Jakiego błędu nie możesz popełnić w Internecie, czyli co oznacza błąd 404?

0
897

Szukając informacji w Internecie zdarza się, że trafiasz na interesujące Cię dane w wyszukiwarce, ale już po kliknięciu adresu i przekierowaniu na właściwą stronę pojawia się komunikat Błąd 404 lub 404 Not Found. Co to znaczy dla użytkownika, tego nie trzeba tłumaczyć. Ale co to oznacza dla posiadacza strony i dlaczego warto zrobić SEO Audyt i usunąć takie błędy?

Błąd 404 pojawia się wtedy, gdy podczas przeglądania Internetu wyszukiwarka łączy się z serwerem, ale jako informacja zwrotna nie pojawia się żądana strona, lecz omawiany komunikat. Jest to popularny typ błędu, a jego wyświetlenie oznacza usunięcie lub niepoprawne skonfigurowanie danego pliku albo zmianę adresu WWW. Prosto mówiąc – jeżeli strona została usunięta lub przeniesiona w inne miejsce, na Twoim ekranie pojawi się komunikat Błąd 404 lub 404 Not Found. Pojawi się on również w przypadku, gdy usunąłeś ze swojej strony oferowany wcześniej tam produkt (lub tylko przemianowałeś jego nazwę, ale jest ona powiązana z konkretnym adresem WWW) oraz kiedy zmieniałeś silnik lub szablon swojego sklepu internetowego.

404 Not Found a strona internetowa

Jeżeli jesteś właścicielem strony internetowej (np. firmowej strony WWW), to w Twoim interesie leży, by z witryny pousuwać takie właśnie błędy, bo wpływają one negatywnie na doświadczenie użytkowników (User Experience) oraz na pozycję strony w wyszukiwarce.

Przeczytaj również:  Ranking stron internetowych – marzec 2023

Na początek User Experience: strona zawierająca dużą ilość błędów 404 będzie dla użytkowników irytująca: potrzebują oni konkretnych informacji, a jeśli ich nie znajdą – opuszczą Twoją stronę, co zwiększa współczynnik odrzucenia. Duża ilość błędów 404 nada też stronie wrażenie zaniedbania a nawet porzucenia jej przez właściciela: na aktualnej witrynie nie znajdujesz przecież wielu błędów, tylko szukane informacje, prawda?

 

Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>

 

Choć wydaje się to niemożliwe, to duża liczba błędów 404 wpływa również na wynik  skanowania strony WWW przez boty Google. Mając informację o wysokim współczynniku odrzuceń (użytkownik nie znalazł informacji i opuścił stronę) i natrafiając na większą liczbę podstron z błędem – zdecydują one o obniżeniu rankingu danej strony, jako nieprzydatnej internautom. Szczególnie, jeżeli była ona wcześniej wysoko w wynikach organicznych.

404 Not Found: jak usunąć błąd ze strony internetowej?

Usuwanie błędu 404 ze strony internetowej warto rozpocząć od audytu SEO. Pomoże on nie tylko wskazać, które z elementów Twojej strony sprawiają, że jest ona niżej w rankingu wyszukiwarki, niż mogłaby być. Sprawi również wykrycie niedziałających linków, w tym tych powodujących wyświetlenie się komunikatu 404 Not Found. Możesz również spróbować odnaleźć wszystkie błędy samodzielnie, wykorzystując dostępne online narzędzia do sprawdzania technicznych aspektów SEO strony, wymagają one jednak już nieco umiejętności i wiedzy. Do takich popularnych narzędzi skanujących adresy WWW należą Screaming Frog, Sitebulb lub Google Search Console. Strony i zakładki działające prawidłowo zostaną tam oznaczone kodem 200, przeniesione na nowy adres i oznaczone – 301, zaś zawierające odrzucenie żądania – 404 właśnie.

Przeczytaj również:  Ranking stron internetowych – marzec 2022

Po wykryciu błędów można w kodzie źródłowym strony stworzyć przekierowanie 301 Moved Permanently, co powinno przekierować skanujące witrynę roboty do nowej strony lub zakładki. Równie dobrą metodą jest regularne tworzenie kopii zapasowych strony, dzięki czemu po usunięciu pliku lub skasowaniu linku będziesz mógł przywrócić poprzednią wersję witryny, kasując w ten sposób błąd.

Naprawianie błędu 404 a User Experience

Naprawienie technicznych aspektów i regularne sprawdzanie pod tym kątem swojej witryny to jedno, powinieneś jednak zadbać również o… komfort użytkowników na przyszłość. Co to znaczy? Błędy 404 będą się zdarzać, to oczywiste przy obsłudze witryny. Warto jednak, byś na przyszłość zaplanował taki układ graficzny i tekstowy komunikatu o błędzie, żeby nie odstraszył on internautów, ale z humorem przeniósł w inne miejsce. Do tego zawrzyj na stronie następujące elementy:

  • pozwalającą wrócić do poprzedniego adresu URL nawigację,
  • okienko wyszukiwarki,
  • proste, ale sugestywne wytłumaczenie, dlaczego użytkownik znalazł błąd,
  • Call-To-Action, czyli wezwanie internauty do działania.

Pamiętaj, by umieścić na komunikacie logo swojej firmy, możesz również zaproponować internautom sprawdzenie najlepiej powiązanych z wyszukiwanym hasłem treści.

Nowe wezwanie do działania
5/5 - (1 vote)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here