Jak pisać skuteczne treści SEO?

0
229
jak pisać teksty pozycjonowanie

Teksty SEO tworzymy z dwóch głównych powodów – mają one przyciągnąć użytkownika na stronę www i wygenerować różnego typu konwersje lub pośrednio w tym pomagać. Jak to osiągnąć? Musisz je napisać tak, by zarówno czytelnik, jak i roboty wyszukiwarki, uznały je za przydatne. A w efekcie pokazywały się wysoko w wynikach organicznych.

Skuteczne treści… czyli jakie?

Skuteczne treści SEO to takie, które spełniają wspomniane we wstępie założenia, czyli przynoszą ruch i konwersje. A mówiąc o konwersjach – nie mam na myśli jedynie zakupu. Konwersją może być założenie konta, zapis do newslettera, pobranie pliku, kliknięcie linku, przycisku, a nawet numeru telefonu. Przykładów można mnożyć.

By jednak mówić o jakiejkolwiek konwersji, najpierw użytkownik musi wejść na Twoją witrynę. Jeśli od razu nie wpisuje adresu strony (bo go nie zna lub zapomniał), musi ją znaleźć w wyszukiwarce. Proste? Problem polega na tym, że musisz wejść w buty takiego internauty i określić, na jakie frazy możesz się mu pokazać.

By pisać skuteczne treści SEO, musisz więc:

  1. Określić grupy odbiorców.
  2. Dobrać słowa kluczowe o poprawnej intencji do swoich treści.
  3. Napisać i zoptymalizować tekst.

Poniżej dowiesz się, jak pracować na każdym z tych 3 etapów, by Twoja strona www miała szansę na wysokie pozycje w wyszukiwarce.

Określ grupy odbiorców

Znajomość grup odbiorców pomoże Ci pisać skuteczne treści zarówno dla stałych użytkowników, jak i dla nowych osób. Taka wiedza przyda Ci się do działań reklamowych oraz podczas planowania kolejnych tekstów na stronę internetową.

Wytłumaczę to na przykładzie:

Załóżmy, że prowadzisz biuro podróży i w ofercie masz różnego rodzaju wyjazdy – krajowe, zagraniczne, weekendowe i dłuższe. Użytkownicy odwiedzający Twoją stronę to szeroki przekrój społeczeństwa. Będą to osoby zainteresowane egzotycznymi kierunkami i ci, którzy wolą zwiedzać Polskę. Znajdują się tam i single, i rodziny z dziećmi.

Nie wrzucaj więc wszystkich do jednego worka o nazwie „zainteresowani podróżami”, tylko ich podziel. W tym celu przygotuj sobie tzw. persony. Stwórz reprezentanta dla każdego zbioru ludzi, który będzie odzwierciedlać najważniejsze cechy takiej grupy. Może nią być np. Jan Kowalski – lat 34, singiel z Warszawy, programista. To tylko podstawowe informacje. Przede wszystkim musisz określić jego zainteresowania, zachowania, czego poszukuje i dlaczego. Zastanów się, co wpływa na jego decyzje, jakie ma potrzeby itd.

Przeczytaj również:  Сzas copywriterów nadal trwa

W Internecie są dostępne narzędzia, które pomogą Ci zaprojektować takie profile klientów, np. Make my persona.

make my persona
Źródło: https://www.hubspot.com/make-my-persona

Rodzaj treści i dobór słów kluczowych

Po wpisaniu do wyszukiwarki bardzo ogólnego hasła „koło” na pierwszej stronie wyszukiwania widzę reklamę produktów do łazienki i strony z ofertami marki Koło.

W wynikach są też: oficjalna witryna miasta… Koło oraz jego opis z Wikipedii, a także obrazy. Tak, są tam po prostu kolorowe kółka, jak i koło do samochodu. Co ciekawe, na mapie zamiast miasta pojawił mi się „Polski Związek Wędkarski. Koło”.

Sytuacja się zmienia, gdy wpiszę „koło rowerowe”. W wyszukiwarce pojawiają się strony kategorii (i oczywiście reklamy).

google wyniki wyszukiwania

Strony produktów w wynikach organicznych wyświetlają się po wpisaniu konkretniejszej frazy, np. „Koło tylne SHIMANO Deore WH-MT500”. Gdy jednak wybiorę frazę informacyjną „Jaki rozmiar koła do roweru mtb” – zobaczę artykuły poradnikowe na blogach.

Jak więc widzisz, w zależności od rodzaju frazy (informacyjna, zakupowa, ogólna itd.) w wynikach wyszukiwania pokazują się inne typy treści. Przy ogólnym słowie „koło” mamy miszmasz (z przewagą stron powiązanych z marką) ze względu na to, że zapytanie jest słabo sprecyzowane. W pozostałych przypadkach wyświetlają się w miarę jednolite wyniki, np. strony kategorii czy artykuły blogowe. To też oznacza, że intencję frazy możesz łatwo określić. Po prostu sprawdź, jakie rodzaje treści pojawiają się na wybrane słowo kluczowe.

Gdzie szukać słów kluczowych do treści SEO?

Fraz możesz szukać z pomocą Google: w autouzupełnianiu, podobnych pytaniach lub w udostępnianych przez firmę narzędziach. Niestety w większości tych rozwiązań nie poznasz do końca potencjału frazy (najprzydatniejszy będzie tu system Google Ads, jeśli masz aktywne kampanie reklamowe).

Podpowiedzi w wyszukiwarce Google na frazę „pomidory na balkonie”: autouzupełnianie, podobne pytania i podobne wyszukiwania.

Jeśli zależy Ci na konkretniejszych wynikach, to takie znajdziesz np. w narzędziu słów kluczowych SEMSTORM. Zobaczysz tu średnią liczbę wyszukiwania w miesiącu, CPC, konkurencyjność frazy i kilka innych dodatkowych wskaźników, które pomogą Ci wybrać najlepsze słowa kluczowe z listy.

  • Rzeczywiste zapytania użytkowników (idealne jako tematy na bloga) znajdziesz w Generatorze Tematów SEMSTORM.
  • W module E-commerce (dla opisów produktów i kategorii) narzędzie analizuje słowa kluczowe z największych platform sprzedażowych, np. Amazon, OLX, Google Shopping itd.
  • Tryb SEO zapewnia Ci różnorodne wyniki z wyszukiwarki Google, które wykorzystasz w pracy nad pozycją strony.
Przeczytaj również:  Czym jest Content Repurposing?

Przykładowe frazy i tematy z narzędzia słów kluczowych SEMSTORM

semstorm generator tematów seo

Gdy wybierzesz już rodzaj treści i swoją główną frazę, to taki tekst musisz oczywiście napisać i zoptymalizować. Tylko pamiętaj, by do tekstów wybierać słowa kluczowe, które są powiązane z ogólną tematyką Twojej witryny.

Jak pisać skuteczne treści – wskazówki do tekstów SEO

Treści SEO muszą być wysokiej jakości i spełniać wymagania wyszukiwarki (optymalizacja) oraz użytkowników (wartość i użyteczność).

Podczas pisania, formatowania i optymalizacji treści kieruj się tymi wskazówkami:

  • Umiejscowienie fraz ma znaczenie – warto zamieszczać je w tytule i nagłówkach, we wstępie, w atrybutach ALT, znacznikach meta title i meta description (nie ma wpływu na SEO, ale rzuca się w oczy – jeśli Google go wybierze do wyświetlenia) oraz oczywiście w samych akapitach czy w listach.
  • Odmieniaj słowa kluczowe – algorytmy wyszukiwarek dają sobie z nimi radę.
  • Im dłuższa treść, tym więcej razy możesz powtórzyć swoją główną frazę bez utraty naturalnego brzmienia tekstu. W krótszych publikacjach nie powtarzaj jej równie często, bo treści przesyconych słowami kluczowymi nie lubi ani robot, ani człowiek.
  • Liczba znaków ze spacjami nie przesądza o pozycji w wynikach wyszukiwania – nie jest to kluczowy czynnik. Lepiej pisz treści o takiej długości, by wyczerpać temat i nie lać wody.
  • Twórz nagłówki w odpowiedniej kolejności (nie zamieniaj H3 z H2 miejscami, bo ładniej wygląda).
  • Stosuj pogrubienia na słowach kluczowych w treści, jednak nie na samej frazie, a całych zdaniach. Pokazuj też w ten sposób najistotniejsze informacje dla czytelnika.
  • Dodaj do tekstu coś od siebie – coś, co jest wartościowe dla użytkownika i nie ma tego na innych stronach, np. case study, własną historię, autorskie porady.

Tekst możesz pisać i optymalizować samodzielnie lub wykorzystać do tego specjalny edytor SEO, np. Asystenta Contentu. Wpisujesz do niego swoje słowo kluczowe oraz wybierasz źródło danych do analizy (SEO, blog, news, e-commerce).

asystent contentu seo ai

Sztuczna inteligencja sprawdza 20 topowych stron, które pokazują się na wybraną frazę i na podstawie znajdujących się tam treści podaje gotowe wytyczne:

  • gdzie i ile razy powinno pojawić się wybrane przez Ciebie słowo kluczowe;
  • jakie dodatkowe frazy są używane w treściach konkurentów;
  • ile znaków ze spacjami, nagłówków, obrazków, pogrubień itd. powinna mieć publikacja.
Przeczytaj również:  Jak napisać tekst, który sprzedaje? Krótki poradnik

Wytyczne SEO na podstawie analizy konkurencji pojawiają w bocznych sekcjach edytora.

sztuczna inteligencja wskazówki seo

Takie rozwiązanie będzie szczególnie przydatne, gdy chcesz zabrać się porządnie do pracy z treścią. Publikując systematycznie, dajesz sygnał robotom wyszukiwarki, że na stronie cały czas coś się dzieje i warto ją znowu odwiedzić.

Jeśli chcesz zaoszczędzić czas nie tylko na researchu – w Asystencie Contentu możesz też wygenerować treści za pomocą AI. Sztuczna inteligencja dokończy rozpoczęte zdanie lub stworzy treść na podstawie polecenia (np. wygeneruje plan nagłówków czy cały rozdział o danym zagadnieniu lub opis produktu/usługi na podstawie podanych informacji).

Przykład treści wygenerowanej za pomocą AI – na czerwono zaznaczone jest polecenie, a na zielono odpowiedź sztucznej inteligencji.

tworzenie treści ze sztuczną inteligencją

Nie ma znaczenia czy generujesz treść, czy piszesz ją samodzielnie – zawsze czytaj publikacje przed ich udostępnieniem na stronie. Dodatkowo przy generowaniu tekstów z AI konieczna jest kontrola merytoryczna. Podczas korekty warto skrócić niektóre akapity i zdania, by zapewnić czytelnikom lepszy odbiór treści. Zarówno poprawność (literówki itp.), jak i czytelność, może sprawdzić za Ciebie wspomniany edytor SEO.

Chcesz wypróbować za darmo Asystenta Contentu i inne narzędzia SEMSTORM?

Załóż bezpłatne konto i przez 14 dni korzystaj z całej platformy do SEO i content marketingu. Masz już konto? Odbierz pakiet słów AI do testów.

Czy warto pisać treści SEO?

Oczywiście, że warto. O ile pilnujemy jakości treści. Teksty przesycone słowami kluczowymi i bez specjalnej wartości dla użytkowników mogą być obosiecznym mieczem w walce o miejsca w rankingu. Google, wraz z wprowadzeniem aktualizacji Helpful Content, podchodzi nieco bardziej rygorystycznie do oceny treści. Mierne teksty mogą mieć niekorzystny wpływ na całą witrynę, a nie tylko na pozycje pojedynczej podstrony.

Pamiętaj też, że rzetelny tekst budzi zaufanie i pokazuje Cię jako eksperta. Treści SEO pomagają stronie zdobywać topowe miejsca w wynikach wyszukiwania, budują rozpoznawalność marki lub po prostu pomagają Twoim klientom w podejmowaniu decyzji zakupowych.

e-book Jak tworzyć treści, które przyciągną Twoich klientów
5/5 - (1 vote)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here