko – warto w takiej sytuacji na bieżąco analizować, na której platformie kampanie wiralowe osiągają najlepsze wyniki.
Treści viralowe – jak je tworzyć? Podsumowanie
Jak już wiesz, nie ma gotowego przepisu na to, jak tworzyć viralowe filmy. Część z nich trafi w gusta dużej grupy odbiorców, wyłącznie dzięki reakcjom internautów, a inne uzyskają wysoką oglądalność poprzez zaplanowaną od początku strategię promocyjną.
Nie warto jednak liczyć wyłącznie na przypadek! Pamiętaj więc, że internetowy viral marketing będzie wymagać od Ciebie zrozumienia grupy docelowej i dostosowania treści wirusowych do ich preferencji. Niezbędne będzie zadbanie o sprzęt czy scenariusz. Podstawę viral wideo stanowi również wartościowa treść, emocje i prawidłowa struktura. Na koniec nie możesz zapomnieć o publikacji w różnych sieciach społecznościowych – od TikToka, przez platformy Meta, po kanał na YouTubie.
Viralowe filmy reklamowe to nie jedyny sposób na skuteczną promocję Twojej firmy w sieci. Jeśli chcesz o to zadbać, ale nie masz czasu zająć się marketingiem w mediach społecznościowych, to rozważ współpracę z WeNet. Doradcy internetowi zaplanują dla Ciebie skuteczne działania w Social Mediach, a Ty skupisz się na rozwoju swojego biznesu.