Trafiaj do celu, czyli jak działa remarketing
Dowiedz się, na czym polega remarketing, jakie są jego rodzaje i kiedy warto pomyśleć o tym rozwiązaniu w kontekście promocji firmy w sieci oraz czym właściwie różni się od retargetingu.
Dowiedz się, na czym polega remarketing, jakie są jego rodzaje i kiedy warto pomyśleć o tym rozwiązaniu w kontekście promocji firmy w sieci oraz czym właściwie różni się od retargetingu.
Trafiaj do celu, czyli jak działa remarketing
„Stawiaj nie na ilość, tylko na jakość”. Urzeczywistnieniem tej maksymy jest popularne działanie pt. remarketing. Co to takiego i na czym polega. O tym przez najbliższe kilka minut.
[Tekst, który czytasz, jest transkrypcją podcastu]
Dzisiaj odcinek o tym, czym jest remarketing i jak ułatwia życie przedsiębiorcom i jak wpływa na wybory zakupowe internautów.
Klasycznie zacznijmy od rozjaśnienia pojęcia remarketing, który czasami nazywany jest retargetingiem.
Choć trzeba powiedzieć, że nie są to synonimy. Remarketing bazuje na większej liczbie danych na temat klientów, np. na informacjach o przeglądanych produktach (kupionych i niekupionych), czy cenach tych produktów. Remarketing jest pojęciem szerszym i przybiera różne formy (np. może działać w formie e-mailowej). O tych rodzajach jeszcze będę dziś mówił.
Retargeting natomiast ogranicza się wyłącznie do formy graficznej (displayowej). W tym wypadku reklamy sklepu odwiedzonego przez użytkownika wyświetlają się na różnych stronach internetowych.
Oba narzędzia (remarketing i retargeting) działają w podobny sposób i uzupełniają się nawzajem. Ja dziś jednak skupię się przede wszystkim na tym bardziej rozbudowanym, czyli na remarketingu.
Cała strategia polega na tworzeniu kampanii reklamowych, które trafiają do osób, które już odwiedziły Twoją stronę internetową lub stronę Twojego produktu. Dzięki czemu wiadomo, że są zainteresowani/zainteresowane danym produktem, daną usługą lub – ogólnie rzecz biorąc – Twoją działalnością.
Idea remakretingu jest prosta. Trafiamy do zainteresowanych użytkowników i zachęcamy ich do podjęcia dalszych kroków. Szansa na konwersję (czyli np. dokonanie zakupu) w przypadku tych osób jest znacznie wyższa, bo wiadomo, że podjęły one już jakąś interakcję z nami. Przypominasz im, że byli u Ciebie na stronie i że powinni dokończyć swoje zakupy.
Remarketing w trzech krokach
Ten proces można opisać w trzech krokach:
Krok pierwszy. Użytkownik odwiedza Twoją stronę internetową lub korzysta z treści związanych z Twoją marką.
Krok drugi. Użytkownik zostaje oznaczony za pomocą plików cookies (tzw. ciasteczek) i dodany do listy remarketignowej.
Krok trzeci. Uruchamiamy kampanię reklamową z reklamami wyświetlanymi tylko użytkownikom z tej listy.
Schemat działania jest podobny dla wszystkich rodzajów remarketingu, do których zalicza się:
Remarketing standardowy (statyczny) – czyli klasyka, reklamy graficzne (tzw. display, najczęściej banery) wyświetlają się osobom, które już odwiedziły Twoją stronę.
Istnieje również bardziej rozbudowana wersja. Remarketing dynamiczny. Tutaj grupie docelowej wyświetlają się konkretne produkty, które wcześniej te osoby przeglądały na Twojej stronie czy w sklepie internetowym.
Remarketing może działać także w świecie aplikacji mobilnych. Wówczas reklamy wyświetlają się osobom, które skorzystały z Twojej aplikacji.
W świecie treści video, czyli na YouTube. Tam też działa remarketing. Jeśli ktoś obejrzy Twój film, przy dalszym przeglądaniu serwisu pojawią się na jego ekranie reklamy Twojej oferty.
Remarketing e-mail. Tutaj możemy wybrać wyświetlanie reklam dla określonej listy wcześniej zebranych adresów e-mail, takich jak na przykład adresy osób, które zapisały się do Twojego newslettera. Albo wysłać e-mail do osób, które „porzuciły koszyk” w sklepie internetowym i zaproponować im rabat na ten produkt. To spora szansa na dokończenie transakcji.
Wypada wymienić jeszcze jeden rodzaj remarketingu. Remarketing w wyszukiwarce. Tutaj grupą docelową nie są to tylko osoby, które już odwiedziły Twoją stronę, ale te, które wciąż szukają rzeczy związanych z Twoimi produktami i usługami.
Jak widzisz, paleta możliwości jest całkiem spora. Wybór zależy od celu, jaki sobie postawiłeś, budżetu, jaki przeznaczasz na działanie i jaką działalność prowadzisz, kim są Twoi potencjalni klienci.
Już wiesz, co to jest remarketing i jakie są jego rodzaje. Teraz czas zastanowić, jakie są blaski tego rozwiązania.
Główną zaletą jest bez wątpienia personalizacja czy – mówiąc inaczej – właściwe kierowanie swojej oferty. Dzięki remarketingowi nawiązujesz kontakt z osobami, które już zasygnalizowały zainteresowanie Twoją lub podobną ofertą. Więc jeśli chcesz pozyskiwać klientów w sieci, remarketing znacznie zwiększa skuteczność tego typu działań i pozwala osiągnąć założone cele.
Ponadto dzięki remarketingowi podtrzymujesz długofalowe relacje ze swoimi klientami, przypominasz o istnieniu swojej marki i budujesz wizerunek, utrwalając się w głowach użytkowników.
Zaletą remarketingu jest także relatywnie szybki efekt działania, który zwiększa ruch na stronie, a co istotniejsze – poprawia konwersję.
Natomiast wgląd w statystyki kampanii pozwala szczegółowo przeanalizować jej skuteczność: w jakich miejscach się wyświetlała, jak często i jak wielu użytkowników przeszło na stronę firmy czy produktu.
Oczywiście, jak wszystko, a może prawie wszystko, na świecie.
Działania remarketingowe mogą być uciążliwe, dla niektórych odbiorców. Zbyt często pojawiająca się reklama może zacząć irytować. I przynosić efekty odwrotne do zamierzonych. Logo firmy przestaje się wówczas kojarzyć ze spełnieniem marzeń czy rozwiązaniem problemów, a zaczyna być symbolem natarczywości czy nachalności.
Trudno też skorzystać z remarketingu na samym początku swojej drogi, kiedy bardzo niewielu internautów miało styczność z Twoją marką. Żeby rozpocząć działania, potrzebna jest już jakaś początkowa baza.
Poza tym wypada podkreślić, że remarketing to bardzo popularne działanie marketingowe stosowane przez całą masę firm, które chcą w relatywnie krótkim czasie podnieść słupki sprzedażowe na wykresach ze statystykami.
Jeśli chcesz, aby Twoje kampanie marketingowe przyniosły dobre wyniki, musisz być w stanie zaoferować swoim odwiedzającym drugą szansę na stanie się Twoimi klientami. Ta druga szansa to remarketing właśnie.
Im więcej wiemy o sposobie działania użytkowników w Internecie, tym bardziej zdajemy sobie sprawę, jak skomplikowana może być ich droga do zakupu i że często konieczne jest posiadanie kilku punktów kontaktu z tym samym użytkownikiem, aby osiągnąć cel.
Znaczna większość odwiedzających Twoją stronę po raz pierwszy nadal nie jest gotowa do konwersji, ale – jak pokazał dzisiejszy odcinek – to nie znaczy, że straciliśmy ich na zawsze.
Posłuchaj również, dlaczego warto badać potrzeby klientów.