Zależy Ci na niskich kosztach i szybkich efektach promocyjnych, ale nie wiesz jak skutecznie zachęcić użytkownika do aktywności poprzez wysyłane wiadomości? E-mail marketing to dziś już nie tylko przesyłanie komunikatów do bazy mailingowej, ale sztuka prowadzenia komunikacji, której celem jest zamiana odbiorcy w aktywnego użytkownika marki i oferty. Aby przekonać się, czy Twoje wysiłki przynoszą oczekiwane rezultaty, musisz mierzyć konwersję. Dziś omówimy strategie, które pozwolą Ci zwiększyć skuteczność mailingu i usprawnić proces pozyskiwania leadów. Zapraszamy do lektury!
Definicja konwersji, czyli czym jest skuteczny e-mail marketing?
Choć mogłoby się wydawać, że e-mail marketing w ostatnich latach stracił na znaczeniu, to nadal uznawany jest za jedną z najskuteczniejszych metod reklamy online. Nic więc dziwnego, że jego popularność wśród przedsiębiorców rośnie, a na skrzynki pocztowe internautów codziennie dociera coraz więcej wiadomości.
Niestety, wraz ze wzrostem liczby przesyłanych komunikatów, coraz trudniej przygotować dobry mailing, który wzbudzi zainteresowanie potencjalnego odbiorcy. Kampanie, które nie są odpowiednio przygotowane, mogą nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Aby możliwie jak najlepiej wykorzystać potencjał komunikacji e-mailowej, należy wiedzieć, czym jest współczynnik konwersji – to właśnie on może zadecydować bowiem o ostatecznej efektywności newslettera czy cold mailingu.
Definicja konwersji opisuje sytuację, w której odbiorca wiadomości realizuje cele założone przez nadawcę. Tego rodzaju działania mogą być różnorodne, w zależności od potrzeb i strategii firmy. Kluczowym elementem procesu jest więc przekształcenie subskrybenta w skutecznie działającego klienta lub użytkownika. Warto w tym miejscu zauważyć, że wskaźnik konwersji nie zawsze musi być związany z bezpośrednią sprzedażą. Może również dotyczyć innych działań, które mają za zadanie zbudowanie relacji, zwiększenie zaangażowania czy pozyskanie potencjalnych konsumentów.
Cele konwersji w kampanii mailingowej
Wiesz już, że konwersja przez e-mail odnosi się do procesu, w którym odbiorca wiadomości podejmuje określone działanie będące celem danej kampanii marketingowej. Najczęściej takim celem jest:
- zapisanie się na newsletter lub listę mailingową – internauta decyduje się na regularne otrzymywanie informacji od nadawcy, co pozwala na budowanie długotrwałej relacji;
- dokonanie zakupu – odbiorca, zachęcony promocją lub ofertą specjalną, dokonuje zakupu produktu lub usługi;
- kliknięcie linku do materiału – odbiorca zainteresowany tematem wiadomości przechodzi na stronę internetową, aby dowiedzieć się więcej;
- wypełnienie formularza czy ankiety – wykorzystując mailing reklamowy, nadawca skłania subskrybenta do pozostawienia leada (danych kontaktowych od osoby zainteresowanej produktem lub usługą).
Jakie są rodzaje konwersji?
W zależności od celów biznesowych warto monitorować i analizować różne typy konwersji, aby zoptymalizować strategię e-mail marketingu i osiągać lepsze wyniki. Oto podział, który wyróżniamy ze względu na cel.
- Konwersja otwarcia mailingów (wskaźnik Open Rate): jest to procent odbiorców, którzy otworzyli e-mail. Współczynnik dostarcza informacji o tym, czy temat wiadomości oraz nadawca są atrakcyjne dla subskrybentów i skłaniają ich do zapoznania się z treścią.
- Konwersja kliknięć: ten rodzaj konwersji odnosi się do liczby osób, które kliknęły linki zawarte w wiadomości. Wskaźnik ten umożliwia przeanalizowanie, czy treść mailingu oraz jej układ są interesujące dla odbiorców i prowadzą do interakcji z zamieszczonymi odnośnikami.
- Konwersja na stronie docelowej: jest to procent użytkowników, którzy po kliknięciu linka w e-mailu, wykonali określone działanie na stronie docelowej, np. wypełnili formularz kontaktowy, dokonali zakupu lub zapisali się do listy mailingowej. Ten wskaźnik pozwala ocenić skuteczność komunikatów oraz dopasowanie oferty do oczekiwań odbiorców.
- Konwersja rejestracji: dotyczy sytuacji, gdy odbiorca e-maila zdecyduje się na założenie konta, zapisanie się do newslettera lub podjęcie innej formy długoterminowej współpracy. Wskaźnik ten określa, czy kampania przyczynia się do budowania bazy mailingowej oraz pozyskiwania stałych klientów.
W kampanii e-mail marketingu możemy również wyróżnić podział na mikro konwersje (otwarcie wiadomości, pobranie załącznika) oraz te makro (zapisanie się na wydarzenie) oraz pośrednie (więcej wizyt na stronie internetowej).
Jak zwiększyć skuteczność mailingu i efektywność newslettera? Skuteczna optymalizacja konwersji
Wiesz już całkiem sporo o tym, czym jest wskaźnik konwersji w kampanii e-mail marketingu. Nadal nie odpowiedzieliśmy jednak na kilka ważnych pytań. Jakie sposoby wykorzystać do pozyskiwania leadów z wysyłanych wiadomości. Jak podnieść skuteczność cold mailingu? W jaki sposób poprawić efektywność newslettera? Wskazówki i sprawdzone strategie znajdziesz poniżej.
Segmentacja grupy odbiorców i personalizacja kluczem do sukcesu
Wybór odpowiedniej grupy docelowej to bardzo istotny element każdej kampanii e-mailingowej. Mając w swojej ofercie określony produkt, musimy ustalić, do kogo kierujemy komunikat oraz to, kto może być potencjalnie zainteresowany naszą ofertą. Jeśli Twoja baza mailingowa zawiera wiele kontaktów, to wysyłka takich samych treści do wszystkich adresów, może nie przynieść oczekiwanych rezultatów, a często jedynie wzrost kosztów.
Segmentacja odbiorców polega na podziale listy mailingowej na mniejsze grupy docelowe, które mają wspólne cechy, takie jak wiek, zainteresowania czy historia zakupów. Dzięki temu można zadbać o dopasowanie treści do potrzeb i oczekiwań konkretnych odbiorców, co zwiększa szanse na skuteczną komunikację i choćby mikrokonwersję.
Personalizacja komunikatów oraz wiadomości kierowane do odpowiedniej grupy odbiorców, zwykle zwiększają efektywność e-mail marketingu, co może mieć bezpośredni wpływ na efekt sprzedażowy całej akcji.
Efekty e-mail marketingu a czas wysyłki
Personalizacja komunikatów, dopasowanie treści i co dalej? Nadal nie wiesz, jak poprawić konwersję? Zacznij od ustalenia terminu wysyłki e-mail marketingu. Właściwy czas udostępniania wiadomości ma bardzo duży wpływ na skuteczność całej akcji.
Jeśli wyślesz kampanię o niewłaściwej porze, może okazać się, że odbiorcy wcale nie odczytają wiadomości. Jak wynika z naszego doświadczenia, monitorowanie konwersji i analiza statystyk przeprowadzonych kampanii pozwala zauważyć, że istnieje istotna różnica między aktywnością klientów biznesowych i indywidualnych.
W przypadku B2B zaleca się wysyłki w dniach roboczych, w godzinach porannych. Sprawdzonym rozwiązaniem jest emisja kampanii we wtorek, ponieważ w poniedziałki (po weekendzie) skrzynki pocztowe często potrafią być przepełnione korespondencją. Natomiast w przypadku klientów indywidualnych, dobrym terminem na wysyłkę jest również weekend czy późniejsze godziny w ciągu tygodnia, kiedy odbiorcy z listy mailingowej mają więcej czasu na odbiór e-maili.
Pamiętajmy, że są to jednak tylko ogólnie przyjęte praktyki i często okazuje się, że przełamanie tych zasad i wysyłka o nietypowej porze przyniesie znacznie lepsze rezultaty. Choćby dlatego warto testować wysyłkę o różnych porach dnia i analizować wskaźnik konwersji, aby opracować optymalną strategię e-mail marketingu.
Większa konwersja poprzez wyższy współczynnik otwarcia mailingów
Na Twoje działania e-mail marketingowe wpływają również nadawca i temat wiadomości. Warto poświęcić więcej czasu na opracowanie tych elementów, jeśli chcesz uniknąć usunięcia maila przez adresatów jeszcze przed jego odczytaniem.
Za najefektywniejsze rozwiązanie, pozwalające zwiększyć konwersję, uważa się personalizację poprzez wpisanie w pole nadawcy imienia, nazwiska lub nazwy firmy. Tak skonstruowany nadawca daje odbiorcy poczucie, że wiadomość nie jest wygenerowana automatycznie, nikt przecież nie lubi korespondować z robotem.
Natomiast tworząc samodzielnie temat, warto postarać się, aby był krótki, interesujący i przede wszystkim zachęcający odbiorcę do otwarcia i przeczytania całości. Trzeba pamiętać również, że tytuł powinien bezwzględnie nawiązywać do treści mailingu, w przeciwnym razie wprowadzony w błąd odbiorca może oznaczyć wiadomość jako SPAM, a tego należy unikać.
Im wyższy wskaźnik Open Rate, tym rośnie również szansa na poprawę konwersji.
Zobacz, jak zwiększyć dotarcie e-maili do odbiorcy, poznaj skuteczny e-mail marketing.
Poprawa konwersji dzięki atrakcyjnej treści
Zastanawiasz się, od czego jeszcze zależy konwersja mailingu? Kolejnym ważnym aspektem skutecznej wiadomości jest kreacja, którą zobaczy kontakt z listy mailingowej. Licznie prowadzone badania wskazują, że odbiorcy e-maili poświęcają zaledwie kilka sekund na zapoznanie się z treścią wiadomości. W związku z powyższym każdy komunikat powinien być czytelny, w miarę krótki i wzbudzający zainteresowanie potencjalnego klienta i przede wszystkim prowokujący go do kliknięcia i przejścia na stronę docelową, na której znajdzie więcej informacji na temat oferty. Tylko w taki sposób można zwiększyć efektywność e-mail marketingu.
Bardzo ważne jest, aby kreacja nawiązywała do tematu maila, a strona docelowa była rozwinięciem kreacji. Nic bardziej nie denerwuje odbiorców niż mylące komunikaty. Uważajmy też, aby nie przesadzać z rozmiarami! Wiadomość powinna mieścić się na ekranie każdego urządzenia, dlatego zadbaj o responsywność.
Pamiętaj o zastosowaniu CTA, czyli przycisków Call To Action, aby poprawić współczynnik konwersji.
Sposoby mierzenia skuteczności działań e-mail marketingowych
Chcesz zwiększyć liczbę konwersji? Analiza wyników kampanii to bardzo istotny element, który należy wykonać po każdej przeprowadzonej wysyłce. Raport, który otrzymasz po zrealizowanej emisji, to bogate źródło informacji. Uzyskane parametry pozwolą określić przede wszystkim czy kampania przyniosła oczekiwany rezultat oraz które elementy były właściwie przygotowane.
Do optymalizacji współczynnika konwersji możesz wykorzystać wskaźniki, które należy poprawić przed kolejną wysyłką. Często zalecane jest również przeprowadzenie testu A/B na mniejszej grupie odbiorców tak, by na podstawie otrzymanych wyników, zmodyfikować i zoptymalizować treść mailingu przed finalną wysyłką.
Szybkie sposoby na zwiększenie współczynnika konwersji – podsumowanie
Kampania e-mail marketingowa to złożony proces, niemniej przestrzegając powyższych zasad, można liczyć na wysoką efektywność emisji i uzyskanie określonego celu.
Mając na uwadze wzrost współczynnika konwersji, musisz przede wszystkim uwzględniać oczekiwania odbiorcy zapisującego się na listę mailingową. Warto również testować kilka rozwiązań i na bieżąco analizować otrzymane wyniki, a wnioski wykorzystywać do planowania kolejnej wysyłki. Należy ponadto zoptymalizować niemal każdy element związany z kampanią.
Jeśli nie posiadasz odpowiednich narzędzi, brak Ci doświadczenia lub po prostu nie masz czasu, aby zająć się optymalizacją konwersji, to możesz automatyzować maile lub zlecić e-mail marketing specjalistom, którzy mają doświadczenie w tym zakresie i potrafią stworzyć skuteczne narzędzie sprzedażowe dla Twojej firmy.