Pisaliśmy ostatnio, że TikTok zmaga się z tymi samymi problemami, z którymi mierzą się inne Social Media. Niestosowne treści, łatwy dostęp do treści nieodpowiednich dla dzieci czy przetwarzanie danych o użytkownikach – które na TikToku dotyczą nieletnich – tym bardziej budzą niepokój. Czy sposoby, które podejmuje Bytedance (czyli właściciel TikToka), by sobie z tymi problemami poradzić, faktycznie odbiegają od tych podjętych przez innych gigantów Social Media, czy raczej TikTok ma czarny PR wśród grupy wiekowej 30+? O tym w dzisiejszym artykule!
Walka z niewłaściwymi treściami
Na TikToku niestosowne treści usuwane są na dwa sposoby: w sposób zautomatyzowany (jeśli na filmie wykryty jest np. nóż lub nagość – film w ogóle nie zostaje opublikowany) oraz w sposób ręczny – na podstawie zgłoszenia. Takie same procedury panują na Facebooku czy Instagramie, więc tu TikTok nie odbiega od standardów analogicznych aplikacji. Problemy pojawiają się, jeśli treści nadawane są podczas live’a – na przykład w formie nawoływania do agresji albo treści o charakterze seksualnym. Tutaj usunięcie czy zablokowanie takiej transmisji jest możliwe dopiero wtedy, kiedy ktoś i ją zgłosi – jeśli nie, może przejść niezauważona nad automatycznymi algorytmami. Z tymi samymi problemami mierzy się obecnie YouTube, Facebook oraz Instagram.
Młodzi użytkownicy TikToka
Dlaczego nieodpowiednie treści na TikToku tak nas rażą, nawet bardziej niż te na Facebooku czy YouTube? Odpowiedź tkwi w przekroju demograficznym użytkowników TikToka. TikTok należy do młodych, bo największa grupę jego użytkowników stanowią osoby poniżej 25 roku życia. To się zmienia, bo z każdym dniem także pozostałe grupy wiekowe dołączają do tej sieci społecznościowej, ale dzieje się to stopniowo i wymaga czasu.
Przypomina to trochę sytuację w Polsce z 2008 roku, kiedy ówcześni rodzice nastolatków nie mogli pojąć, jak ich pociechy umawiają się na spotkania za pomocą Facebooka, lub mają na nim kilkuset znajomych. Ta bariera pokoleniowa dzisiejszym rodzicom TikTokerów nie pozwala zrozumieć, jak można angażować się w Duety, Trendy, kilkusekundowe filmy rozrywkowe, czy podejmować i nagrywać dziwne wyzwania.
TikTok miał 500 milionów aktywnych użytkowników dziennie w połowie 2018 roku,
z czego 41% to osoby z grupy wiekowej 16-24.
Kontrowersje i ban w Indiach
Jak podaje się w oficjalnych komunikatach, za niewłaściwe treści na filmach, TikTok został zbanowany w Indiach w kwietniu 2019r. Nieoficjalnie wiadomo, że wpływ na tę decyzję miały względy polityczne. Wybory parlamentarne w Indiach trwały miesiąc – aż do 19 maja 2019, a uprawnionych do głosowania było około 800 milionów ludzi. Przez ten długi czas, wybory były ważnym tematem w mediach – nawiązania do nich pojawiały się więc również wśród filmów użytkowników na TikToku – w różnym kontekście, nie tylko pozytywnym. Czy politykom w decyzji o zbanowaniu TikToka w Indiach przyświecała nie tylko chęć ochrony dzieci przed niewłaściwymi treściami? Niektórzy sugerują, że głównym powodem nałożonego bana była liczba tworzonych przez młodych użytkowników treści w kontekście wyborów – które politycy odebrali jako atak. Ban mógł mocno uderzyć w aplikację. Jeśli przyjrzymy się liczbie pobrań TikToka w pierwszym kwartale 2019 roku – widzimy jaką potęgą jest TikTok w Indiach. Ban został zdjęty, ale podniesienie tematu do rangi politycznej zwróciło uwagę innych państw na temat przetwarzania danych o dzieciach na TikToku. Miejmy nadzieję, że obejmie to też inne aplikacje Social Media i będzie wynikiem troski o transparentność przetwarzania danych, a nie zagrywką polityczną wycelowaną w spółkę z Chin.
Powalająca statystyka TikToka w 2019 roku
Niezależnie od tego – TikTok ma się dobrze, a nawet lepiej niż dobrze. Ciekawe, jakie wnioski wysnulibyśmy, porównując dane z dwóch pierwszych kwartałów 2019, by sprawdzić, jak ban z kwietnia wpłynął na wyniki tej aplikacji. Takich pełnych danych jeszcze nie znamy, ale póki co, według danych z pierwszego kwartału za SensorTower w Q1 2019:
- TikTok jest globalnie trzecią najczęściej pobieraną aplikacją (za Messengerem i WhatsAppem). Wyprzedził zarówno Facebooka jak i Instagrama.
- TikTok jest pierwszą aplikacją według pobrań w AppStore – przed wszystkimi gigantami, takimi jak: YouTube, Instagram, WhatsApp, Messenger, Facebook czy Netflix.
- TikTok jest trzecią aplikacją według pobrań w Google Play – wyprzedza go WhatsApp oraz Messenger, a tuż za nim plasuje się Facebook.
To, że za TikTokiem stoją liczby – już wiemy. Pytanie, czy grupa odbiorców TikToka będzie nadal się rozwijać, a jego potencjał marketingowy zostanie uznany przez marki, czy raczej po dotarciu do ścisłego TOP aplikacji Social Media, jego okres świetności przeminie, jak w przypadku Snapchata? Zobaczymy!
Władza nigdy nie robi nic dla dobra obywateli- to zawsze jest tylko pretekst żeby ludzie pokiwali głowami że tak tak słuszna decyzja. Tutaj blokada polega dokładnie na tym samym.