100 porad SEO dla Małego i Średniego Biznesu

8
2773

poradnik pozycjonowania 2023

Zajmowanie czołowych pozycji w wyszukiwarkach internetowych to dzisiaj absolutna konieczność dla każdego małego i średniego biznesu. Wyobraź sobie, że twoja firma może być widoczna dla setek, tysięcy, a może nawet milionów potencjalnych klientów, którzy akurat szukają tego, czym się zajmujesz. To właśnie SEO – optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych – otwiera przed
Tobą drzwi do tego niesamowitego świata możliwości.

Dlatego właśnie przygotowaliśmy dla Ciebie kompleksowy przewodnik po pozycjonowaniu, który zawiera aż 100 praktycznych porad SEO, dopasowanych specjalnie do potrzeb małych i średnich przedsiębiorstw. Bez względu na to, czy dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z marketingiem online, czy chcesz podnieść swoją strategię na wyższy poziom, te wskazówki pomogą Ci osiągnąć sukces w internecie.

Odkryjesz tajemnice skutecznego pozycjonowania stron, rozwiniesz swoją wiedzę na temat słów kluczowych, optymalizacji strony i tworzenia treści. Pokażemy Ci, jak zdobyć linki zwrotne, jak zoptymalizować swoje media społecznościowe i jak śledzić efekty swoich działań.

1. Brak SEO oznacza brak odwiedzających.

To proste, jeśli nie robisz nic w kierunku optymalizacji strony pod kątem SEO, nie spodziewaj się, że internauci odnajdą tam Twoją witrynę. Wyszukiwarki nie będą klasyfikować i pozycjonować witryny według słów kluczowych związanych z działalnością Twojej firmy. Musisz im w tym pomóc.

2. SEO na stronie, jak i SEO poza nią jest ważne.

Nie osiągniesz dobrych rezultatów bez optymalizacji strony. Optymalizacja zlecona specjalistom w znacznym stopniu przyspieszy efekty SEO i już na starcie zdobędziesz przewagę nad konkurencją. Następnym etapem powinna być promocja strony. Jedno bez drugiego nie istnieje i nie przyniesie odpowiednich rezultatów.

3. Zacznij optymalizację SEO już teraz.

Im dłużej będziesz zwlekał ze startem, tym bardziej Twoja konkurencja będzie prowadzić w wyścigu i trudniej będzie ich wyprzedzić. SEO wymaga czasu, a im wcześniej zaczniesz tym szybciej zobaczysz efekty.

4. Poznaj swoją konkurencję.

Odnajdź strony wyświetlające się na pierwszych miejscach wyszukiwarek pod kątem słów kluczowych, według których sam chcesz być widoczny. Sprawdź jak wyglądają te witryny i znajdź sposób, aby połączyć ich cechy na swojej stronie.

5. Nie ma dwóch takich samych witryn.

To, że u kogoś sprawdza się dana strategia SEO, nie oznacza to, że będzie się sprawdzać u Ciebie. Pomimo to pewne elementy wspólne możesz zaadaptować u siebie.

6. SEO nie musi kosztować dużo.

Możesz osiągnąć duże rezultaty z małym budżetem. Prosta droga do sukcesu to inwestowanie w dobrą treść i budowanie relacji online. Pamiętaj, aby inwestować w swoją stronę, aby była przyjazna dla użytkowników, a jej treść angażowała i przynosiła korzyści ją odwiedzającym.

7. Rezultaty optymalizacji SEO nie są natychmiastowe.

Rezultaty optymalizacji SEO mogą dać wyniki nawet dopiero po kilku tygodniach lub miesiącach. Warto poczekać.

8. Im młodsza witryna, tym więcej musisz mieć cierpliwości.

Pamiętaj, że zbudowanie autorytetu i zaufania do witryny wymaga czasu. Dopóki internauci nie zaufają Twojej witrynie, nie powinieneś oczekiwać szybkich efektów działań SEO.

9. Nigdy nie uważaj swojej strony za skończoną.

Jeśli chcesz, aby Twoja strona nadal pozostawała na szczytach wyników wyszukiwań, utrzymywała swoją atrakcyjność i generowała sprzedaż, musisz stale ją usprawniać i dodawać treść. Wyszukiwarka lubi strony, które są często aktualizowane.

10. Dostosowuj witrynę do nowych aktualizacji algorytmu.

Aby osiągnąć i utrzymać dobrą pozycję w wynikach wyszukiwania, musisz być czujny i dopasowywać działania do kolejnych aktualizacji wyszukiwarek internetowych.

11. Nie musisz informować wyszukiwarek o swojej stronie internetowej.

One ewoluowały na tyle, że o wszelkich zmianach informowane są automatycznie. Wystarczy link ze strony zewnętrznej, aby Twoja strona trafiła do indeksu wyszukiwarki. Czym innym jednak będzie poinformowanie co chcesz, a czego nie chcesz umieszczać w jej indeksie.

12. Czerp informacje prosto z Google.

Wytyczne Google dla Webmasterów i filmy instruktarzowe Google będą najlepszą pomocą.

13. Nigdy nie ryzykuj kary od Google.

Dopóki Google ma znaczący udział w rynku, długofalowe skutki dla Twojej witryny mogą być katastrofalne. Tak samo jak długofalowe efekty przyniosą korzyść.

14. Pamiętaj, że zawsze jesteś odpowiedzialny za wszystkie prace SEO wykonane na swojej stronie internetowej.

Google nie cofnie kary przeznaczonej dla Twojej witryny tylko dlatego, że nie wiedziałeś co robisz źle. Warto dowiedzieć się jakie działania zostaną podjęte w ramach optymalizacji strony oraz działań prowadzonych poza nią. Pamiętaj o raportach z tych działań.

15. Zapoznaj się i zacznij używać narzędzi Google dla webmasterów (obecnie Google Search Console).

Wszystko po to, aby wiedzieć według jakich słów kluczowych indeksowana jest Twoja witryna internetowa oraz, by wiedzieć jakie strony linkują do Twojej witryny. Jest to również często pierwsze miejsce, z którego uzyskasz podpowiedzi co należy poprawić oraz informacje o wszelkich nie prawidłowościach i problemach pojawiających się w witrynie.

16. Poznaj i zacznij używać również Google Analytics.

To narzędzie służące temu, abyś wiedział m.in. to, ilu odwiedzających pojawia się na Twojej stronie, z jakich słów kluczowych korzystali, skąd udało się ich pozyskać i na jakie inne strony Twojej witryny trafiali. Dowiesz się również jak długo przebywali na Twojej stronie oraz jak szybko ją opuścili.

17. Utwórz wizytówkę w Google Maps

To buduje zaufanie z wyszukiwarką Google i podnosi wyniki w wyszukiwarce dla konkretnych słów kluczowych. Profil Firmy na Google jest doskonałym miejscem do przedstawienia informacji na temat Twojego biznesu online oraz odpowiednia konfiguracja pozwoli Ci na zaistnienie w mapach Google oraz ułatwi zdobywanie opinii o Twojej firmie.

18. Różnicuj swoje źródła ruchu na stronie.

Google jest doskonałym źródłem ruchu, ale jeśli jest to Twoje jedyne źródło, ciężko zachować wiarygodność. Stawia to Twoją witrynę w trudnej sytuacji jeżeli Google zadecyduje, że dłużej nie będzie pokazywał Twojej strony. Tym samym nie wykorzystujesz w pełni potencjału jaki daje Internet.

19. Używaj usługi Pay Per Click jako dodatku do optymalizacji SEO.

Jeśli możesz sobie pozwolić na korzystanie z obu źródeł, zrób to. Usługa PPC może być kosztowna, ale korzystając z niej możesz zdobyć odwiedzających ze wszystkich słów kluczowych, na których chcesz być widoczny w Google.

20. Niska jakość równa się wysokiemu ryzyku.

Niska jakość linków i niska jakość treści na stronie może być prostą drogą do słabych wyników w wyszukiwarce i kar Google.

21. Twórz treść dla ludzi, a nie wyszukiwarek.

Tworzenie treści, która podoba się robotom wyszukiwarek jest bez sensu, jeśli nie będzie się ona podobać użytkownikom witryny i nie przekona ich do zrobienia zakupu właśnie od Ciebie. Treść ma również kluczowe znaczenie w SEO.

Przeczytaj również:  Kiedy aktualizacja Core Web Vitals pojawi się na komputerach stacjonarnych?

22. Usuń powtarzającą się treść.

Możesz zostać ukarany przez Google za skopiowaną lub bardzo podobną treść, a zwłaszcza, gdy powtarza się ona na wielu podstronach. Pamiętaj też, że kopiując treści z innych stron nie wykorzystujesz potencjału swojej strony i tracisz na widoczności.

23. Usuń, połącz lub zmodyfikuj strony z niewielką ilością unikalnej treści.

Jeśli posiadasz dużo podstron z niewielką ilością treści, może to skutkować spadkiem wyników w rankingach dla całej domeny. Nikt nie broni Ci rozbudowy strony, bardzo często jest to wręcz zalecane, jednak pamiętaj, aby rozbudowa szła w parze z jakością.

24. Nigdy, ale naprawdę nigdy nie kopiuj treści z innych stron internetowych.

Jeśli algorytmy wyszukiwarki wykryją na Twojej stronie treść skopiowaną skądkolwiek, może to spowodować spadek w rankingu. Pamiętaj nie ma “odmętów Google” i nawet witryny z bardzo odległych pozycji znajdują się przecież w Google, a skoro tak to ich treści istnieją w indeksie i były tam pierwsze.

25. Publikuj szczegółowe, eksperckie treści.

Pomocny content wpłynie pozytywnie na pozycję Twojej strony w wyszukiwarce i zbuduje autorytet tematyczny.

26. Upewnij się, że treść na Twojej witrynie jest wystarczająco dobra, aby być na pierwszej stronie wśród wyników wyszukiwania.

Jeśli zawartość Twojej strony nie jest tak dobra jak ta, która do tej pory wyświetlała się na pierwszej stronie SERP, to Twoja strona również nie będzie się tam pojawiać.

27. Spraw, by treść na witrynie angażowała użytkowników.

Pamiętaj, że najbardziej angażujące jest to, co sprawia, że ludzie pozostają dłużej na Twojej stronie. Dłuższy czas wyświetlania Twojej witryny daje znak wyszukiwarkom, że witryna jest atrakcyjna, co skutkuje (nie bezpośrednio) lepszymi wynikami w SERP.

28. Twórz dobre filmy.

Filmy zwiększają ilość czasu, który użytkownicy spędzają na Twojej witrynie. Daje to również możliwość do pozyskiwania linków ze stron przez udostępnianie filmów video. Warto zapoznać się z tymi technikami optymalizacji SEO filmów video na YouTube.

29. Twórz wykresy, statystyki, infografiki.

Ludzie są bardziej skłonni do dzielenia się tego typu treścią niż do zwykłych tekstowych wpisów. Wszelkiego rodzaju grafiki ułatwiają przyswajanie wiedzy oraz informacji na przedstawiony temat i często dużo lepiej ją przekazują.

30. Większa ilość treści na stronie równa się lepszym wynikom w wyszukiwarkach, a także większej ilości odwiedzających i większym zyskom.

Jest to zdecydowanie najprostsza metoda osiągania widoczności na mniej konkurencyjne frazy. Pamiętaj tylko, aby treść była unikatowa.

31. Dodaj bloga do swojej strony.

To najprostsza droga do dodawania unikatowej treści do Twojej witryny. Blogi umożliwiają wybicie się na frazy, które są lepiej ukierunkowane oraz bardziej precyzyjne.

32. Twórz treść w odniesieniu do innych witryn internetowych i blogów.

Inni ludzie będą chętniej linkować do Twojej strony, jeśli Twoja treść koresponduje z ich treścią.

33. Staraj się zachować równowagę w tworzeniu treści i zaplecza marketingowego.

Jeśli będziesz tworzyć treść bez otoczki marketingowej, to choćby ludzie zabiegali o udostępnianie Twojej treści, to nie będą mogli tego zrobić.

34. Dla każdej strony napisz unikalny opis i tytuł.

Mając do dyspozycji 65 znaków musisz stworzyć dobry tekst zarówno dla ludzi, jak i dla wyszukiwarek. Pamiętaj aby znalazły się tam słowa kluczowe oraz ich treść odzwierciedlała to co znajduję się na danej podstronie.

35. Do każdej strony napisz unikatowe, opisowe meta description.

Musisz opisać tematykę strony w ten sposób, żeby zachęcić innych do kliknięcia właśnie w Twój link, a nie konkurencji. Do dyspozycji masz około 160 znaków.

36. Przeprowadź rozpoznanie i przeanalizuj słowa kluczowe przed optymalizacją.

Jeśli wybierzesz nieodpowiednie słowa kluczowe, bez względu na inne działania na stronie i wokół niej, Twoja witryna odnotuje spadek odwiedzin.

37. Korzystaj z Google Keyword Tool.

To narzędzie, które może zaproponować Ci listę dobrych słów kluczowych, dostosowanych do Twojej branży oraz zapytań użytkowników.

38. Korzystaj z pomysłów innych osób.

Klienci, dostawcy, partnerzy, znajomi, czy rodzina, postrzegają Twój biznes w różny sposób. Może to być klucz do wielu słów kluczowych.

39. Stawiaj na odpowiednie słowa kluczowe.

Im lepsze słowa kluczowe znajdują się na Twojej stronie, tym łatwiej je indeksować i zachęcać ludzi, którzy odwiedzają witrynę do kupowania Twoich produktów i skorzystania z usług.

40. Koncentruj się na słowach kluczowych nastawionych na zysk.

Zwłaszcza, jeśli jesteś zainteresowany użytkownikami nastawionymi na wydawanie pieniędzy, a nie po prostu osobami poszukującymi informacji. Osoby, które są zdecydowane kupić produkt już wcześniej przeszły przez strony z informacjami oraz opiniami. Ty musisz ich ściągnąć w momencie kupowania, czyli kiedy szukają konkretnego produktu, który ich zainteresował.

41. Rozbudowane słowa kluczowe są doskonałym źródłem ruchu.

Indeksowanie rozbudowanych, specyficznych fraz jest szybsze i tańsze. Warto pamiętać, że ponad 40% wyszukiwań składa się z minimum czterech słów.

42. Przeznacz jedną stronę swojej witryny na każde słowo kluczowe, za pomocą którego pozycjonujesz.

To sprawia, że Twoja domena jest łatwiejsza do kategoryzowania przez wyszukiwarki, a jej pozycjonowanie jest efektywniejsze. Pamiętaj przy tym, aby stosować rozbudowę w oparciu o kategorie.

43. Dodawaj słowa kluczowe w odpowiednich miejscach.

Jest to co prawda mniej istotne niż kiedyś, ale cały czas warto uwzględniać je w adresach URL, tytułach stron, meta description, nagłówkach zdjęć i w parametrach alt.

44. Unikaj upychania słów kluczowych.

To przyniesie więcej szkód, niż pożytku, a Twoja strona może zostać ukarana przez aktualizacje algorytmu wyszukiwarek internetowych.

45. Linki zwrotne w dalszym ciągu mają wpływ na pozycje strony

Od jakości linków prowadzących do Twojej witryny, będzie zależała pozycja, jaką będzie ona zajmować w wyszukiwarkach internetowych. Czy wiesz, że testowano wyniki wyszukiwarki Google bez linków?

46. Nie wyznaczaj celów dla linków zwrotnych.

Proces budowania linków powinien być stabilny, spójny i ciągły. Nie należy poprzestawać po osiągnięciu konkretnego celu.

47. Staraj się pozyskiwać linki zwrotne z odpowiednich źródeł.

Algorytm wyszukiwarki chce pokazywać istotne wyniki dla poszczególnych słów kluczowych. Linki z wartościowych witryn to silny sygnał dla wyszukiwarki, że strona jest ważna.

Przeczytaj również:  Algorytmy w Google – jak to działa?

48. Polegaj tylko na linkach z zaufanych źródeł.

Linki z zaufanych stron są istotnym sygnałem dla wyszukiwarek, że Twoja witryna także jest godna zaufania. Unikaj linków prowadzących do Twojej strony z miejsc niewiadomego pochodzenia oraz stron stawianych tylko do zostawienia linka.

49. Bądź przygotowany na pozyskiwanie linków zwrotnych wysokiej jakości.

Ogólnie rzecz biorąc, im łatwiej można pozyskać link, tym mniejszą ma on wartość dla Twojej strony internetowej.

50. Uważaj na osoby oferujące masowe pozyskiwanie linków zwrotnych.

Może ta metoda działa, ale tylko na krótką metę. W dłuższej perspektywie może to być ryzykowna droga, zwłaszcza, gdy kupujesz je od osób otwarcie nimi handlujących. Są to przeważnie linki niskiej jakości.

51. Nie angażuj się w sieci linków.

Korzyści z tego płynące są niewielkie, a ryzyko ukarania Twojej strony przez silnik wyszukiwarki wysokie. Zwłaszcza teraz po kolejnych porządkach Google z systemami wymiany linków.

52. Różnicuj źródła linków zwrotnych.

Zdobywaj różne typy linków z różnych miejsc w sieci. Im bardziej zróżnicowany profil linkowy tym lepiej. Zawsze pamiętaj o jakości!

53. Buduj i pozyskuj linki zwrotne dla każdej strony, którą chcesz pozycjonować.

Spraw, by ludzie przechodzili na konkretne strony na Twojej witrynie, a szczególnie na te, które chcesz pozycjonować przez konkretne słowa kluczowe. Możesz również kierować ruch na stronę główną.

54. Istniejące relacje są natychmiastowym źródłem linków zwrotnych.

Niektórzy z dostawców, partnerów biznesowych lub klientów mogą linkować do Twojej strony, jeśli ich tylko o to poprosisz.

55. Zdobądź dobre linki zwrotne, które już ma konkurencja.

Jeśli jakaś strona linkuje do Twoich konkurentów, czemu nie miałaby linkować do Twojej witryny?

56. Zdobądź trochę linków zwrotnych poprzez ustawianie słów kluczowych w tekście linka.

Miej na uwadze jednak, że ta metoda nie powinna przekraczać pewnego % linków pozyskiwanych dla witryny. Pamiętaj, aby zachować umiar i zdrowy rozsądek – wszystko co robisz jest monitorowane przez kolejne aktualizacje. Tutaj nie trudno jest przesadzić.

57. Większość linków zwrotnych powinna zawierać nazwę marki lub firmy.

Twoje zaplecze linków zewnętrznych bez oznaczenia marki lub nazwy firmy (na przykład „Nazwa Firmy” czy www.nazwafirmy.pl) to sygnał dla algorytmów wyszukiwarek, że próbujesz manipulować wynikami wyszukiwania.

58. Wiedz, kto linkuje do Twojej strony.

Możesz to łatwo sprawdzić korzystając z Narzędzi Google dla Webmasterów (obecnie Google Search Console). Wystarczy wejść w zakładkę „Ruch związany z wyszukiwaniem”, a następnie sprawdzić „Linki do Twojej witryny”. W ten sposób sprawdzisz, jak wiele stron odsyła do Twojej witryny.

59. Zasubskrybuj takie serwisy jak Ahrefs, Majestic SEO, czy Open Site Explorer.

Dzięki temu dostaniesz dużą liczbę danych o linkach zwrotnych zarówno do Twojej strony, jak i do stron konkurencji.

60. Każda strona na Twojej witrynie powinna być powiązana z inną, zewnętrzną stroną.

Silniki wyszukiwarek nie biorą pod uwagę stron, które nie posiadają linków zewnętrznych z tej samej witryny lub linków zewnętrznych z innych serwisów. Dlatego tak ważna jest odpowiednia struktura wewnętrzna witryny.

61. Posiadaj linki do najważniejszych podstron prowadzących ze strony głównej.

To pomaga w sprawnym poruszaniu się po stronie. Powinieneś poznać zasadę 3 kliknięć, według której, każda podstrona serwisu nie powinna być głębiej niż 3 kliknięcia od strony głównej.

62. Dodaj podlinkowania do innych stron w witrynie.

Ten rodzaj linków jest również cenny. Linki wewnętrzne mogą dać istotny sygnał wyszukiwarkom internetowym, na które strony w witrynie należy zwrócić uwagę ze względu na znajdujące się na nich słowa kluczowe.

63. Pozbądź się niepotrzebnych linków wychodzących.

Tylko linki prowadzące do stron, które naprawdę mogą zainteresować użytkowników, mają jakąś wartość. Nie umieszczaj na swojej stronie odnośników do stron nie powiązanych tematycznie (np. katalogów stron)

64. Odwołuj się tylko do istotnych stron internetowych i blogów.

Właściciele innych witryn na ogół zauważają ruch z innych stron i mogą również linkować do Ciebie, jeśli uznają, że masz dobrą stronę internetową. Możesz założyć bloga i umieszczać na nim wpisy oraz informacje o nowościach, zmianach czy trendach w Twojej branży. Dzięki temu możesz zdobyć kilka wartościowych linków.

65. Publikuj komentarze na odpowiednich stronach internetowych.

Pomoże to zbudować wzajemne zaufanie i tworzyć relacje z innymi osobami, wśród których znajdują się zarówno właściciele innych stron internetowych, jak i ich użytkownicy.

66. Współpracuj z blogerami z Twojej branży.

Im więcej uznanych blogerów z branży zna Ciebie (poprzez portale społecznościowe, fora internetowe, grupy dyskusyjne, e-maile), tym chętniej będą oni linkować do Twojej witryny i dzielić się treścią.

67. Współpracuj i kontaktuj się z niewielkimi firmami z odpowiednimi, wartościowymi stronami internetowymi.

Dobre relacje pomogą wam wzajemnie promować swoje witryny. Czyni to pozycjonowanie łatwiejszym i tańszym, zarówno dla nich, jak i dla Ciebie.

68. Pisz notki prasowe, dziel się nowościami i opiniami.

Jest to dobry sposób, aby kreować treść oraz linki ze stron zewnętrznych. Pamiętaj o wysokiej jakości treści oraz miejsc, w których będą umieszczone informacje (a więc i link do Twojej strony).

69. Dzwoń do ludzi, by rozwijać relacje internetowe.

E-maile mogą zostać w łatwy sposób zignorowane lub zapomniane, czego nie można powiedzieć o rozmowach telefonicznych.

70. Używaj swojej strony do budowania zaufania i tworzenia relacji.

Im więcej relacji i im większe zaufanie, tym częściej możesz liczyć na to, że ludzie będą o Tobie mówili, linkowali do Twojej strony internetowej i, co najważniejsze, wydawali u Ciebie pieniądze.

71. Na każdej stronie witryny internetowej umieść dane kontaktowe.

To buduje zaufanie i poprawia ranking strony, zwłaszcza gdy frazy kluczowe zawierają nazwę miejscowości. Ułatwiasz użytkownikom możliwość kontaktu z Tobą za co będą Ci wdzięczni.

72. Staraj się być widoczny w katalogach branżowych i lokalnych.

Większość katalogów stron jest w prawdzie bezwartościowa, ale są też takie, w których warto się pojawiać. Tych wartościowych jest ich co prawda nie wiele, ale moc jaką przekazują Twojej stronie jest duża.

73. Proś Klientów, by zostawali opinie i komentarze w wizytówkach Twojej firmy w Google oraz innych katalogach firmowych, np. pkt.pl

Pozytywne opinie poprawiają statystyki witryny i dają łatwy, bezpośredni dostęp do ocenianej strony.

Przeczytaj również:  Checklista SEO – co powinna zawierać optymalizacja strony internetowej?

74. Staraj się być ludzki w sposób, w który wielkie korporacje nie dają rady.

Dziel się swoją indywidualnością i osobowością wszędzie, gdzie się da (w e-mailach, postach na portalach społecznościowych, Tweetach itd.) i angażuj użytkowników.

75. Używaj portali społecznościowych do promowania treści innych osób w ten sam sposób, w których promujesz swoją treść.

Jest duża szansa, że osoby którym pomogłeś zauważą to i odwdzięczą się tym samym. Dodatkowo dajesz pewną wartość obserwatorom Twoich profili w Social Media, dzięki czemu zyskujesz w oczach swoich klientów.

76. Umieść przyciski społecznościowe na swojej stronie.

Im bardziej ułatwisz użytkownikom dzielenie się treścią z Twojej strony internetowej, tym większa jest szansa, że będą to robić.

77. Pamiętaj, że portale społecznościowe mogą wspomagać SEO.

Działania w social media powinny być częścią strategii SEO, realizowaną równolegle z innymi elementami. Są bardzo dobrym miejscem kontaktu z potencjalnymi klientami i źródłem ruchu oraz miejscem do rozprzestrzeniania informacji o ofercie Twojej firmy.

78. Wyszukiwarki internetowe indeksują podstrony, a nie całe serwisy internetowe.

O pozycji strony internetowej w rankingu wyszukiwania bardziej decyduje jakość poszczególnych podstron, niż jakość witryny jako całości. W rankingu jakkolwiek będzie on pokazany (np. za pomocą linków) zawsze kryją się strony. To strony są oceniane i one lądują potem przed oczami użytkowników wyszukiwarki.

79. Małe firmy mogą osiągać lepsze wyniki w wyszukiwarkach, niż wielkie koncerny.

To nic niezwykłego, gdy strona internetowa niewielkiej firmy plasuje się wyżej w rankingach, niż strona wielkiej krajowej spółki. Twoja strona może być lepsza merytorycznie oraz bardziej przyjazna dla wyszukiwarki.

80. Staraj się wiedzieć, gdzie indeksowana jest strona.

Można to łatwo sprawdzić za pomocą Narzędzi Google dla Webmasterów (obecnie Google Search Console), w zakładce „Traffic”, a następnie „Zapytania”.

81. Celuj jak najwyżej wyników wyszukiwania, ale pamiętaj, że wszystko wymaga czasu.

Jeśli Twoja witryna nie jest w rankingu na pierwszym miejscu wyników dla podanej frazy po trzech miesiącach pracy SEO, pamiętaj, że tutaj liczy się cierpliwość, i szybkość jest tutaj ogromnym przeciwnikiem jakości oraz sprzymierzeńcem kar od Google.

82. Rankingi mogą wprowadzać w błąd.

Bez znaczenia jest ilość rankingów, w jakich Twoja strona internetowa jest na pierwszym miejscu, jeśli wyniki te nie przełożą się na liczbę odwiedzających oraz na sprzedaż.

83. Nie przejmuj się parametrami innych narzędzi

Parametry stron w narzędziach SEO nie powinny być jedynym wyznacznikiem jakości Twoje strony, czy sklepu internetowego. Podchodź do nich z rozsądkiem, ponieważ mogą być łatwo zmanipulowane.

84. Zdecyduj czy używać adresu strony z elementem „www”, czy bez niego.

Upewnij się, że strona jest indekowana na podstawie jednego adresu: www.nazwadomeny.pl lub na podstawie nazwadomeny.pl – nigdy na obu naraz. Powoduje to kopie treści (duplicate content), gdyż dla Google są to dwa różne adresy.

85. Zastosuj przejrzystą architekturę strony internetowej.

Każda podstrona powinna być dostępna maksymalnie po trzech kliknięciach od strony głównej.

86. Stosuj prostą i przejrzystą strukturę adresów URL.

Ludzie powinni być w stanie odgadnąć temat podstrony, patrząc tylko na jej adres. Optymalizacja adresów URL jest bardzo ważna. Pamiętaj również o unikaniu znaków specjalnych (#,._) w adresach URL Twojej strony. Najlepiej zastąpić te znaki myślnikami

87. Stosuj nagłówki.

Wpisuj słowa i frazy kluczowe w różnych wariantach nagłówków, zarówno w H1, jak i w H2. Odpowiednio zoptymalizowane nagłówki pomogą również użytkownikom w przyswajaniu treści.

88. Stosuj Rich Snippets, czyli wyniki rozszerzone.

Rich Snippets to informacje dodatkowe, które są szczególnie użyteczne dla wyszukiwarek internetowych. Pozwalają na uzyskanie danych, które mogą podbić stronę w wynikach wyszukiwania. Podobnie jak stosowanie mikroformatów czy mikrodanych zgodnych z schema.org

89. Stosuj przekierowanie 301.

Jeśli zmienisz adres URL podstrony, a nie przekierujesz ruchu w nowe miejsce, linki kierujące do starego adresu będą bezużyteczne.

90. Ustaw użyteczną stronę o błędzie 404.

Linkowanie do najlepszej zawartości ze strony 404 daje mniejsze prawdopodobieństwo opuszczenia witryny przez użytkowników.

91. Optymalizuj obrazy na stronie.

Dołącz słowa kluczowe i ich kombinacje do tytułów zdjęć oraz do atrybutów alt tagów. Pamiętaj o kompresji zdjęć zmniejszając ich wagę.

92. Zoptymalizuj stronę pod kątem użytkowników mobilnych.

Posiadanie przyjaznej strony do urządzeń mobilnych w dzisiejszych czasach to konieczność. Twoje strona musi być przejrzysta i prosta dla ludzi korzystających z niej za pomocą smartfonów i tabletów. Pamiętaj o dostosowaniu jej do urządzeń mobilnych.

93. Sprawdź, czy Twoja strona jest kompatybilna z wieloma przeglądarkami internetowymi.

Dotyczy to przede wszystkim rozdzielczości strony. Ważne jest, by strona internetowa wyświetlała się poprawnie w każdej przeglądarce internetowej (Chrome, IE, Safari, Mozilla Firefox itp.) oraz w każdej rozdzielczości ekranu (1366×768, 1024×768, 800×600 itd.).

94. Zmaksymalizuj prędkość ładowania strony internetowej.

Użyj narzędzia Google Speed Tool i wprowadź rekomendowane rozwiązania, by przyspieszyć ładowanie witryny.

95. Korzystaj z usług godnej zaufania firmy hostingowej.

Ranking Twojej strony internetowej zostanie obniżony, jeśli będzie ona często niedostępna. Warto skorzystać z profesjonalnego hostingu stron.

96. Regularnie rób kopie zapasowe swojej strony internetowej.

W przypadku bezpowrotnej utraty danych, możesz utracić również dobrą pozycję strony, jak i w ogóle zniknąć z wyników wyszukiwania.

97. Bądź na bieżąco z aktualnościami z branży SEO i najnowszymi trendami.

Czytaj takie serwisy, jak Search Engine Land oraz SEOmoz czy naszego SEO bloga

98. Jeśli czegoś nie wiesz, spytaj!

Wszelkie wątpliwości należy rozwiewać od razu. Jeśli masz pytania, zadaj je na forum internetowym lub skontaktuj się z konsultantem SEO.

99. Zawsze zadawaj konsultantom SEO – mnóstwo pytań.

Jeśli masz zamiar kogoś zatrudnić, to poniesiesz tym mniejsze ryzyko, im więcej będziesz wiedział o potencjalnym zleceniobiorcy i jego strategii działania.

100. Współpracuj z konsultantem SEO.

Im więcej wiesz o SEO i im więcej konsultant wie o Twojej firmie, tym lepsze rezultaty razem osiągniecie.

e-book SEO lokalne od A do Z
5/5 - (5 votes)

8 KOMENTARZE

  1. Co do punktu 17, w związku z zapowiedzianym rozpadem Google + mogą nastąpić pewne zmiany w tej kwestii, a co za tym idzie konieczność zaktualizowania artykułu ale jak narazie wszystko wygląda ok.
    Pozdrawiam Mateusz.

    • Google+ się nie rozpadnie, a tylko podzieli np. na reklamę swoich zdjęć. Profile firmowe w Google nadal będą widoczne. Szczególnie dla biznesu lokalnego obecność w mapach jest obowiązkowa.

  2. Dobry wpis. Linkowanie brandowe wygląda naturalniej dla google niż exact much, a dobre linkowanie wewnętrzne to podstawa zoptymalizowanych pod wyszukiwarki stron internetowych.

  3. Fajny wpis tak naprawdę podczas pozycjonowania stron niestety najwięcej wniosków wyciągamy z własnego doświadczenia dlatego mimo że wpisy jak ten powyższy mogą pomóc obrać dobrą drogę, nie zastąpią praktyki.
    Pozdrawiam Mateusz.

  4. Generalnie podoba mi się forma wpisu: jest przejrzyście i na temat. Szkoda jednak, że są to ogólniki w stylu: “Pozyskuj linki wysokiej jakości” – skąd osoba raczkująca w temacie SEO ma wiedzieć, że link np. z mało popularnego forum jest słabszy od tego bardziej popularnego? Czekam na wpis na blogu na temat konkretnych miejsc, gdzie szukać możliwości umieszczenia linku.

  5. Ale epopeja seo – przeczytałem setke wskazówek, jest w tym troche wiedzy do ogarnięcia. Łatwiej przeczytać niż wprowadzić je w życie ale seo takie jest, że wymaga zaangażowania.
    Co do

    Prócz powszechnie znanych rozwiązań polecam – o ile strona jest na WP – Plugin Organize, przydatną w prędkości ładowania strony.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here