Jak odzyskać zablokowane konto reklamowe na Facebooku?
Przez
Karolina Roksela
O autorce:
Absolwentka studiów na kierunku Dziennikarstwo i medioznawstwo. Dołączyła do WeNet w 2021 roku. Specjalistka ds. Contentu, która w swojej pracy stara się dostarczać użytkownikom wartościowe treści internetowe.
Działasz w mediach społecznościowych? Musisz więc wiedzieć, że funkcje Twojego profilu – zarówno prywatnego, jak i biznesowego – mogą zostać ograniczone. Zwykle dzieje się to nagle i bez podania konkretnej przyczyny. Okaże się szczególnie kłopotliwe, jeżeli regularnie publikujesz płatne kampanie. Zablokowanie konta reklamowego na Facebooku może się bowiem wiązać z różnymi kłopotami. Jak sobie poradzić z banem? Co należy zrobić w pierwszej kolejności? Jak uniknąć blokady w przyszłości? Na te i inne pytania odpowiadamy w artykule. Przeczytaj i sprawdź!
1. Zablokowane konto na Facebooku – jakie są rodzaje bana?
Prowadzenie firmowego fanpage’a na Facebooku to często nie lada wyzwanie. Po pierwsze dlatego, że musisz nieustanie walczyć o zasięgi oraz uwagę użytkowników. Po drugie z uwagi na fakt, że należy przestrzegać wszelkich wytycznych platformy – szczególnie w przypadku płatnej promocji. W innym wypadku Twoje konto reklamowe może zostać zablokowane!
Musisz wiedzieć, że istnieją różne rodzaje banów na FB. Możesz spotkać się m.in. z:
odrzuconą reklamą w procesie weryfikacji,
blokadą konta reklamowego w Facebook Ads,
odebraniem możliwości tworzenia reklam dla profilu prywatnego.
Mierzysz się obecnie z jednym z powyższych ograniczeń? Nie martw się, jeszcze nie wszystko stracone! Czytaj dalej, a dowiesz się, jakie są sposoby na odzyskanie konta i zdjęcie blokady.
Jeśli aktywnie działasz w Social Mediach, to z pewnością zdajesz sobie sprawę, że system reklamowy Meta pozwala publikować płatne kampanie w różnych formatach oraz kupować powierzchnie reklamowe na takich platformach jak np. Instagram czy komunikator Messenger. Aby jednak stworzona przez Ciebie reklama na Facebooku, mogła wyświetlać się użytkownikom, musi najpierw przejść przez proces weryfikacji.
Oznacza to, że algorytmy platformy (zdecydowanie rzadziej sami pracownicy) sprawdzają, czy przygotowana przez Ciebie kreacja jest zgodna z zasadami zamieszczania reklam. W procesie weryfikacji pod uwagę brane są różne kryteria – celem jest określenie, czy konkretna kampania nie łamie regulaminu. Niestety może się zdarzyć sytuacja, w której Twoja strona docelowa czy kreacja zostaną ocenione negatywnie – wtedy możesz otrzymać tego typu komunikat (patrz przykład).
Co zrobić w przypadku odrzuconej reklamy na FB?
Jeżeli masz pewność, że przygotowana przez Ciebie kreacja nie łamie zasad serwisu, to możesz poprosić o jej ponowną weryfikację. Istnieje szansa, że doszło do błędnej oceny – w końcu nawet algorytm Facebooka może się pomylić. W takim przypadku sprawdzeniem reklamy zapewne zajmie się już osobiście pracownik firmy Meta i zadecyduje, czy może zostać opublikowana na platformie.
Musisz jednak uzbroić się w cierpliwość. Proces ponownej weryfikacji trwa zwykle nieco dłużej – przygotowana przez Ciebie treść sponsorowana może zostać zaakceptowana nawet po kilku dniach i otrzymasz poniższy komunikat.
Gdy odblokowanie reklamy kolejny raz się nie powiedzie, to pozostaje Ci ją edytować. Niezwykle ważne może okazać się wykorzystanie innego słownictwa czy przeredagowanie tekstu postu sponsorowanego.
1.2 Blokada konta reklamowego w Facebook Ads
Odrzucenie pojedynczej reklamy to sytuacja, która powinna martwić, ale można jej dość szybko zaradzić. Niestety inaczej jest w przypadku zablokowania konta reklamowego w Facebook Ads.
O nałożeniu bana może świadczyć na przykład brak możliwości wprowadzania zmian czy opublikowania nowej kampanii reklamowej. Zachowasz przy tym dostęp do raportów i statystyk. Otrzymasz również informację o blokadzie poprzez powiadomienie na Facebooku i za pośrednictwem e-maila.
Wiesz już, że algorytmy badają zachowania reklamodawców i nakładają kary za postępowanie niegodne z regulaminem. Ograniczenie na całe konto może wynikać z następujących błędów:
nieautentycznych i oszukańczych zachowań, które mogą wiązać się z używaniem fikcyjnych profili;
obchodzenie systemów kontrolnych i procesu weryfikacji reklam np. poprzez promocję treści sugerujących negatywną samoocenę;
niestosowanie się do zasad zamieszczania reklam w systemie i powtarzające się blokady;
niebezpieczne powiązania z naruszającymi zasady FB lub podejrzanymi domenami internetowymi.
1.3 Ograniczenie konta reklamowego dla profilu prywatnego
W przypadku tego rodzaju blokady, ograniczeniu ulegają funkcje biznesowe – Twój profil nadal jest widoczny dla znajomych i pozostaje aktywny. Mimo to ban wiąże się z wieloma ograniczeniami – nie możesz np. tworzyć nowych i wyłączyć już opublikowanych kampanii reklamowych. Aby zabezpieczyć się przed przykrymi konsekwencjami, warto więc dodać dostęp do konta w Facebook Ads również innemu użytkownikowi.
Dlaczego to takie ważne? Otóż w przypadku blokady dostępu do produktów reklamowych dla prywatnego profilu dużo trudniej uzyskać pozytywną odpowiedź na odwołanie, które wygląda podobnie, jak w przypadku innych banów. Najczęstszym powodem nakładania takich ograniczeń jest za to notoryczne tworzenie odrzucanych przez system reklam.
2. Jak odzyskać zablokowane konto na FB?
W przypadku odrzucenia pojedynczej reklamy możesz poprosić o ponowną weryfikację. Jeśli zaś chodzi o dwie omówione wyżej blokady, to liczba sposobów na odzyskanie konta reklamowego znaczenie się zwiększa. Sprawdź, co możesz zrobić, jeśli mierzysz się z banem na Facebooku.
2.1 Odwołanie od decyzji
Pierwszym (i zwykle najskuteczniejszym) narzędziem, po jakie warto sięgnąć w przypadku zablokowania konta, jest odwołanie się od decyzji. Może to zrobić tylko administrator w ciągu 30 dni od nałożenia ograniczeń. Aby poprosić o weryfikację konta reklamowego, musisz w Meta Business Suite wybrać zakładkę „Wszystkie narzędzia”, a następnie „Jakość konta”. W części „Konta firmowe” znajdziesz okienko „Co możesz zrobić?”. Tutaj należy kliknąć niebieski przycisk „Poproś o weryfikację”.
Zespół Facebooka zazwyczaj w czasie 5 dni weryfikuje zgłoszenie. Dlatego, jeśli po tym czasie nie możesz odwołać się od decyzji (wspomniany wyżej przycisk jest szary), a konto dalej nie jest aktywne, to Twoje odwołanie została najprawdopodobniej odrzucone. W tym momencie masz dwie opcje – wypróbować kolejne sposoby albo prosić o weryfikację do skutku (w tym celu najpierw wyczyść przeglądarkę z plików cookies lub skorzystaj z okna incognito).
2.2 Kontakt z supportem Facebooka
Kolejnym krokiem, na jaki możesz się zdecydować, aby odzyskać zablokowane konto reklamowe, to podjęcie kontaktu z supportem Facebooka. Od razu zaznaczamy, że musisz się w tym przypadku uzbroić w cierpliwość – opcja ta nie zawsze może być dostępna od razu ze względu na dużą liczbę zgłoszeń.
W tym celu odwiedź centrum pomocy dla firm. Następnie w sekcji dodatkowa pomoc kliknij przycisk „Skontaktuj się z działem pomocy ds. reklam”. Na wyświetlonej liście musisz wybrać ograniczone konto reklamowe i przejść dalej. W tym miejscu należy wskazać rodzaj problemu, z którym się mierzymy – w tym przypadku będzie to „Moje konto reklamowe zostało zablokowane”. W kolejnym kroku pozostanie wypełnienie danych kontaktowych i krótkie opisanie problemu. Po kliknięciu „Rozpocznij czat” formularz przeniesie Cię do Messengera. Tam skontaktuje się z Tobą osoba z supportu.
Po rozmowie sprawa zostanie najprawdopodobniej przeniesiona do odpowiedniego działu i nastąpi ponowne rozpatrzenie sprawy. Niestety takie rozwiązanie tylko w niektórych przypadkach okazuje się skuteczne.
2.3 Zgłoszenie za pomocą konta prywatnego
Gdy inne sposoby zawiodą, możesz zgłosić problem za pomocą prywatnego profilu.
Wystarczy, że w zakładce „Konto” wybierzesz „Pomoc i wsparcie”, a następnie „Zgłoś problem”. W wyświetlonym okienku kliknij „Wystąpił błąd”. Tutaj musisz zdecydować, czy do zgłoszenia dodasz dzienniki i dane diagnostyczne. W formularzu kontaktowym wybierz kolejno: obszar „Reklamy” – temat „Problemy z kontem”– szczegółowy temat „Nie można uzyskać dostępu do konta reklamowego lub tworzyć reklam”. Na koniec musisz opisać problem – możesz dodać też zdjęcia lub film – i wysłać wiadomość.
2.4 Wniosek do Cyfryzacji KPRM
Potrzebujesz dodatkowej instancji odwoławczej? W przypadku blokady konta na Facebooku lub pojedynczych treści możesz zgłosić się do Cyfryzacji KPRM, która przejęła obowiązki Ministerstwa Cyfryzacji.
Z usługi można skorzystać wyłącznie, gdy najpierw odwołaliśmy się od decyzji poprzez udostępnione przez FB narzędzia, a serwis nie odpowiedział na zgłoszenie w ciągu 72 godzin lub je odrzucił. Taki krok może mieć duże szanse powodzenia. Wszystkie informacje, jak złożyć wniosek znajdziesz pod tym linkiem.
2.5 Założenie nowego konta reklamowego
W ostateczności zawsze możesz zdecydować się na utworzenie nowego konta reklamowego w – ale tylko jeśli wykorzystasz do tego inny profil prywatny. Możesz poprosić w tym celu o pomoc współpracownika albo znajomego lub zająć się tym samodzielnie.
Nie zakładaj konta na fałszywe dane, ponieważ serwis może zweryfikować Twój profil i poprosić o przesłanie zdjęcia dowodu osobistego. Jeżeli zdarzyło Ci się wykonywać taką procedurę wcześniej na zablokowanym koncie, to złóż wniosek o usunięcie pliku w ustawieniach potwierdzania tożsamości. Facebook będzie miał 30 dni, aby zrealizować żądanie. Po tym czasie serwis nie będzie w stanie stwierdzić, że nowe konto jest kopią starego.
3. Jak sobie poradzić z blokadą na Facebooku? Podsumowanie
Wiesz już, jakie kroki musisz podjąć, jeśli dojdzie do odrzucenia Twojej reklamy lub zablokowania całego konta reklamowego na Facebooku.
Z pewnością zdajesz sobie jednak sprawę, że najlepiej działać profilaktycznie, czyli unikać sytuacji, które mogą doprowadzić do nałożenia bana. A są to takie praktyki promocyjne jak np. bezpośrednie zwracanie się do użytkowników czy zastępowanie tekstu poprzez emoji. W przypadku otrzymanej już blokady warto dać podstawy do zmiany decyzji. Na przykład algorytmy lepiej oceniają konta, które są zabezpieczone dwuskładnikowym uwierzytelnieniem.
A jeśli dopiero planujesz promocyjne działania w Social Mediach, to powierz losy swojej firmy w ręce specjalistów. Zaufaj wiedzy doradców internetowych i zaplanuj swoją pierwszą kampanię z . Wybierz strategię najlepszą dla Twojego biznesu. Już teraz zamów darmową wycenę i konsultację, a już niedługo zwiększysz widoczność swojej marki w najpopularniejszych mediach społecznościowych – takich jak Facebook.
Pani Patrycjo, niestety nie oferujemy konkretnej usługi związanej z odzyskiwaniem konta. Zachęcamy jednak do przesłania wiadomości na kontakt@wenet.pl, gdzie przekażemy informacje, jak możemy Pani pomóc w opisanej sytuacji.
chciałam zapytać czy Państwo pomagają w odzyskaniu dostępu do konta firmowego na fb?
Pani Patrycjo, niestety nie oferujemy konkretnej usługi związanej z odzyskiwaniem konta. Zachęcamy jednak do przesłania wiadomości na kontakt@wenet.pl, gdzie przekażemy informacje, jak możemy Pani pomóc w opisanej sytuacji.