Nowe zasady E-E-A-T, czyli jak Google ocenia jakość stron WWW?

0
769

Blog_WeNet_EEET_Google

Wyszukiwarka stale aktualizuje swoje algorytmy, aby dostarczać użytkownikom najbardziej trafne odpowiedzi na zapytania. Choć nie znamy wszystkich czynników rankingowych, to wiemy, że na szczycie wyników wyszukiwania pojawiają się witryny, które m.in. publikują wysokiej jakości treści. Ostatnio poprzeczka została jednak podniesiona. Google wdrożył update wskazówek dotyczących oceny jakości stron. Jakie są nowe zasady E-E-A-T? Co oznacza  dodatkowa literka „E” w akronimie? Jak modyfikacja wpłynie na SEO? Przeczytaj i sprawdź!

Czym jest Google E-E-A-T?

Działasz w e-biznesie? Dbasz o pozycjonowanie swojej strony internetowej? Prawdopodobnie znasz już koncepcję E-A-T. Jeśli jednak słyszysz o niej dopiero teraz, to musisz wiedzieć, że wspomniany termin to akronim słów Expertise (wiedza specjalistyczna/ekspercka), Authoritativeness (autorytet) i Trustworthiness (wiarygodność). Wytyczne zostały wprowadzone po raz pierwszy w 2014 roku. 

W kontekście SEO aktualizacja E-A-T od początku stanowiła jeden z kluczowych kryteriów, który wyszukiwarka wykorzystywała do ogólnej oceny jakości stron WWW. Google analizuje bowiem zarówno publikowaną zawartość, jak i strukturę witryny. Algorytmy biorą ponadto pod uwagę, kto jest twórcą treści.  

Co więc uległo zmianie? Dokładnie 15 grudnia 2022 roku w wytycznych dla testerów wyszukiwarki pojawiły się aktualizacje. Przede wszystkim pojęcie E-A-T zostało poszerzone o jedną literę „E” (Experience), która odnosi się do doświadczenia. Oznacza to, że algorytmy będą zwracać większą uwagę na stopień znajomości tematu przez twórcę, który publikuje treści na stronie WWW

Co więcej, zmianie uległa nie tylko pierwsza litera akronimu, ale również ostatnia. W tym przypadku modyfikacja dotyczy samego rozwinięcia – litera T nie odnosi się już do wiarygodności, a do zaufania (Trust). Czytaj dalej, a przekonasz się, jak modyfikacje wpłynęły na sposób oceny jakości witryny. 

Przeczytaj również:  Google wita nowy rok… kolejną aktualizacją?

Zbuduj widoczność swojej strony WWW

Jak Google ocenia jakość stron internetowych? 4 filary E-E-A-T

Jeżeli chcesz poprawić ranking firmowej witryny w wyszukiwarce, to musisz publikować wysokiej jakości zawartość zgodną z E-E-A-T. Wśród filarów branych pod uwagę przy ocenie użyteczności i jakości strony oraz publikowanych treści wyróżniamy:

  • Experience – doświadczenie,
  • Expertise – fachowość, 
  • Authoritativeness – autorytet, 
  • Trust – zaufanie. 

Experience – doświadczenie

Najnowsze wytyczne do tworzenia contentu obejmują od niedawna również filar Experience. Oznacza to, że wyszukiwarka będzie sprawdzać stopień znajomości tematu przez autora. Im twórca będzie miał większe doświadczenie w opisywanej dziedzinie, tym wzrośnie szansa, że treść uzyska wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. 

Z jednej strony algorytmy będą promować treści, których autor jest zaznajomiony z określonym tematem lub dziedziną. W tym przypadku roboty docenią specjalistyczne wykształcenie w konkretnym kierunku. Z drugiej strony doświadczenie będzie oceniane jako wiedza praktyczna związana z produktem, usługą czy branżą.  

Przykład: jeżeli chcesz dowiedzieć się, jakie są sposoby na piękne włosy, to wpisujesz odpowiednie zapytanie w wyszukiwarkę. Algorytmy najwyżej wyświetlą treści uznane za najbardziej trafne i fachowe, czyli napisane przez osoby mające doświadczenie w dziedzinie fryzjerstwa. Może to być zarówno wpis stylistki fryzur, jak i osoby zafascynowanej tematyką (tzw. włosomaniaczki). 

Expertise – fachowość

W przypadku powyższego filaru, najnowsza aktualizacja podtrzymała znaczenie wiedzy eksperckiej w ocenie jakości treści i witryn. W związku z tym, jeśli chcesz zadbać o pozycjonowanie strony, to musisz powierzyć tworzenie zawartości osobom kompetentnym w danej dziedzinie (o wysokich umiejętnościach czy wykształceniu) lub autorom współpracującym z ekspertami. 

Oczywiście to jeszcze nie wszystko! Za treści fachowe uchodzą takie artykuły czy materiały, które opierają się na sprawdzonych źródłach i specjalistycznej wiedzy. Podawane w tekstach informacje czy dane powinny być łatwe do znalezienia i zweryfikowania. Warto posługiwać się w nich statystykami oraz dowodami – algorytmy z pewnością to docenią.

Authoritativeness – autorytet  

Aby być wysoko w rankingu wyszukiwarki, musisz nie tylko okazać się ekspertem, ale również autorytetem! W tym przypadku algorytmy zwracają uwagę na autora lub firmę, która publikuje konkretną treść. 

Przeczytaj również:  Czy długość meta tytułu ma znaczenie dla SEO?

Jak osiągnąć pozycję lidera w branży? Kluczowe mogą okazać się wszelkie pozytywne recenzje i opinie od wpływowych osób z branży. Ważne, aby inne witryny oraz fachowcy podawali Twoje treści, jako źródło rzetelnych informacji w swoich publikacjach. Możesz też nawiązać współpracę ze specjalistami. Wszystko to sprawi, że Google oceni zawartość strony za trafną i wartościową. 

Trust – zaufanie

Jak wspomnieliśmy już wcześniej, kolejna zmiana w algorytmie dotyczy wskaźnika Trust, który stanowi obecnie najważniejszy filar koncepcji E-E-A-T.  Zaufanie zastąpiło wiarygodność (określaną również, jako solidność) i rozpatrywane jest w dwóch kontekstach: wiedzy i bezpieczeństwa. 

Przede wszystkim musisz zapamiętać, że jeśli Twoje treści nie powstają na bazie fachowych informacji, doświadczenia i autorytetu, to nie mogą zostać uznane za godne zaufania. Pozytywnym sygnałem dla Google będzie np. odwoływanie się w tekstach do źródeł i witryn o wysokim stopniu wiarygodności. Dla zwiększenia bezpieczeństwa możesz za to: 

  • zainstalować certyfikat SSL dla szyfrowanych połączeń,  
  • przygotować wymagane regulaminy i politykę prywatności, 
  • przedstawić na stronie kluczowe dane kontaktowe,
  • zadbać o wartościowe i zróżnicowane linkowanie.

Wskazniki_E-E-A-T_Blog_WeNet

Czy E-E-A-T jest ważny dla Twojej strony internetowej?

O E-E-T po raz pierwszy zrobiło się głośno już w 2018 roku. Dziś – po aktualizacji – ocena jakości treści nadal jest niezwykle istotna przy ustalaniu rankingu w wynikach wyszukiwania. 

Co to oznacza dla Twojej firmy? Otóż pamiętaj, że choć wytycznych musi przestrzegać każdy, to uwzględnienie E-E-A-T jest kluczowe dla witryn YMYL („Your Money, Your Life”, czyli „Twoje pieniądze, Twoje życie”). W taki sposób określa się strony internetowe, których nieodpowiednia zawartość może negatywnie wpłynąć na zdrowie, samopoczucie, finanse, czy nawet życie internauty. Są to np. sklepy internetowe czy serwisy informacyjne. 

Fakt, że E-E-A-T nie jest czynnikiem rankingowym, nie oznacza, że wskaźniki nie mają wpływu na SEO. A to wszystko, pomimo że nie istnieje żaden system punktowy, który ocenia witrynę pod kątem doświadczenia, fachowości, autorytetu i zaufania. Wnioski pochodzące z analizy jakości strony i treści mogą jednak zadecydować o zmianie pozycji witryny w Google.

Przeczytaj również:  SEO, a opinie klientów. Dlaczego warto o nie zadbać?

Nowe wezwanie do działania

Jak poprawić E-E-A-T? Podsumowanie

Konkurowanie o lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania to nie lada sztuka. Przede wszystkim dlatego, że Google wymaga od właścicieli stron internetowych publikowania wysokiej jakości treści, którą coraz skuteczniej weryfikuje. A ponieważ, to właśnie m.in. wskaźniki E-E-A-T zapewniają lepsze mechanizmy oceny zawartości, to warto kierować się nimi przy tworzeniu contentu. 

Co sprzyja E-E-A-T? Oto kilka praktyk, które warto wdrożyć:

  • udostępniaj wyczerpujące temat treści w przejrzystej dla czytelnika formie, 
  • wskazuj autora publikacji i udowodnij autorytet poprzez np. certyfikaty, 
  • chwal się podejmowanymi współpracami oraz osiągnięciami w branży,
  • buduj godny zaufania, różnorodny i wysokiej jakości profil linkowy, 
  • zadbaj o unikalność i aktualność publikacji na stronie internetowej, 
  • zachęcaj użytkowników oraz ekspertów do pozostawiania komentarzy i opinii, 
  • zoptymalizuj witrynę pod kątem bezpieczeństwa np. zainstaluj certyfikat SSL. 

Twoim celem jest dostarczanie użytkownikom wartościowej treści, która zostanie wysoko oceniona przez algorytmy wyszukiwarki. Więcej wskazówek znajdziesz w artykule, jak nie zaszkodzić E-A-T

Jak widzisz, trudno jest walczyć o rozpoznawalność w wyszukiwarce bez znajomości najnowszych aktualizacji algorytmów Google. Z WeNet będziesz na bieżąco i zdobędziesz widoczność w sieci. Doradcy internetowi analizują, wprowadzają zmiany i raportują – wszystko po to, aby zadbać o skuteczne pozycjonowanie Twojej strony internetowej. Zamów darmową konsultację, a poznasz szczegóły oferty. Zyskaj wsparcie dla Twojego biznesu!

e-book SEO lokalne od A do Z
4/5 - (4 votes)
UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułDlaczego warto teraz postawić na lokalne SEO?
Następny artykułSkąd brać zdjęcia produktów do sklepu internetowego?

Nasz ekspert:

Karolina Roksela
Absolwentka studiów na kierunku Dziennikarstwo i medioznawstwo. Dołączyła do WeNet w 2021 roku. Specjalistka ds. Contentu, która w swojej pracy stara się dostarczać użytkownikom wartościowe treści internetowe. Dzięki śledzeniu najnowszych trendów oraz ciągłym doskonaleniu się może skutecznie angażować społeczność marki na Facebooku i Instagramie. W swojej pracy korzysta również z zaawansowanych narzędzi oraz nowinek technologicznych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here