Czym różnią się modele logistyczne w e-commerce?
E-commerce w głównej mierze opiera się na świecie online. Jeśli jednak chcesz prowadzić swój sklep internetowy, musisz też pomyśleć o odpowiednim modelu logistycznym. Jest to po prostu sposób zarządzania sprzedawanymi produktami, a dokładniej ich przechowywania, pakowania i wysyłki. Na jakie rozwiązanie postawić? Masz trzy podstawowe możliwości: własny magazyn, dropshipping i fulfillment. Czym różnią się te modele? Jakie mają wady i zalety? Który z nich wybrać? Podpowiadamy.
Własny magazyn – kiedy będzie dobrą opcją?
Posiadanie swojego magazynu to rozwiązanie dość naturalne. Własne miejsce do przechowywania towaru zapewnia łatwy do niego dostęp. Sprzedawca może kontrolować wysyłkę i mieć realny wpływ na realizację składanych przez klientów zamówień. Może także szybko reagować w przypadku zwrotów i reklamacji.
O własnym magazynie możesz pomyśleć, gdy Twój asortyment składa się z towarów z wielu branż, przez co zakupy w hurtowniach okazują się nieopłacalne. Będzie to też najlepsza opcja, jeśli chcesz wyróżnić się na tle konkurencji błyskawicznym czasem dostawy.
Nie zapominajmy jednak, że wynajem lub posiadanie magazynu to na początku działalności spory wydatek, na który nie każdy może sobie pozwolić. Wymaga też zatrudnienia dodatkowych pracowników do obsługi. Dobra informacja jest taka, że w wielu przypadkach e-sklep nie musi mieć swojego magazynu. Dużo zależy od tego, jakiego rodzaju produkty sprzedajesz i jaką obierzesz strategię działania.
Początkujący przedsiębiorcy mogą spokojnie poczekać z kupnem lub wynajmem magazynu i skorzystać z innych dostępnych rozwiązań. Pamiętaj, że wybór modelu logistycznego nie jest decyzją podejmowaną raz na zawsze. Z czasem możesz przekonać się, czy posiadanie magazynu będzie stanowić opłacalną i konieczną inwestycję.
Jakie więc są jeszcze inne opcje? Przeczytasz o nich poniżej.
Dropshipping – alternatywa dla magazynu
Sposobem na uniknięcie kosztów związanych z posiadaniem magazynu może okazać się dropshipping, czyli logistyczne rozwiązanie, które jest często wybierane przez małe sklepy internetowe. Dropshipping ograniczy Twoją rolę w procesie sprzedaży, a dokładniej zdejmie z Ciebie obowiązek realizacji zamówień i wysyłki.
W tym modelu logistycznym e-sklep jest pośrednikiem między klientem a producentem czy dystrybutorem (sklep nie posiada więc własnego asortymentu). Klienci składają zamówienia w sklepie internetowym, a informacja o zamówieniu zostaje przekazywana dalej – przechowywanie, pakowanie i wysyłka produktów leży już właśnie po stronie dystrybutora lub producenta. To ułatwienie dla właściciela e-sklepu, który jednak z drugiej strony ma mniejszą kontrolę np. nad jakością pakowania i standardem wysyłania paczek.
Dropshipping jest wygodnym rozwiązaniem dla nowych i małych przedsiębiorców, a także sprzedawców, którzy oferują towary o dużych gabarytach. Taki model logistyczny zwolni Cię z wielu uciążliwych obowiązków, jednak pamiętaj, aby na bieżąco kontrolować swojego dostawcę, ponieważ to także od niego zależy, czy Twój klient będzie zadowolony.
Fulfillment – na czym polega?
Kolejną alternatywą jest fulfillment, czyli powierzenie wszystkich obowiązków logistycznych innej firmie. Asortyment sklepu jest przechowywany w magazynie, który jest udostępniany przez firmę zewnętrzną. Firma ta zajmuje się obsługą transakcji, czuwa nad wysyłką towarów i prowadzeniem księgowości.
Proces wygląda następująco: klient zamawia produkty w Twoim sklepie, a informacja o zamówieniu od razu trafia do zintegrowanego systemu. Zamówienie jest kompletowane, pakowane zgodnie z wytycznymi i wysyłane przez operatora.
Fulfillment może być dobrą opcją dla małych i średnich sklepów online. Twoją rolą będzie tutaj wyłącznie promowanie produktów i zachęcanie potencjalnych klientów do skorzystania z oferty. Czasem jednak, aby skorzystać z tej opcji, trzeba odnotowywać wymaganą minimalną liczbę zamówień. Warto mieć to na uwadze.
Chcesz rozpocząć sprzedaż w Internecie? Nawiąż współpracę z WeNet. Specjaliści zapewnią Ci wszystko, co potrzebne, aby docierać do klientów online. Zbudują e-sklep dopasowany do Twoich potrzeb, zadbają o odpowiednie integracje i doradzą, jak skutecznie sprzedawać w sieci.