Jak opracować plan działania w e-commerce na nowe czasy?

1
1160

Zakupy w Internecie są szybkie i wygodne, o czym z pewnością wiedzą stali bywalcy sieci. Przekonują się o tym również osoby, które wcześniej nie korzystały z e-sklepów. Zakupy online nie wymagają wyjścia  z domu, co w obliczu obecnej sytuacji jest wyjątkowo istotne dla konsumentów. To już nie tylko opcja, a często konieczność. Wiele sklepów stacjonarnych zmienia swoja strategię i przenosi sprzedaż do sieci. Czy sprzedaż online to szansa? Jak dotrzeć do klientów w Internecie? Sprawdź wskazówki.

Jak zmienią się nawyki i zachowania zakupowe?

Ostatnie wydarzenia postawiły branżę e-commerce przed wyzwaniem. To wyzwania związane zarówno z zapewnieniem dostępności towarów, jak i sprawnym ich dostarczeniem. Coraz więcej osób korzysta z e-sklepów. Zmieniły się codzienne nawyki i zachowania zakupowe.

Przekonujemy się o tym na co dzień z własnego doświadczenia, a fakt ten potwierdzają badania. Jak wynika z raportu „e-Commerce w czasie kryzysu 2020” zrealizowanego 19-23 marca 2020 roku na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej, wpływ na zwiększone zakupy online miały trzy czynniki:

  • niepokój w związku z koronawirusem
  • działania prewencyjne
  • bezpieczeństwo zakupów online

Warto podkreślić, że 49% badanych zrobiło zapasy na okoliczność kwarantanny, a wśród osób, które zrobiły zapasy online, aż 70% uważa, że e-zakupy są bezpieczniejsze. Klientami są zarówno mieszkańcy większych, jak mniejszych miast[1]. Bez wątpienia kwestia bezpieczeństwa zakupów online jest tu kluczowa.

Jak zmienia się e-commerce w obliczu nowej sytuacji?

Rynek sprzedaży online reaguje na zmiany i wiele osób widzi w nim potencjał. Coraz więcej firm decyduje się na założenie e-sklepu. Potwierdzają to dane zebrane na platformie sklepów internetowych Shoper – zainteresowanie otwarciem sklepu internetowego w marcu 2020 wzrosło o połowę w porównaniu z rokiem ubiegłym.

W szczególności dotyczy to takich branż jak książki i multimedia, branża spożywcza, upominkowa, zdrowie i uroda oraz dom i ogród[2]. Okazuje się, że zainteresowanie nie maleje z kolejnym miesiącem. Ruch w sklepach był o 30% większych w pierwszej połowie kwietnia 2020 roku w porównaniu z „Czarnym Tygodniem” w listopadzie 2019[3].

Czy jednak ta tendencja się utrzyma? Osoby, które raz spróbują zakupów online, prawdopodobnie chętnie skorzystają z tej formy w przyszłości. Szczególnie, jeśli cały proces przebiegnie sprawie i bezproblemowo. Tak ważne jest więc zachowanie wysokich standardów obsługi ze strony sklepów internetowych, zarówno na poziomie łatwego poruszania się po stronie, jak i finalizacji transakcji oraz dostarczenia przesyłki. Zastanawiasz się, jak to osiągnąć? Jak zachęcić klientów do odwiedzenia i zrobienia zakupów właśnie w Twoim e-sklepie?

Przeczytaj również:  Branding – co to jest i z czego się składa?

Zadbaj o poprawne opisy, czyli jak przygotować content dla e-sklepu

Jak wynika z raportu „e-Commerce w czasie kryzysu 2020”, aż 56% internautów ma zastrzeżenia do opisów produktów, które często wprowadzają w błąd i nie są dobrze przygotowane do obecnej sytuacji[4]. Pamiętaj, że jedną z głównych funkcji teksów w sklepach internetowych jest funkcja informacyjna. Zadbaj więc o rzetelne opisy. Wprowadzanie w błąd  to pierwszy krok to porzucenia koszyka przez użytkownika.

Na co jeszcze trzeba zwrócić uwagę, pisząc treści sprzedażowe? Kolejną ważną funkcją tekstów w e-sklepach jest zachęcanie do zakupu. Teksty powinny być nie tylko poprawne merytorycznie, ale również atrakcyjne. W gąszczu ofert klient może się zgubić, więc musisz zwrócić na siebie uwagę. Nie mniej ważnym zadaniem contentu jest pozycjonowanie Twojego e-sklepu.

Jak pisać teksty sprzedażowe do sklepu internetowego?

Oto kilka wskazówek:

Pisz do konkretnego odbiorcy – dopasuj język i styl do grupy docelowej. Inaczej będzie wyglądać opis dla młodszych, inaczej dla starszych. W innym stylu będą wyglądać opisy kosmetyków dedykowane dla kobiet dbających o urodę, a w innym opisy w sklepie motoryzacyjnym.

Pisz konkretnie – teksty powinny być pisane jasnym, zrozumiałym językiem, zwięźle i rzeczowo. Długie nic niewnoszące wywody to raczej zły pomysł. Postaw na listy, wypunktowania. Skup się na zaletach produktu i na tym, w jaki sposób odpowiada na potrzeby klienta.

Pisz przejrzyście i poprawnie – chodzi tu zarówno o poprawne formatowanie, jak i przestrzeganie zasad ortografii i interpunkcji. Takie teksty czyta się łatwiej i są przyjemne dla oka.

Stosuj CTA – czyli zwroty Call-To-Action, wzywające do działania. Powinny to być jasne komunikaty, tak by odbiorca nie zastanawiał się nawet przez chwilę.

Odwołuj się do emocji – oddziałuj na uczucia i zmysły. By dotrzeć do wyobraźni, odwołuj się do konkretnych korzyści i wartości, np. bezpieczeństwa, wygody użytkowania itd. Dziś, jak nigdy wcześniej, klienci potrzebują wsparcia. Nie wykorzystuj jednak obecnej sytuacji do promocji. Odbiorcy od razu wyczują fałsz.

Przeczytaj również:  Konkurencja cenowa i pozacenowa - czym się różnią?

Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>

Jak zoptymalizować content pod SEO?

Oto kilka wskazówek, które warto wprowadzić, by zadbać o lepszą pozycję Twojego sklepu internetowego:

Przygotuj frazy kluczowe – słowa kluczowe to podstawa, umieszczaj je w opisach, a także odpowiadaj na najczęściej zadawane pytania przez użytkowników. Możesz wykorzystać zarówno bezpłatne jak i płatne narzędzia, np. Google Keyword Planer, Answerthepublic, Senuto.

Pisz dla użytkownika – nie dla robotów Google. Stosuj frazy kluczowe umiejętnie i logicznie. Unikaj przesady, Google nadmierne umieszczanie wielu słów kluczowych uznaje za spam.

Wyeliminuj kopie treści – Google nie lubi kopiowania, więc jeśli nie będziesz tworzyć oryginalnych tekstów, nie licz na wysoką pozycję w wyszukiwarce.

Stosuj nagłówki – a także wytłuszczenia i wypunktowania.

Zadbaj o poprawne metadane – zarówno tytuły, jak i opisy.

Trzymaj się odpowiedniej długości – opisy produktów powinny mieć do 500 znaków.

Stosuj linkowanie wewnętrzne – linkuj produkty do kategorii i podkategorii.

Jak powinna wyglądać karta produktu?

Na stronie Twojego sklepu ważne są opisy produktów oraz kategorii. To istotne elementy zarówno dla użytkownika, dla którego liczą się atrakcyjne i przystępne teksty, jak i dla pozycjonowania strony, która dzięki odpowiednim zabiegom będzie lepiej widoczna w wyszukiwarce.

Opis jest głównym elementem karty produktu. Tak jak pozostałe treści powinien być napisany z myślą o użytkowniku, powinien być unikalny oraz wyczerpujący, zawierać słowa kluczowe. Bardzo ważne, by wszystkie opisy na stronie były napisane spójnie, czyli w jednym stylu i układzie.

Pozostałe elementy, które powinny znaleźć się na karcie produktu, to:

  • nazwa produktu – zawierająca frazy kluczowe i inne istotne informacje, np. o promocjach
  • cena – zadbaj, by zawsze była aktualna
  • zdjęcie – powinno być wysokiej jakości i dobrze prezentować wszystkie ważne cechy produktu
  • informacja o dostępności – nie wprowadzaj użytkowników w błąd i na bieżąco aktualizuj stan dostępnych towarów
  • zwrot CTA – czyli proste wezwanie do działania, np.: „kup”, „dodaj do koszyka”
Przeczytaj również:  5 sposobów na zaplanowanie skutecznej kampanii reklamowej

Pozostałe elementy, które mogą ułatwić proces zakupowy lub zachęcić do skorzystania z innych ofert to, np. lista produktów powiązanych, opinie, informacje o dostawie czy formularz kontaktowy, który umożliwi Ci szybką odpowiedź na wątpliwości i pytania klienta.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Czas epidemii to czas próby dla e-commerce. Wiesz już, jak przygotować angażujące teksty sprzedażowe zgodne z wytycznymi SEO na stronę Twojego sklepu. Oprócz tego pamiętaj o kilku zasadach:

Informuj o dostępności i cenach – w badaniu „e-Commerce w czasie kryzysu 2020” aż 59% osób wskazało, że nie mogło dokonać zakupów ze względu na braki produktowe, a 31% zauważyło ponadprzeciętny wzrost cen[5]. Nie dopuść do takich sytuacji. Zadbaj o logistykę, pełen asortyment oraz stałe ceny. Informuj na bieżąco o dostępności produktów lub ewentualnych zmianach w cenniku. Wydłużone terminy dostaw mogą odstraszyć, dlatego należy reagować na bieżąco.

Postaw na bezpieczeństwo i higienę dostaw – dziś tak bardzo liczy się bezpieczeństwo i ochrona zdrowia. Niezbędne jest prowadzenie działań profilaktycznych związanych z realizacją zamówień. Informuj klientów, że zapewniasz, dostawy bezkontaktowe, a dostawcy oraz kierowcy są wyposażeni w niezbędne środki dezynfekcji i ochrony.

Zapewnij wygodną finalizację zamówienia – zadbaj, by realizowanie zamówień było szybkie i bezpieczne. Zapewnij różne metody płatności, zarówno standardowe, jak i szybkie przelewy czy możliwości skorzystania z rat online.

Zadbaj o opinie – klienci często kierują się recenzjami. Bądź aktywny w mediach społecznościowych. Angażuj obserwujących do komentowania i zachęcaj do pozostawiania opinii.

Źródła:

[1] https://eizba.pl/raport-e-izby-e-commerce-w-czasie-kryzysu-2020/

[2] https://www.shoper.pl/blog/handel-vs-koronawirus-jak-sprzedaz-przeniosla-sie-do-internetu/

[3] https://www.shoper.pl/blog/black-friday-rekordowa-sprzedaz-byla-juz-w-kwietniu/

[4] https://eizba.pl/raport-e-izby-e-commerce-w-czasie-kryzysu-2020/

[5]  https://eizba.pl/raport-e-izby-e-commerce-w-czasie-kryzysu-2020/

Nowe wezwanie do działania
Rate this post

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here