Na naszym blogu wielokrotnie zwracaliśmy uwagę, jak ważne na stronie są wypełniające ją treści.
Co jeszcze można n a p i s a ć, żeby nasza strona była jak najbardziej widoczna w SERP?
Title i Description – z czym to się je?
Tak jak umiejętne dodanie soli i pieprzu może wydobyć smak potrawy, tak metatagi title i description mogą pomóc zdefiniować poszczególne zakładki naszej strony i wydobyć z nich to, co najważniejsze. Mimo, że nie są tak widoczne, jak np. nagłówki. Gdzie więc ich szukać?
W kodzie strony znajdują się w sekcji Head odpowiednio pomiędzy znacznikami
Tag title jest także widoczny w górnym pasku każdej otwartej zakładki.
Czemu służą? Title i description mają za zadanie w ograniczonej liczbie znaków podsumować to, co znajduje się na danej podstronie. Skoro dysponujemy ograniczoną liczbą znaków – warto dobrze ją wykorzystać!
Jak zrobić to dobrze – krótki poradnik dla początkujących
Przede wszystkim pamiętaj – to naprawdę proste :)
- Ile mamy miejsca? W tej chwili optymalną długością title jest nadal maksymalnie 60 znaków (ze spacjami), natomiast description – 150-160.
- Zarówno title, jak i description powinny po prostu krótko zatytułować i opisać daną podstronę. Jednak title w rodzaju „Strona główna” czy „O firmie” dalekie są od ideału, ponieważ…
- Te metatagi to idealne miejsce do umieszczenia ważnych dla nas fraz kluczowych. Trzeba pamiętać tylko o zasadzie, by nie były to słowa przypadkowe, a starannie dobrane do danej zakładki. Gdy przygotowujemy title i description do poszczególnych produktów lub usług sprawa jest zazwyczaj prosta – najważniejszą frazą dla danego produktu lub usługi jest oczywiście ich nazwa. Co w takim razie ze stroną główną, zakładką o firmie, kontaktem? Wybierz frazę, która łączy się z Twoją działalnością i często pojawia się na danej zakładce. W ten sposób każda zakładka będzie maksymalnie spójna, a tym samym – dobrze zoptymalizowana pod konkretną frazę.
- Nie przesadzaj z ilością fraz – jak zawsze w SEO – za dużo fraz to niezdrowo i zamiast apetycznych metatagów możemy upichcić spam.
- Pamiętaj o brandzie – nazwę firmy warto dodawać przede wszystkim w title.
- Działasz lokalnie? W odpowiednich miejscach umieść nazwę miejscowości lub województwo (np. w metatagach na stronie głównej czy w kontakcie).
- Kolejność ma znaczenie – title zaczynaj zawsze od najważniejszej dla danej zakładki frazy kluczowej, potem możesz umieścić nazwę swojej firmy czy miejscowość. A jeśli starczy miejsca – nawet jakiś ładny epitet (najlepiej, najtaniej, najszybciej – wiadomo J)
- Warto przygotować unikalne zestawy title i description dla wszystkich zakładek Twojej strony – wtedy zadziałają najlepiej, bo jak wiadomo – Google nie lubi duplikatów.
Metatagi to nadal bardzo ważny element, który może mieć duże znaczenie, jeśli chodzi o widoczność strony. Dlatego warto poświęcić odpowiednią ilość czasu, by metatagi dobrze zoptymalizować. Do dzieła!
Warto również dodać, że description ma również funkcję “doprecyzowującą” – czasem w stosunkowo krótkim title mieszczą się wszystkie kluczowe informacje o podstronie i związanej z nią ofercie. W takiej sytuacji możemy doprezycować to w description, aby uniknąć nietrafnych wejść na stronę, które psują nam współczynniki jakościowe.
W mojej ocenie tytuł i opis każdej indywidualnej podstrony www mają jedno z kluczowych znaczeń dla pozycji na daną frazę.
Dobry i prosty artykuł. Dobrze, że autorka zauważyła, że kolejność ma znaczenie. Jest to aspekt który często umyka i wiele stron z generowanych wtyczek lub modułów ma wszystkie meta, title itd ale i na stronie i w kodzie znajdują się nie na samej górze tylko sporo niżej.
Title – czynnik rankingowy
Descripiton – nie jest czynnikiem rankingowym, ale ma duży wpływ na CTR :)