Niektórzy eksperci twierdzą, że w dzisiejszych czasach algorytmy Google i innych wyszukiwarek są na tyle zaawansowane, że potrafią zrozumieć treść strony bez konieczności polegania wyłącznie na słowach kluczowych. Z drugiej strony są także tacy, którzy uważają, że słowa kluczowe wciąż mają istotne znaczenie dla skutecznego SEO. Warto zauważyć, że choć algorytmy wyszukiwarek stały się znacznie bardziej złożone, to wciąż opierają się na pewnych wskaźnikach, które pomagają im zrozumieć tematykę i treść strony. Jak zacząć wyszukiwanie słów kluczowych? Jak ważna jest analiza słów kluczowych? Czym jest kanibalizacja słów kluczowych? Ile słów kluczowych zamieszać na stronie? Jak dobrać słowa kluczowe? W tym artykule poznasz odpowiedzi na te i inne pytania.
Jak wyglądały początki SEO?
Jeszcze na początku lat dwutysięcznych, fortuny w SEO oparte na zapleczach rosły jak grzyby po deszczu. Działo się tak ze względu na ówczesne działanie algorytmu Google. Narzędzia do doboru słów kluczowych nie były wtedy dostępne, a mimo to formuła prowadząca do sukcesu była stosunkowo prosta:
1. Analiza słów kluczowych jako sposób na identyfikację zaniedbanej niszy,
2. Utworzenie zaplecza dla tej niszy i wypełnienie jej gęsto słowami kluczowymi,
3. Użycie tej witryny do napędzania ruchu w kierunku czegoś, co generuje zysk,
4. Powtarzanie powyższych czynności w przypadku innych nisz i skalowanie przedsięwzięcia
Eric z My4hourworkeek.com opanował ten proces do perfekcji, co udokumentował artykułem w 2011 roku. Zresztą nie tylko on. Kilka innych osób przeprowadziło dokładnie te same działania. Szczęście i wyczucie chwili sprawiło, że wystarczyło 30 stron, by uzyskać przychód na poziomie 1000$ miesięcznie. Od kiedy tworzenie mikro stron stało się bardzo łatwe za pomocą WordPressa, była to maszynka do drukowania pieniędzy dla tych, którzy rzeczywiście wówczas rozumieli SEO.
Ale nadeszła Panda, która w roku 2011 (lekko licząc w tamtym roku aktualizacji Pandy było ok. 10) odmieniła wszystko. Metoda milionerów od „zapleczówek” została ukrócona…
Jak SEO wygląda dziś?
Obecnie rola SEO jest jeszcze ważniejsza niż kiedyś i nie należy jej ignorować. Właśnie teraz zrozumienie tego, jak działa SEO, może dać ogromną przewagę.
Google cały czas wprowadza nowe aktualizacje do algorytmu wyszukiwania, które sprawiają, że właściciele witryn muszą jeszcze bardziej dbać o jakość swoich treści. Algorytmy Google są w stanie znaleźć konkretne słowo kluczowe w tekście, ale to zaledwie czubek góry lodowej tego, do czego są przystosowane.
Analiza fraz kluczowych jest wciąż niezbędna, ale w dzisiejszych czasach to nie wystarcza. Narzędzia do analizy słów kluczowych wciąż cieszą się dużym zainteresowaniem, ale obecnie właścicele stron internetowych muszą skupiać się w dużej mierze na przekazywaniu wartościowych treści opartych na rzetelnych danych, odpowiednim linkowaniu, a także na byciu oryginalnym i wiele więcej!
Oczywiście możesz szukać słów kluczowych dla strony, ale pamiętaj, żeby skupiać się na wielu różnych, wymienionych wyżej aspektach. Jeśli chcesz szybko wybrać trafne słowa kluczowe dla swojego biznesu i przejść do kolejnych zadań związanych z pozycjonowaniem, pamiętaj, że istnieją narzędzia do doboru słów kluczowych!
Zastanówmy się więc, co dokładnie zmieniło się w SEO w ostatnim czasie? Jakie znaczenie ma analiza fraz kluczowych? Jakie były najnowsze aktualizacje wprowadzone przez Google?
Co zmieniło się w SEO?
Wyszukiwarki internetowe stale się rozwijają, a wraz z nimi ewoluują zasady SEO. Jedną z kluczowych zmian jest większe skupienie na jakości treści i użytkownikach. Wprowadzenie aktualizacji algorytmów, takich jak Core Web Vitals, podkreśla znaczenie responsywności, szybkości ładowania i ogólnej użytkowalności strony. Ponadto środowisko online staje się coraz bardziej konkurencyjne, co wymusza dostosowanie strategii SEO do najnowszych trendów i preferencji użytkowników. Jakie były ostatnie największe zmiany w SEO?
Update Helpful Content
Założeniem aktualizacji Update Helpful Content jest dostarczanie użytkownikom treści, które są merytoryczne, wartościowe i oparte na rzetelnych informacjach. Takie rozwiązanie to jedno z odpowiedzi Google na rosnącą popularność technologii AI i jej wykorzystywania do generowania treści w Internecie.
Core Web Vitals
Core Web Vitals to z kolei zestaw metryk, które mierzą jakość doświadczeń użytkownika odwiedzającego daną stronę internetową. Badania przeprowadzone przez Google wskazują, że witryny, które długo się ładują, są zwykle słabo zoptymalizowane. Do metryk Core Web Vitals zalicza się:
Largest Contentful Paint (LCP) – ta metryka mierzy czas ładowania największego elementu zawartego na danej stronie WWW;
First Input Delay (FID), – ocenia, jaki okres czasu mija od pierwszej interakcji użytkownika, do reakcji witryny;
Cumulative Layout Shift (CLS) – weryfikuje stabilność layoutu danej strony, mierząc jak wiele elementów na niej zawartych przesuwa się podczas ładowania.
Spam Update
Wprowadzony przez Google w grudniu 2022 roku Spam Update ma na celu poprawę doświadczeń użytkownika, skupiając się na usuwaniu linków, które nie są wiarygodne. Dzięki tej aktualizacji problem spamu został ograniczony do minimum, między innymi poprzez wykrywanie nienaturalnych linków zwrotnych.
Jak dobrać słowa kluczowe?
Zastanawiasz się, jak dobrać słowa kluczowe do SEO? Musisz zacząć od dokładnej analizy swojej branży, tematu i oczekiwań swojej docelowej grupy odbiorców. Wyszukaj słowa, które są najbardziej trafne i związane z treścią, którą tworzysz. Unikaj ogólników i postaw na konkretne, długi ogonowe frazy, które lepiej oddają intencje wyszukiwania.
Wykorzystaj także narzędzia do badania słów kluczowych, aby dowiedzieć się, jakie są popularne zapytania wśród użytkowników i jakie frazy mogą generować ruch na twojej stronie. Pamiętaj także o analizie konkurencji – sprawdź, jakie słowa kluczowe wykorzystują inne firmy z Twojej branży.
Jak zacząć wyszukiwanie słów kluczowych?
Jeśli chcesz rozpocząć wybór słów kluczowych, musisz podjąć pewne kroki, które pomogą Ci znaleźć trafne i skuteczne hasła do optymalizacji treści. Od czego zacząć?
Słowo kluczowe główne i wtórne
Wyszukaj główne słowo kluczowe związane z danym tematem. Następnie stwórz listę słów kluczowych wtórnych i pokrewnych, które mogą być użyteczne. Możesz także pogrupować Grupowanie fraz kluczowych może być także przydatne w przyszłości, kiedy będziesz dodawał dodatkowe treści na stronę o zróżnicowanej tematyce.
Wykorzystaj narzędzia do badania słów kluczowych
Pomocne mogą okazać się także narzędzia, takie jak planer słów kluczowych Google Keyword Planner, SEMrush, Ahrefs czy Ubersuggest, które pomagają w analizie popularności i konkurencyjności poszczególnych słów kluczowych.
Analizuj konkurencję
Sprawdź, jakie słowa kluczowe są wykorzystywane przez konkurencję. To może podsunąć Ci potencjalne propozycje. Nie duplikuj jeden to jeden fraz zawartych na stronach innych firm – wybierz jedynie pojedyncze słowa kluczowe.
Uwzględnij długi ogon (long tail)
Oprócz popularnych słów kluczowych zwróć uwagę na długi ogon (słowa kluczowe long tail) – czyli bardziej szczegółowe i mniej konkurencyjne frazy. Często przynoszą one bardziej precyzyjny ruch. Frazy long tail mogą także znacząco wpłynąć na pozycję Twojej witryny.
Sprawdź trendy i sezonowość
Dobieraj nowe słowa kluczowe, które są aktualne i związane z obecnie panującymi trendami, a także uwzględnij sezonowe zmiany w zapytaniach użytkowników. To bardzo ważne, ponieważ tak jak musisz dodawać nowe treści, musisz także stale szukać słów kluczowych dla strony.
Oceń konkurencyjność słów kluczowych
Konkurencyjne słowa kluczowe to takie, które w dużej mierze mogą być zdominowane przez firmy lub strony o silnym autorytecie. Postaraj się znaleźć balans między konkurencyjnymi a bardziej niszowymi frazami.
Twórz naturalne treści
Gdy masz listę słów kluczowych, integruj je w sposób naturalny w treści. Unikaj nadmiernego nasycania tekstu słowami kluczowymi, co może zaszkodzić czytelności i wartości treści. Czasami liczba słów kluczowych jest mniej istotna, niż ich jakość – pamiętaj o tym!
Monitoruj i dostosowuj
Analizuj wyniki swoich działań. Określ parametry słów kluczowych, które Cię interesują. Pamiętaj, żeby zwracać również uwagę na frazy wybierane przez konkurencyjne firmy. Jeśli pewne słowa kluczowe przynoszą lepsze rezultaty niż inne, dostosuj swoją strategię.
Co więcej, pamiętaj, że istnieją narzędzia do szukania słów kluczowych, takie jak np. Senuto, dzięki którym możesz analizować frazy kluczowe, weryfikować decyzje konkurencji i korzystać z bazy słów kluczowych dopasowanych do tematyki Twojej strony internetowej.
Są różne rodzaje słów kluczowych, między innymi słowa kluczowe związane z branżą, czyli branżowe, słowa główne, czy chociażby słowo kluczowe w formie pytania. Dobrze dobrane słowa kluczowe są niezwykle istotne – odpowiednia selekcja słów kluczowych da Ci pewność, że Twój zestaw fraz jest dopasowany do profilu witryny.
Ile słów kluczowych zamieszczać na stronie?
Umieszczenie słów kluczowych na stronie duże znaczenie. Dlaczego? Zacznijmy od tego, że wyszukiwarki internetowe, takie jak Google, wykorzystują te słowa kluczowe do indeksowania i rozpoznawania treści na stronach internetowych. Odpowiednia ilość i odpowiednie umiejscowienie ich w treści może wpłynąć na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, co z kolei ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia widoczności witryny.
Nadmierna ilość słów kluczowych, zwana jako „keyword stuffing”, może zostać zinterpretowana negatywnie przez algorytmy wyszukiwarek i prowadzić do obniżenia pozycji strony. Powinieneś umieszczać słowa kluczowe w treści, ale musisz robić to z głową. Dlatego właśnie aż tak istotne jest, aby słowa kluczowe były naturalnie wkomponowane w treść.
Kanibalizacja słów kluczowych – co to jest?
Jak używać słów kluczowych na stronie, aby uniknąć kanibalizacji treści? Kanibalizacja słów kluczowych to sytuacja, w której różne strony lub treści na danej stronie internetowej konkurują ze sobą o tę samą frazę, lub zestaw podobnych słów kluczowych. W rezultacie mogą się wzajemnie osłabiać, prowadząc do obniżenia ogólnej widoczności witryny w wynikach wyszukiwania.
Jak się domyślasz, to niepożądane zjawisko, ponieważ skupienie na jednym konkretnym słowie kluczowym na wielu stronach może rozproszyć siłę rankingową i wpłynąć negatywnie na pozycje w wyszukiwarkach. Właściwa optymalizacja i planowanie słów kluczowych pomaga unikać kanibalizacji treści i utrzymać spójność oraz skuteczność strategii SEO.
Jaka przyszłość czeka SEO?
Na pewno możemy powiedzieć, że słowa kluczowe nie znikną w najbliższej przyszłości. Ale nie pomylimy się, gdy powiemy, że sprawy nie wyglądają dobrze dla zwolenników „starego” SEO.
Istnieje oczywiście prawdopodobieństwo, że SEO w końcu zniknie. Jest całkiem możliwe, że któregoś dnia wyszukiwarka semantyczna będzie na tyle potężna, że nawet kompletny ignorant niewrażliwy na słowa kluczowe będzie w stanie utrzymać swoją stronę na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Świat idzie do przodu, a już Google zmienia się bardzo dynamicznie – już nie tylko jako wyszukiwarka. Marketingowcy uzależnieni od słów kluczowych powinni zacząć się uczyć innych metod poprawy SEO.
Nie rozumiem:
“W rzeczywistości twoja kawa jest przystępna cenowo, więc biorąc pod uwagę swoje wydatki, możesz narzucić wyższą marżę. Potem wystarczy zrobić cennik i mieć nadzieję, że klienci sami ocenią atrakcyjność cen.”
i niby z czego google wywnioskuje / powiąże tą stronę z frazą niedroga kawa ?
Dokładnie dzięki aktualizacji o nazwie Hummingbird i wyszukiwaniu semantycznemu :)
On-Site SEO oparte na optymalizacji pod słowa po prostu się zmieni. Na pewno nie zniknie, bo już wielokrotnie było to wróżone i nic z tego. Druga kwestia to Off-Site SEO – tutaj na przestrzeni ostatnich 2 lat zmiany są ogromne, ale tak samo jak z On-Site jest to raczej ewolucja w nowym kierunku jak chociażby content marketing.