article background

Dlaczego warto założyć sklep internetowy?

Dlaczego warto założyć sklep internetowy?

Z wydanego w 2021 roku raportu przeprowadzonego przez PwC szacuje się, że wartość branży e-commerce w Polsce może wynieść w 2026 roku blisko 162 miliardy złotych. Taka wycena oznaczałaby coroczny 12% wzrost. Takie wyniki potrafią przyprawić o zawrót głowy, ale co najważniejsze, zachęcają wielu przedsiębiorców do otwierania e-biznesów lub przenoszenia obecnych firm do sieci. Dlaczego więc warto założyć sklep internetowy? Na te i inne pytania odpowiedzi poznasz z treści tego artykułu.

Branża e-commerce – czym jest i co ją cechuje?

E-commerce, termin znany również jako handel elektroniczny, odnosi się do kupna i sprzedaży towarów lub usług przez Internet. Obejmuje on szeroki zakres działań, od sprzedaży detalicznej online i prowadzenia aukcji, aż do świadczenia różnego rodzaju usług, a nawet elektronicznej wymiany danych.

Obecnie e-handel stanowi integralną część działalności wielu przedsiębiorstw, oferując klientom wygodny i skuteczny sposób nabywania dóbr z zacisza własnego domu. Otworzył on również nowe możliwości dla firm – dzięki e-commerce mogą one docierać do szerszego grona odbiorców. Przedsiębiorcy nie muszą liczyć już tylko na rynek lokalny.

Branża e-commerce charakteryzuje się kilkoma rzeczami. Po pierwsze, jest wysoce konkurencyjna. Istnieje wiele firm walczących o uwagę konsumentów, a każda z nich stara się odróżnić od innych. Po drugie, e-handel ma charakter globalny. Firmy działają w wielu krajach i muszą wiedzieć, jak dostosować się do różnych kultur i rynków. Po trzecie, handel elektroniczny stale się rozwija. Sposób, w jaki konsumenci dokonują zakupów lub też odbierają swoje zamówienia, wciąż się zmienia – liderzy w danej branży oferują swoim odbiorcom coraz to nowsze rozwiązania, a przedsiębiorstwa muszą być w stanie nadążyć za najnowszymi trendami – jednym z nich jest udostępnianie klientom możliwości wysyłki zamówienia do paczkomatu.

E-commerce – jaki model biznesowy wybrać?

Warto także wspomnieć, że e-commerce oferuje wiele modeli sprzedażowych. Do najpopularniejszych obecnie należy:

  • B2C (Business to Customer) – sprzedaż klientowi indywidualnemu

Jest to model biznesowy, który polega na sprzedaży produktów lub usług bezpośrednio konsumentom. Ten rodzaj działalności jest najbardziej rozpowszechniony i stanowi zdecydowaną większość przedsiębiorstw w branży e-commerce. Kluczową różnicą pomiędzy B2C a innymi formami prowadzenia sprzedaży jest to, że w tym przypadku firmy mają do czynienia z klientami, bez przechodzenia przez kanały pośrednie, takie jak hurtownie czy dystrybutorzy. Właśnie z uwagi na to, muszą one skupiać się na stworzeniu silnej bazy konsumentów i w sposób szczególny dbać o kontakt ze swoimi odbiorcami.

  • B2B (Business to Business) – świadczenie usług i prowadzenie sprzedaży pomiędzy firmami

Transakcje między przedsiębiorstwami (B2B) to rodzaj sprzedaży, która ma miejsce między dwiema stronami, takimi jak producent i hurtownik lub hurtownik i detalista. Ten model biznesowy jest nieco bardziej złożony od innych. Wynika to chociażby z tego, że doprowadzenie do sprzedaży często wymaga zaangażowania osób trzecich, a wszystkie operacje wymagają dobrej koordynacji – średnia wartość transakcji w modelu B2B jest zwykle wyższa od pozostałych form biznesowych.

  • C2B (Customer to Business) – zawieranie transakcji pomiędzy osobą prywatną a przedsiębiorstwem

Ten model sprzedażowy jest przeciwieństwem B2B (Business to Business) – tutaj to osoby prywatne oferują usługi przedsiębiorstwom. Firma, która nie chcą zatrudniać osoby na stałe, szuka wykwalifikowanego specjalisty, aby ten wykonał dla niej jednorazową usługę w formie zlecenia. Istnieje wiele portali pośredniczących w zawieraniu tego typu transakcji. Warto wspomnieć, że taka forma biznesowa, wskutek pandemii, zyskała znacząco na popularności.

  • C2C (Customer to Customer) – wymiana dóbr pomiędzy dwiema osobami prywatnymi

Jeśli kiedykolwiek dokonałeś zakupu na jednym z marketplace’ów, to znaczy, że czynnie uczestniczyłeś w wymianie dóbr między dwiema osobami. Firmy umożliwiające zawieranie tego rodzaju transakcji oparte są właśnie na modelu C2C. Głównym filarem takich przedsiębiorstw są przede wszystkim portale, które pozwalają na samodzielną sprzedaż lub wymianę towarów z innymi osobami. Dochód firmy jest z kolei generowany z reklam lub prowizji pobieranych od każdorazowej transakcji.

Dlaczego warto założyć swój e-sklep?

Z pewnością zastanawiasz się, jak założyć własny sklep internetowy i dlaczego warto rozpocząć sprzedaż online. Powodów jest wiele. E-handel jest rozwiązaniem nie tylko dla nowych przedsiębiorców, ale także świetną ścieżką biznesową dla wieloletnich firm. Jakie więc są zalety prowadzenia własnego e-sklepu? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

  • niższe koszty prowadzenia działalności

Zarówno dla małych, jak i dużych firm, jednym z najważniejszych czynników prowadzenia działalności są koszty operacyjne. Każda złotówka, którą trzeba wydać na czynsz, media, zapasy, czy też wynagrodzenie za pracę, to złotówka, która mogłaby zostać wykorzystana do rozwoju firmy lub poprawy wyniku finansowego. Nie jest więc zaskoczeniem, że coraz więcej przedsiębiorstw szuka sposobów na obniżenie swoich kosztów. Jednym z nich jest założenie sklepu internetowego. Sprzedając produkty i usługi online, z łatwością można wyeliminować potrzebę posiadania drogich fizycznych lokalizacji. Co więcej, operując głównie w Internecie, łatwiej jest dotrzeć do nowych klientów – dobrze skonstruowana kampania marketingowa może przynieść dużo lepsze rezultaty od tradycyjnych form reklamy, takich jak m.in. roznoszenie ulotek.

  • całodobowa dostępność do asortymentu

Prowadzenie sklepu internetowego to także sposób na zapewnienie odbiorcom dostępu do Twoich produktów 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Nie jesteś ograniczony godzinami otwarcia, więc klienci mogą robić zakupy o dowolnej porze dnia i nocy. Jest to duża przewaga nad sklepami stacjonarnymi, które muszę funkcjonować w określonych ramach czasowych. Jest to duże udogodnienie dla odbiorców i jeden z powodów, dla których klienci preferują robienie zakupów online.

  • możliwość dotarcia do szerszego grona odbiorców

Otwierając sklep internetowy, nie jesteś ograniczony granicami geograficznymi. Twoja baza potencjalnych klientów nie będzie już zależała od tego, gdzie położona jest fizyczna lokalizacja Twojego sklepu. Wręcz przeciwnie – każdy, kto ma połączenie z Internetem może przeglądać i kupować Twoje produkty lub usługi. Takie rozwiązanie pozwala na dotarcie do klientów w całej Polsce, a nawet poza jej granicami. Taki zasięg firmy pozwala na znaczącą poprawę wskaźnika sprzedaży.

  • budowanie relacji z klientem

Utrzymywanie dobrych relacji z klientami jest niezwykle istotne, jeśli chcesz, aby Twój e-sklep odnosił sukcesy. Aby odbiorcy chcieli do Ciebie wracać, musisz zapewnić im przede wszystkim obsługę na najwyższym poziomie. Sklepy internetowe mogą mieć funkcję czatera na żywo, gdzie internauci mogą uzyskać odpowiedzi na nurtujące ich pytania wprost od konsultanta firmy. Co więcej, udostępniając formularze kontaktowe, również budujesz zaufanie względem marki. Warto dodać, że przeprowadzając ankiety, jesteś w stanie lepiej zrozumieć potrzeby swoich klientów, dzięki czemu będziesz w stanie spersonalizować zamówienia – takie rozwiązanie z pewnością zostanie docenione przez odbiorców.

  • możliwość sprzedaży wielokanałowej

Sprzedaż wielokanałową można rozumieć na dwa sposoby. Przede wszystkim, osoby, które mają sklepy fizyczne i chcą przenieść się do sieci, mogą kontynuować sprzedaż w obu formach – zarówno stacjonarnie, jak i online. Dzięki temu mogą oni znacząco poprawić wskaźniki sprzedaży. Z drugiej strony, sama sprzedaż w Internecie może funkcjonować na wielu kanałach – swoje produkty możesz sprzedawać we własnym sklepie internetowych, marketplace'ach, a także na portalach umożliwiających przeprowadzanie np. aukcji. Korzystając z możliwie wielu kanałów, jesteś w stanie zmaksymalizować swoje dochody, a być może nawet zyskać stanowisko lidera w swojej branży.

Popularność branży e-commerce wynika z prostego faktu – daje ona możliwość rozwoju zarówno początkującym przedsiębiorcom, którzy dopiero wchodzą na rynek, jak i właścicielom firm o ugruntowanej pozycji. Pamiętaj, że sklep internetowy to także wizytówka przedsiębiorstwa. Współpracując ze specjalistami WeNet, będziesz miał pewność, że Twój e-sklep jest unikalny i dopasowany do oczekiwań Twoich potencjalnych odbiorców.

Kto tworzy profesjonalne sklepy internetowe?

Tworzenie sklepów internetowych to bardzo wymagające zadanie. Osoby zajmujące się tym na co dzień, mają zwykle szeroki zakres wiedzy – muszą rozumieć cały proces optymalizacji SEO, znać tajniki kodowania oraz zasady marketingu. Nic więc dziwnego, że właściciele firm, którzy chcą zostać posiadaczami profesjonalnych, nowoczesnych sklepów internetowych, decydują się na współpracę ze specjalistami. Doradcy internetowi WeNet to eksperci w tej dziedzinie. Dlaczego?

Specjaliści WeNet mogą stworzyć e-sklep, który będzie zgodny z Twoimi potrzebami, dopasowany do oczekiwań internautów i przede wszystkim, zbudowany w oparciu o wymagania wyszukiwarek internetowych – dzięki temu szybciej zyskasz wysoką pozycję w rankingu Google i łatwiej zdobędziesz nowych klientów.

Przejdźmy do rzeczy. Co do zaoferowania mają doradcy internetowi WeNet? Przede wszystkim nowoczesny, profesjonalnie wykonany i wyróżniający się na rynku sklep internetowy. To jednak nie wszystko. Otrzymasz także gwarancję ciągłości i bezpieczeństwa swojego sklepu. Specjaliści będą na bieżąco go aktualizować i wdrażać innowacyjne, inteligentne rozwiązania sprzedażowe, dzięki czemu stale będziesz mógł poprawiać swój wskaźnik sprzedażowy. Warto także dodać, że doradcy internetowi WeNet przekażą Ci pakiet wskazówek, dzięki którym będziesz wiedział, w jaki sposób rozwijać swoje przedsiębiorstwo.

Jak wygląda proces tworzenia sklepu internetowego przez specjalistów WeNet?

  1. Pierwszym krokiem jest wykonanie bezpłatnej wyceny, na podstawie Twoich potrzeb i oczekiwań.

  2. Drugi etap to postawienie samej strony internetowej, stworzenie treści, dobór grafik i projektu graficznego oraz wgranie wszystkich niezbędnych modułów umożliwiających funkcjonowanie e-sklepu.

  3. Następnie specjaliści integrują Twój sklep internetowy z zewnętrznymi systemami, np. bramkami płatniczymi oraz firmami kurierskimi.

  4. Na tym etapie Twój projekt jest prawie gotowy. Pozostaje przetestować go w celu wykrycia potencjalnych błędów.

  5. Twój e-sklep jest gotowy! Możesz rozpocząć sprzedaż i cieszyć się nowym biznesem!

Jeśli jesteś zainteresowany, cały proces możesz rozpocząć już dziś! Wejdź na WeNet.pl i skorzystaj z bezpłatnej wyceny, a już niebawem będziesz mógł prowadzić własny e-biznes!

Chcesz zadbać o promocję Twojej firmy w sieci?

Sprawdź nasze pozostałe rozwiązania dla biznesu.