7 zasad viralowego wideo

0
819
viral marketing

Czy wiesz, o czym marzy każdy marketer i twórca internetowy? Z pewnością o stworzeniu viralu. W końcu nie ma osoby, która działa w Social Mediach lub przygotowuje materiały wizualne i jednocześnie nie chce, aby jej content stał się popularny i dotarł do wielu użytkowników Internetu. Jeśli interesuje Cię marketing wirusowy, to w tym artykule odkrywamy sekrety viralowego wideo. Poznaj kilka kluczowych zasad, które pozwolą Ci nagrać angażujący film na różne platformy społecznościowe.

Viral marketing – co to jest marketing wirusowy i viralowe wideo?

Działa jak każdy inny wirus – szybko się rozprzestrzenia, dzięki czemu może błyskawicznie docierać do nowych odbiorców. Zdobywa duże zainteresowanie za sprawą internautów, którzy przesyłają go znajomym czy rodzinie. Mowa o viralu, którego mianem możemy określić różnego rodzaju treści np. hasła, memy czy filmy, które w krótkim czasie osiągają popularność i są chętnie udostępniane dalej przez użytkowników Internetu.  

Jeśli chcesz tworzyć treści viralowe, to musisz wiedzieć też, czym jest marketing wirusowy. Tego rodzaju strategia promocyjna opiera się na reklamach, filmach czy postach społecznościowych rozpowszechnianych w sposób, który zachęca odbiorców do dzielenia się nimi. Celem jest dotarcie do jak największej grupy odbiorców.   

Dużą popularność za pośrednictwem udostępniania przez samych użytkowników może zdobyć w szczególności viralowe wideo, które jest zabawne, ciekawe, kontrowersyjne lub niekonwencjonalne. Jako twórca musisz postawić na łatwo przyswajalne treści,  które okażą się angażujące dla odbiorców. Jak to zrobić? Czytaj dalej i przekonaj się już teraz!

Przeczytaj również:  Trendy obowiązujące w video marketingu na 2022 rok. Przyglądamy się platformie YouTube
marketing_lokalny_v2

Jak zrobić viral wideo? 7 zasad skutecznego marketingu wirusowego

Cele viral marketingu są jasne – promowanie treści reklamowych na dużą skalę, ale w krótkim czasie. Odpowiedni przekaz i angażujący film to skuteczny przepis na zwiększenie świadomości marki w Internecie. A choć nie jesteśmy w stanie przedstawić Ci gotowej instrukcji, która zapewni powodzenie Twojej kampanii viralowej, to odkryjemy kilka sekretów, które pomogą Ci odnieść sukces. 

Research + Real Time Marketing = dotarcie do grupy docelowej

Co charakteryzuje skuteczny viral marketing? Z pewnością dobry research. Przed rozpoczęciem tworzenia wideo – tak jak każdej innej treści – musisz dokładnie zrozumieć swoją grupę docelową. 

Kim jest Twój odbiorca w mediach społecznościowych? Jakie ma problemy, cele i potrzeby? Co chcesz sprzedawać poprzez kampanię reklamową? Odpowiedzi na te pytania pozwolą Ci nie tylko zdobyć wiele informacji na temat odbiorców, ale również dostosować przekaz i styl Twojego filmu viralowego do upodobań oraz potrzeb.  

Research pomoże Ci też odkryć najnowsze trendy – weź pod uwagę, że duży potencjał pod względem rozpowszechniania ma Real Time Marketing (marketing czasu rzeczywistego). Tego rodzaju treści viralowe opierają się na nawiązywaniu do aktualnych wydarzeń w ciągu kilku czy kilkunastu minut od ich pojawienia. 

Scenariusz wskaże, jak stworzyć viral

Chcesz zaplanować viral wideo? W przygotowywaniu treści szczególnie pomocne może okazać się tworzenie scenariuszy – tych na kanał YouTube nauczysz się pisać pod tym linkiem. W skrypcie warto umieścić takie informacje jak: cele, działania, oś czasu, wskazówki czy planowane wyniki dotyczące Twojego nagania.

Zaplanowany viral marketing, to ułatwienie dla całego Twojego zespołu. Choćby dlatego, że znacznie skraca proces tworzenia nagrania. Przy pisaniu scenariusza warto zaplanować nie tylko treści, ale również poszczególne kwestie – tak, aby nie „lać wody”. Postaraj się uniknąć jednego z błędów, który przeczy założeniom marketingu wirusowego – zadbaj o poprawną strukturę nagrania (przeczytasz o tym w dalszej części artykułu). 

Przeczytaj również:  Przewodnik po YouTube. Ulepszone wyszukiwanie, ciemny motyw i inne funkcje, o których musisz wiedzieć

Profesjonalne nagranie to podstawa

Znasz przykłady virali słabej jakości? To wyjątki od reguły! Dziś coraz mniej użytkowników chce dzielić się treściami, które, choć są angażujące, to nie spełniają pewnych wymogów. 

Jeśli więc interesują Cię różne obszary marketingu wirusowego, to musisz zainwestować w odpowiedni sprzęt. Nie trzeba kupować najdroższego oświetlenia, mikrofonów czy kamer, ale nadal warto postawić na coś lepszego niż telefon komórkowy. Aby stworzyć treści viralowe, musisz poza jakością obrazu i dźwięku, zadbać też o dobry program do montażu. 

Chcę wypromować firmę

Oprzyj kampanie viralowe o wartościowe treści

Viral marketing zyskuje na popularności wśród przedsiębiorców, którzy coraz częściej tworzą reklamy wirusowe, aby zwiększyć rozpoznawalność swojej marki. Nie można jednak zapominać, że filmy viralowe muszą nieść za sobą przede wszystkim wartość dla odbiorców

Zamiast skupiać całą swoją uwagę na hashtagach, godzinach publikacji czy czcionkach, zadbaj o dwa niezwykle ważne elementy marketingu wirusowego, czyli problem i potrzebę. Przygotuj materiał, w którym spróbujesz rozwiązać trudność odbiorcy i stworzysz pragnienie posiadania Twojego produktu czy usługi.  

Odpowiednia struktura to sposób na dobry viral wideo

Chcesz tworzyć filmy viralowe, które zachwycą Twoją publiczność? W takim razie pamiętaj o prawidłowej strukturze wideo. W przypadku wielu platform społecznościowych sprawdzi się złota zasada 3-8-30. 

  • Masz 3 sekundy na złapanie uwagi użytkownika. Możesz to zrobić poprzez różnorodne chwyty (charakterystyczne dla treści wirusowych), np. anomalie. Twoich odbiorców z pewnością zainteresuje film pt. „Jak założyć firmę w tydzień”. 
  • Do 8 sekundy musisz zapewnić odbiorcę, że Twoje viral wideo zawiera ciekawe informacje oraz rozwiązanie problemu, który pojawił się na początku nagrania. 
  • 30 sekund to w naszej ocenie optymalna długość materiału w Social Mediach (wyjątkiem jest w tym przypadku YouTube). Pamiętaj, że liczy się każde słowo.  
Przeczytaj również:  Zmniejszanie rozmiaru filmu - jakich programów użyć?

Filmy viralowe muszą przekazywać emocje

Istnieją pewne elementy, bez których nawet najlepsze strategie marketingu wirusowego nie przyniosą oczekiwanych efektów. Zastanawiasz się, co musi mieć dobry viral? Przede wszystkim nie może zabraknąć w nim emocji!

Aby przygotować viral wideo, warto więc zadbać o muzykę – niech będzie dopasowana do treści. Nie musisz w tym przypadku zawsze kierować się trendami. Pamiętaj, że równie ważny jest sposób, w jaki przekazujesz wiedzę – lektor czy mowa ciała powinny być przekonujące i ekspresyjne. To wszystko zapewni łączność z widzem, który łatwiej zapamięta Twój przekaz. 

Internetowy viral marketing na różnych platformach

Wiesz już, jak działa viral marketing. Jeśli chcesz, aby stworzona przez Ciebie reklama wirusowa dotarła do szerokiej publiczności, to musisz udostępnić ją na różnych platformach. Z naszych wniosków wynika, że warto publikować wszędzie – filmy powinny trafiać zarówno na Tik Toka, Facebooka, jak i Instagrama. Wykorzystaj też swój kanał YouTube – tam opublikuj jednak wersję rozszerzoną. 

Pamiętaj, że treści viralowe rozprzestrzeniają się bardzo szybko – warto w takiej sytuacji na bieżąco analizować, na której platformie wideo osiąga najlepsze wyniki. 

Treści viralowe w formie wideo – jak je tworzyć? Podsumowanie

Jak już wiesz, nie ma gotowego przepisu na to, jak stworzyć viralowe wideo. Część filmów trafi w gusta dużej grupy odbiorców, wyłącznie dzięki reakcjom internautów, a inne uzyskają wysoką oglądalność poprzez zaplanowaną od początku strategię promocyjną. 

Nie warto jednak liczyć wyłącznie na przypadek! Pamiętaj więc, że internetowy viral marketing będzie wymagać od Ciebie zrozumienia grupy docelowej i dostosowania treści wirusowych do ich preferencji. Niezbędne będzie zadbanie o sprzęt czy scenariusz. Podstawę viral wideo stanowi również wartościowa treść, emocje i prawidłowa struktura. Na koniec nie możesz zapomnieć o publikacji w różnych sieciach społecznościowych.  

Reklama wirusowa to nie jedyny sposób na skuteczną promocję Twojej firmy w sieci. Jeśli chcesz o to zadbać, ale nie masz czasu zająć się marketingiem w mediach społecznościowych, to rozważ współpracę z WeNet. Doradcy internetowi zaplanują dla Ciebie skuteczne działania w Social Mediach, a Ty skupisz się na rozwoju swojego biznesu. 

e-book 18 wskazówek, które rozwiną Twój kanał na YouTube
5/5 - (3 votes)
UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykuł10 heurystyk Nielsena w projektowaniu UX
Następny artykułDocelowa grupa odbiorców – jak ją określić?

Nasz ekspert:

Karolina Roksela
Absolwentka studiów na kierunku Dziennikarstwo i medioznawstwo. Dołączyła do WeNet w 2021 roku. Specjalistka ds. Contentu, która w swojej pracy stara się dostarczać użytkownikom wartościowe treści internetowe. Dzięki śledzeniu najnowszych trendów oraz ciągłym doskonaleniu się może skutecznie angażować społeczność marki na Facebooku i Instagramie. W swojej pracy korzysta również z zaawansowanych narzędzi oraz nowinek technologicznych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here